Maak vaart met afschaffen kostendelersnorm voor jongeren tot 27 jaar

Door Janneke Holman op 9 februari 2022

In de raadsvergadering vandaag zal raadslid Janneke Holman het voorstel doen om zo snel mogelijk de kostendelersnorm voor jongeren tot 27 jaar af te schaffen. Door de kostendelersnorm worden mensen in de bijstand die één huishouden vormen gekort op hun uitkering. Dit zorgt voor schrijnende situaties, zoals jongeren die dakloos worden omdat ze niet langer bij hun ouders kunnen wonen. Daarnaast vindt Holman de kostendelersnorm een ‘onbegrijpelijke maatregel ten tijde van een gigantische wooncrisis,’ omdat het mensen belemmert om samen te wonen.

Hup, aan de slag

Al eerder pleitte Holman met succes voor meer maatwerk in de kostendelersnorm, toen bleek dat Den Haag ten opzichte van andere gemeentes nauwelijks afwijkt in schrijnende gevallen. Nu wil ze dat de wethouder een stap verder gaat. In het nieuwe regeerakkoord staat namelijk dat het kabinet de kostendelersnorm gaat afschaffen voor jongeren tot 27 jaar: “Ik wil niet dat we in Den Haag braaf gaan zitten wachten tot er een keer een uitwerking komt vanuit het kabinet. Eindelijk staat zwart op wit dat we de kostendelersnorm voor jongeren tot 27 jaar kunnen gaan afschaffen, dus ik zou zeggen: hup, aan de slag!”

Levensbepalend voor jongeren

Ook De Achterban Jongeren, die de belangen van dakloze jongeren in de regio behartigen, benadrukten eerder deze week in een overleg tussen belangenbehartigers uit de maatschappelijke opvang en raadsleden dat de kostendelersnorm zo snel mogelijk van tafel moet. “Iedere week of maand dat we eerder stoppen met het toepassen van de kostendelersnorm, kan levensbepalend zijn voor een jongere die daardoor niet op straat komt te staan,” zegt Holman over het belang van de voorstel. Donderdagavond stemt de gemeenteraad hierover.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Regentessekwartier. Van daaruit ziet ze Den Haag als een fantastische stad. Ze ziet hoe de wijk bloeit, bewoners samen de buurt groener maken, gezamenlijk zonnepanelen op daken leggen en straatfeesten en festivals organiseren. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, buitenruimte, duurzaamheid

Meer over Janneke Holman