Kwijtschelding voor de zuiveringsheffing is hard nodig

16 februari 2023

Elk jaar is het voor veel mensen met een laag inkomen schrikken als ze een brief krijgen van het waterschap over de waterschapsbelasting. Voor iedere inwoner van de stad is de rekening voor de zuivering van ons afvalwater hetzelfde. Het maakt dus niet uit of je rijk of arm bent. Dat vinden wij als PvdA niet eerlijk: voor mensen in armoede komt de rekening – zeker dit jaar met de energietoeslag – extra hard aan. Tot een paar jaar geleden konden mensen met een laag inkomen kwijtschelding aanvragen voor de zuiveringsheffing, waardoor ze de rekening niet hoefden te betalen. Lobke Zandstra heeft zich in het waterschap ervoor ingezet dat dit opnieuw wordt ingevoerd. Tot nu toe is er in het waterschap geen meerderheid voor het voorstel. Maar met uw stem kan dat na de verkiezingen veranderen.

In de Haagse gemeenteraad zet fractievoorzitter Janneke Holman zich in voor de bestrijding van armoede, want de gemeente kan veel doen om mensen te ondersteunen. Maar zo lang gezinnen in armoede jaarlijks nog een rekening van 250 euro op de mat krijgen van het waterschap, is er nog een wereld te winnen.

Stem daarom 15 maart PvdA voor de waterschapsverkiezingen! Voor een eerlijk, groen en sociaal Delfland.