Door op 26 september 2013

Maatschappelijke vuist voor leerlingbouwplaatsen

Woningcorporaties, gemeente Den Haag en bouwbranche maken maatschappelijke vuist

Door gemeente Den Haag – Op 26 september ondertekenden de woningcorporaties Arcade, Staedion, Vestia en Haagwonen met de gemeente Den Haag en BouwendNederland en Haagbouw namens de bouwbranche het convenant Leerlingbouwplaatsen Den Haag.

Partijen vinden het belangrijk dat er – zeker in de huidige economische situatie – ook voldoende leer-werkplekken zijn voor bouwvakkers in opleiding.

Met de ondertekening leggen de partijen vast dat zij tot 2015 minimaal 70% van alle bouwprojecten gaan uitvoeren als leerlingbouwplaats. Een leerlingbouwplaats is een bouwproject waarop meerdere leerlingen de kans krijgen om via werken en leren ervaring op te doen binnen een bouwbedrijf.

De bouw staat ondanks de huidige situatie aan de vooravond van een ernstig tekort aan vaklieden. De uitstroom van werknemers zal binnen enkele jaren de instroom van nieuwe vaklui ruimschoots overschrijden. Op het moment dat de economie zich stabiliseert, betekent dat per direct een tekort aan vaklui. De branche maakt zich ernstig zorgen hierover.

Op een leerlingbouwplaats kunnen de huidige leerlingen aan de slag voor wie het nu lastig is om een leer-werkplek in een bedrijf te vinden. Maar er is op de leerlingbouwplaatsen ook ruimte voor (voormalig) werklozen die een vak in de bouw willen leren. Zo willen de partijen een bijdrage leveren aan het terugdringen van de huidige (jeugd)werkeloosheid in de Haagse regio.

De ondertekening vond plaats op leerlingbouwplaats het Rode Dorp, Hoefkade 172. Deze leerlingbouwplaats van Staedion, uitvoering door Era Contour, heeft al de Haagse Onderwijsprijs 2013 mogen ontvangen en is genomineerd als beste leerlingbouwplaats van Nederland.

PvdA-wethouder Norder was bij de ondertekening aanwezig om samen met de andere partijen het belang te onderstrepen van opleiden in crisistijd.

Bron: Gemeente Den Haag