Maak pas op de plaats met padelbanen

7 oktober 2022

Pas op de plaats maken met padelbanen. Dat is de oproep die de fractie van de Haagse PvdA doet aan de gemeente. Want hoewel de PvdA al jaren oproept meer werk te maken van voldoende sportvoorzieningen is er nog te veel onduidelijk over de geluidsnormen en de impact van  padelbanen op omwonenden en de natuur.

In de zomermaanden ontving de fractie veel bezorgde reacties van bewoners over meerdere uitgegeven vergunningsaanvragen voor padelbanen in met name de wijk Mariahoeve. Afgelopen donderdag pleitte raadslid Samir Ahraui in de gemeenteraad dat er beter moet worden gekeken naar de aanvragen van de vergunningen voor padelbanen en bijbehorende effecten.

Samir: “Zoveel aanvragen voor dezelfde sport in één wijk is niet wenselijk. Samen met de initiatiefnemers moet er gekeken worden naar een betere spreiding van deze nieuwe sport in de stad en niet één specifieke wijk belasten. Wij krijgen pas veel mensen aan het bewegen als er in elke wijk een divers sportaanbod is.”

De Haagse Pvda vindt dat in een dichtbevolkte stad het noodzakelijk is om samen met bewoners altijd het gesprek te blijven voeren over de inpassing van voldoende en nodige sportvoorzieningen in een wijk. Daarnaast zouden op korte termijn geen nieuwe padelbanen mogen komen omdat de geluidsnormen voor padelbanen nog niet vast staan. De tennisbond KNLTB en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn hierover nog in gesprek. Wat Samir betreft moet de gemeente de nieuwe VNG-richtlijnen voor padelbanen meenemen in een voorstel naar de raad.

Samir: “Wanneer vergunningen al verstrekt zijn, en de bouw van padelbanen niet gestopt kan worden, moet er ook actief op gehandhaafd worden en maatregelen getroffen worden om geluidsoverlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken en rekening gehouden worden met de functie van de ecologische zone.”

De motie ‘Pas op de plaats met vergunning voor padelbanen’ werd samen met andere coalitiepartijen VVDD66, en GroenLinks ingediend en unaniem door de gemeenteraad aangenomen in de raad van 6 oktober ’22.

#padelbanen #padel #Mariahoeve #DenHaag #sport # vergunningen #geluidsnormen #natuur

Waar ben je naar op zoek?