Martijn Blogt: Aletta Jacobs komt naar Den Haag

14 december 2018

Het was weer een drukke week. Gelukkig met veel leuke onderwerpen. Zo krijgt Aletta Jacobs bijvoorbeeld terecht een beeld aan de Hofvijver en afgelopen dinsdag zijn we met de leden in gesprek gegaan tijdens de Algemene Ledenvergadering. Maar ook genoeg onderwerpen deze week waarvoor we blijven knokken. Bijvoorbeeld voor toegankelijke winteropvang (wat was het al koud deze week!) en voor een slavernijmonument.

Deze vrouwen verdienen een standbeeld.

Emancipatie. Een speerpunt van onze partij. En daarbij hoort ook dat je gevoel hebt voor onze historie en de vele vrouwen die hierin een cruciale rol hebben gespeeld. Janneke loodste deze week ons initiatiefvoorstel ‘Die vrouw verdient een standbeeld’ door de raad. Mooi om te zien dat het voorstel door alle partijen werd omarmd: er komt een beeld van Aletta Jacobs aan de Hofvijver. De vrouw die de weg baande voor kiesrecht voor vrouwen en als eerste vrouw werd toegelaten om te studeren. En juist de man die even verderop op het Voorhout staat, gaf haar op zijn sterfbed toestemming hiertoe: Johan Thorbecke. Een prachtig stukje Nederlandse geschiedenis, dat maar aantoont dat Aletta Jacobs zonder twijfel haar plek rond de Hofvijver heeft verdiend. Volgend jaar is het honderd jaar geleden dat het vrouwenkiesrecht, en dus het algemeen kiesrecht, werd ingevoerd. Heel toepasselijk dat het beeld er volgend jaar dan ook komt.

En dit is pas het begin. Nog vele betekenisvolle vrouwen zullen volgen. Wat dacht je van Mariska Veres of Alexandrine Tinne? Genoeg vrouwen die het ook verdienen! Janneke en Jeltje verdienen wat mij betreft ook een standbeeld voor al het verrichte werk. Zij maakten het voorstel en zorgden niet alleen dat er nu een beeld van Aletta Jacobs komt, maar ook dat er rekening wordt gehouden met de diversiteit van Den Haag en de Haagse geschiedenis.

Omroep West maakte met Janneke een mooi item (aanrader!)

Toegankelijke nachtopvang, zonder drempels

Deze week is de winteropvang opengegaan. Dat gebeurt altijd als het vriest, zodat niemand op straat hoeft te slapen. Maar ook als het drie graden boven nul is, hebben mensen wat ons betreft recht op toegankelijke opvang. Zonder eigen bijdrage, bijvoorbeeld. Begin dit jaar regelden we dat met een motie: een opvangregeling van 1 november tot en met maart, zonder opgeworpen drempels. Maar nu blijkt dat niet te gebeuren: mensen moeten toch een eigen bijdrage betalen. Dat moet van tafel. Zeker tijdens een koude winter heeft iedereen recht op opvang. Janneke gaat ervoor knokken!

Tour de France naar Den Haag?

Samir trapte de discussie af, om een etappe van de Tour de France naar Den Haag te halen, als partnerstad van Rotterdam. Zij de proloog, wij de 2e etappe. We stelden vragen aan het stadsbestuur, dat toch al oren had naar de start van een grote wielerronde. Hoe mooi zou het zijn als zo’n prachtig evenement in Den Haag zou beginnen? Goed voor de lokale economie, maar ook geweldige promotie voor de stad en voor het fietsen. Lees hier erover in het AD.

Het Spuiforum

Andrea sprak met de wethouder over de ontwikkelingen naast het stadhuis: het nieuwe cultuurcomplex. Het blijkt dat de architectuur ingrijpend veranderd is door de ontwerper. Reden genoeg voor Andrea om het debat aan te gaan. Hoe kan dit zomaar gebeuren? Welke financiële risico’s brengt dit mee? We houden de vinger aan de pols!

Schrijfmarathon Amnesty

Maandag waren Janneke, Mikal en ik bij de jaarlijkse schrijfmarathon van Amnesty op de Haagse Hogeschool. Indrukwekkende verhalen van voorvechters van mensenrechten. Met deze mooie actie proberen we steun te geven aan deze mensen die zich wereldwijd inzetten voor deze belangrijke zaak. Een betekenisvol evenement in onze stad, elk jaar weer. Fijn dat we mee konden schrijven!

Algemene Ledenvergadering: van mooie plannen naar stevige actie

Dinsdag kwamen we met de partij bijeen in het Migratiemuseum om de plannen voor de komende jaren van onze mooie vereniging te bespreken. Met aan het begin een bijdrage van de bevlogen Schilderswijk Moeders. Mede dankzij onze inzet kunnen zij komend jaar door met hun belangrijke werk. Mooi om te horen wat de moeders drijft en waar ze voor knokken. Ware Haagse helden, die terecht in het zonnetje werden gezet.

Verder was er de presentatie van ons nieuwe verenigingsplan en gingen we in gesprek met de leden over het afgelopen jaar. Goede en constructieve gesprekken, mooi om te zien hoe betrokken de leden zijn. Dank voor alle steun, de reflecties en goede tips! Goed ook om te zien hoeveel actiebereidheid er is. Aan de slag dus komend jaar!

Van Keti Koti Viering naar Slavernijherdenking

Mikal is er al een tijdje voor aan het knokken. Deze week werd het opnieuw in de raad besproken: een vaste plek in de stad waar het slavernijverleden kan worden herdacht. Vanaf dit jaar herdenken we in Den Haag de slavernij met een cultureel programma, maar daar hoort ook zeker een monument bij. Mikal blijft zich ervoor inzetten! AFRO Magazine interviewde haar. Lees het hier terug.

Volgende week is het de laatste politieke week voor de kerst. Daar doen we volgende week graag nog verslag van. Komende donderdag is de afsluitende raadsvergadering vanaf 17 uur. Vind je het leuk en interessant om daar eens te komen kijken? Je bent van harte welkom. Stuur dan even een mailtje naar [email protected], dan ontvangen we je graag.

Alvast een fijn weekend en veel plezier met het optuigen van de kerstboom!

Met rode groet, Martijn