Maak einde aan onzekerheid over uren huishoudelijke hulp

Door Martijn Balster op 28 februari 2018
De PvdA wil af van de onzekerheid over het aantal uren huishoudelijke hulp. Sinds kort krijgen mensen die zorg krijgen van de gemeente niet meer een hard aantal uren zorg, maar als indicatie een resultaat, zoals ‘een schoon huis’. PvdA-lijsttrekker Martijn Balster: “Waarvoor we al waarschuwden wordt nu werkelijkheid: mensen krijgen onaangekondigd minder uren zorg krijgen, waardoor ze in onzekerheid achterblijven. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn.”

De nieuwe werkwijze van het zogenoemde ‘resultaatgericht indiceren’ zou volgens wethouder Karsten Klein leiden tot beter maatwerk, maar uit berichtgeving van Omroep West blijkt opnieuw dat mensen gekort worden op het aantal uren zorg wat ze krijgen. Balster: “Ook de FNV luidde eerder dit jaar de noodklok dat het vooral een manier is om zorgmedewerkers nog sneller door met een stofzuiger en emmer sop door een huis te jagen. Dit is voor niemand goed, niet voor mensen die zorg nodig hebben én niet voor zorgmedewerkers. De wethouder heeft nu genoeg kansen gehad om het recht te zetten, maar geeft geen thuis. Deze werkwijze moet dus gewoon van tafel.”

De PvdA wil dat mensen die zorg krijgen van de gemeente weer zeker kunnen zijn van aantallen uren zorg en niet plotseling gekort worden, en trekt daarom in hun verkiezingsprogramma 14 miljoen extra uit voor zorg en huishoudelijke hulp.
Martijn Balster

Martijn Balster is de fractievoorzitter van de Haagse PvdA en lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018. “Is onze mooie stad van ons allemaal? Daarover gaan de verkiezingen van 21 maart. Ik wil me er als lijsttrekker van de Haagse PvdA hard voor maken dat iedereen zich thuis voelt in onze mooie stad. Daarom

Meer over Martijn Balster