Martijn Blogt: De eerste paal en sombere situaties voor arbeidsmigranten

19 november 2021
Geweldig dat we bij het woonprotest onze stem hebben laten horen. Met borden en een luide stem hebben we het belang van volkshuisvesting nog maar eens onderstreept. We snakken naar een nieuwe regeerakkoord, dat betaalbare huizen en leefbare wijken op 1 zet.

Vanochtend boorde ik een eerste paal voor een nieuw sociale huurcomplex aan de Betje Wolffstraat in Moerwijk. Een mooie happening. En terecht. 50 sociale huurwoningen, 22 middeldure huurwoningen, nieuwe winkels, ondergronds parkeren. En een Aldi, een supermarkt die prijzen biedt die aansluiten bij de portemonnee van de bewoners. Moerwijk wordt er mooier op, de bewoners beter. Nu twee jaar bouwen, dan is het zover.

Veel somberder is het voor veel arbeidsmigranten in onze stad. Steeds vaker vinden we slapende mensen in schuurtjes. Een emmer als toilet. RTL4 ging deze week mee met onze Pandbrigade om te laten zien wat we dagelijks tegenkomen. Mensonterend. Den Haag werkt hard aan het bestrijden en voorkomen van misstanden. Verhuurders kunnen rekenen op hoge boetes. We spraken spelregels af voor kamerbewoning en legden het aan banden in wijken waar de leefbaarheid onder druk staat. Er komt opkoopbescherming aan en een verhuurvergunning. Maar het is niet genoeg.

Waarom? Omdat we de werkelijke oorzaken niet kunnen aanpakken. Malafide uitzenders en werkgevers komen overal mee weg: er is geen vergunning nodig om te mogen uitzenden, basale fatsoensregels worden straffeloos in de wind geslagen. Nog zo’n oorzaak: de huurprijzen in de vrije sector zijn onbegrensd. Kunnen we lokaal niets aan doen. Betekent wel dat steeds meer mensen anderen in huis moeten nemen om de huur te kunnen dragen. Een recept voor overbewoning. Den Haag blijft knokken voor strenge spelregels. Fatsoenlijk mensen inhuren, fatsoenlijk verhuren. Dat dat niet vanzelfsprekend is in ons land, is om onpasselijk van te worden.Slapen in een schuurtje, een emmer als wc: de Haagse Pandbrigade komt het steeds vaker tegen | RTL Nieuws

Ik sluit af met een vrolijk bericht over de SintVoorIeder1-actie. Velen van jullie hielpen de PvdA-fractie aan cadeautjes. Ik mocht er zelf ook een brengen vanochtend. In het bijzijn van de Goedheiligman zelf. Een hele eer. Wat geweldig dat we als stad er zo voor zorgen dat ook kinderen in armoede kunnen rekenen op een fijne 5 december.

Thuis zijn we helemaal in de Sinterklaasstemming. Een beetje licht in de duisternis, nu de Coronamaatregelen zijn aangescherpt.

Ik wens je een fijn weekend toe!

Met rode groet,

Martijn

Waar ben je naar op zoek?