Martijn Blogt: Cadeaus inzamelen voor Haagse kinderen

16 november 2018

Morgen is het zover. De Sint komt weer in het land! De Haagse PvdA verwelkomt hem en al zijn Pieten natuurlijk graag. We zorgen er ook graag voor dat het een feest wordt voor elk kind. En jij kan ons daarbij helpen! Daarover straks meer.

Verder: betaalbaar wonen op de Binckhorst, kan het straks echt? Hoe helpen we mensen uit de schulden? Die vrouw verdient een standbeeld (en het wordt … roffel, roffel: Aletta Jacobs!) En Janneke wil slotjes aan bruggen aanpakken.

Inzamelen cadeautjes voor Sintvoorieder1. Doe mee!

Morgen vaart de stoomboot met gezwinde spoed ons land binnen. De Haagse daken zullen weer vele pietenvoeten en paardenhoeven moeten dragen. Helaas is het zo dat kinderen in armoede (helaas 1 op de 4!) niet altijd een mooi Sinterklaasverhaal kunnen navertellen. Daarom de fantastische actie van radiozender Den Haag FM. Zij zamelen cadeaus in voor kinderen die anders geen cadeautje zouden krijgen. Ik sprak erover met Den Haag FM presentator Rob Kelderman; Janneke deed deze week een oproep om cadeaus in te zamelen. Bekijk haar filmpje en kom morgenmiddag naar ons partijkantoor om een bijdrage te leveren. Of op een van de andere momenten volgende week. Klik hier voor meer informatie.

Binckhorst

Deze week spraken we in de gemeenteraad over de Binckhorst. Mijn grootste zorg: komen er wel betaalbare woningen, behouden we belangrijke werkgelegenheid en zijn er straks wel voorzieningen? Met het huidige voorstel lijken marktpartijen het voor het zeggen te hebben en worden gemeenteraad en de veel betrokkenen uit de stad op afstand gezet. Heel onverstandig.

Dit leidde tot een vinnig debat in de gemeenteraad. Op een aantal zaken ben ik gerustgesteld, op veel punten ook niet. Blij ben ik met het feit dat wethouder Revis ons advies heeft overgenomen om de norm voor betaalbare woningbouw heel stevig in de plannen op te nemen. Hier worden geen concessies op gedaan, ook niet bij de dure hoogbouw: altijd minimaal 30 procent sociale woningbouw en 45 procent middeldure huur en koop. Daar gaan we hem aan houden.

Ik doe dit weekend uitgebreider verslag van de discussie op onze website. Maar deze week kon je bij Omroep West alvast een impressie zien, zo ook in het webartikel dat een dag voor het debat op de website van Omroep West verscheen, waarin wij onze inzet duidelijk maakten.

Migratiemuseum, laatste strohalm?

Mikal deed deze week een laatste poging het migratiemuseum te redden, althans vanuit gemeentezijde. Maar ze kreeg helaas opnieuw een onwelwillende wethouder tegenover zich. Onbehoorlijk bestuur wat ons betreft (in februari openen, in juni de subsidie intrekken), maar bovenal een gemiste kans: een migratiemuseum kan de stad verbinden. Onze gezamenlijke geschiedenis is te belangrijk om onverteld te laten.

Vijfpuntenplan voor toegankelijke schuldhulpverlening

Te veel mensen hebben schulden. Eenmaal in de financiële sores is het moeilijk daar weer uit te komen. Mikal diende een vijfpuntenplan in om de schuldenaanpak verder te verbeteren. Vooral in de preventie en bij het op orde krijgen van de financiële administratie van mensen, is nog een wereld te winnen. Wethouder Van Alphen gaat onze voorstellen bestuderen en komt er later op terug. Lees hier meer.

Die vrouw verdient een standbeeld: Aletta Jacobs

En dan is het toch echt zover. Anderhalf jaar nadat Jeltje van Nieuwenhoven het initiatiefvoorstel ‘Die vrouw verdient een standbeeld indiende’ in de Haagse gemeenteraad, is bekendgemaakt dat er een beeld komt. En wel van Aletta Jacobs. Een fantastisch begin. Mooie artikelen er over deze week in het AD en Den Haag Centraal. En we gaan door. Binnenkort zal ons initiatiefvoorstel in de raad worden behandeld. Wij zijn benieuwd welke toonaangevende vrouwen zullen volgen!

Huishoudelijke hulp geen tijd voor pauze? Kan niet!

De hoge werkdruk maakt dat veel huishoudelijke hulpen in de stad niet meer aan pauze toekomen. Dat kan niet. De PvdA trok aan de bel. Lees hier in het AD erover en lees hier onze vragen.

Slotjes aan de brug? De slijptol erop!

Een modeverschijnsel. In veel grote steden hangen bruggen er vol mee. Liefdesslotjes. Een slotje van liefhebbende partners, gekocht in het mooie Den Haag en het teken van liefde blijft na een mooie foto hangen. Met een rommelige aanblik en soms zelfs een gewicht tot gevolg dat bruggen er door in gevaar komen. Janneke trok aan de bel: lees hier meer.

Verruiming van de winkeltijden

Afgelopen week werd de mogelijke verruiming van de winkeltijden besproken. Het stadsbestuur is voornemens om winkels de mogelijkheid te geven op zondag tot 23.00 open te blijven, in plaats van 18.00. Andrea is sceptisch en heeft gevraagd om ook de kleine ondernemers te betrekken bij de plannen. Grotere ketenwinkels zullen misschien wel profiteren van deze verruiming, maar er moet ook rekening worden gehouden met kleine winkels en speciaalzaken. Zij houden de zaak vaak draaiende met weinig tot geen personeel en kunnen niet opeens extra uren gaan maken en hun vrije zondagavond opofferen.

Pepernotentijd

De pepernoten zijn binnen, de schoenen worden morgenavond gezet. Den Haag maakt zich op voor de ontvangst van de Sint morgenmiddag in Scheveningen. Ik hoop van harte dat alle lezers van mijn blog lief genoeg zijn geweest dit jaar om een cadeautje van de goedheiligman krijgen dit jaar. Vast! Ik wens je alvast veel plezier met dit prachtige feest.

En volgende week ben ik natuurlijk weer terug met de wekelijkse blog.

Fijn weekend!

Met rode groet,

Martijn

Waar ben je naar op zoek?