Martijn Blogt: De herfstvakantie staat voor de deur

18 oktober 2019

Beste lezer,

De herfstvakantie staat voor de deur. De regen slaat tegen het huis. Ik verheug me op een rondje hardlopen door het Haagse Bos tussen de buien door. Genieten van de kleurenpracht, het is herfst.

Ook even van genieten na alle politieke hectiek van de afgelopen weken. Je leest erover in mijn blog van deze week: over de vorming van een nieuw stadsbestuur, de vreugdevuren en een belangrijke stap naar een fijn Sinterklaas voor alle Haagse kinderen.

De PvdA spreekt mee over vorming nieuw stadsbestuur

Deze week zijn de gesprekken gestart voor een nieuw stadsbestuur. De Haagse PvdA is in gesprek met GroenLinks, D66, CDA en VVD om te kijken of we tot een coalitieakkoord kunnen komen. Maandag reageerden we op de uitkomst van verkenner Tom de Bruijn: de PvdA is bereid mee te praten. Maar we doen niet zonder meer mee. Je leest hier onze reactie.

Vreugdevuren

Gisteren vond het langverwachte debat plaats over de vreugdevuren en de bijna ramp op Scheveningen de afgelopen jaarwisseling. De Onderzoeksraad voor Veiligheid was buitengewoon kritisch in het rapport. De PvdA deelt de conclusies volledig: er was niemand de baas, er zijn onaanvaardbare risico’s genomen met te hoge brandstapels en een slecht doordachte veiligheidsorganisaties. Je leest onze inzet in het debat gisteren hier

Wat betekent dit nu voor de komende jaarwisseling? Kan dan wel aan alle nodige eisen worden voldaan? Is de veiligheidsorganisatie dan wel op orde? De PvdA houdt er grote twijfels bij. Wij vonden het te ver gaan om gisteren al te besluiten om een beperkt vuur (zoals door burgemeester Remkes voorgesteld) komend jaar niet toe te staan, maar pas in november – als de gemeenteraad het veiligheidsplan ter beoordeling langs krijgt – zullen wij besluiten of we het verantwoord vinden.

Ook in Den Haag wordt Sinterklaas een leuk feest voor alle kinderen

Het is dan toch eindelijk gelukt. Mikal slaagde er gisteren in een meerderheid te krijgen in de gemeenteraad om bij de intocht af te stappen van zwarte piet. Alle aan slavernij te relateren symbolen zijn dan niet meer toegestaan. Tot een paar weken geleden leek hiervoor geen meerderheid in de Haagse raad. Mikal wist de handen op elkaar te krijgen. Omdat het Sinterklaasfeest een fijn feest moet zijn voor ieder kind. Lees erover op Omroep West en in de Telegraaf.

Iedereen tijdens de winter een dak boven het hoofd

Er is meer geld voor de daklozenopvang. Maar het aantal mensen zonder dak boven het hoofd blijft maar groeien. Een grote zorg. Een tekort aan slaapplekken dreigt de komende winter. Daarom diende Janneke een motie in de gemeenteraad om het stadsbestuur aan te sporen alles te doen om te voorkomen dat mensen op straat moeten slapen. En met succes, want de motie werd met brede steun aangenomen! We gaan aan de slag, zodat niemand tijdens de komende winter op straat hoeft te slapen.

Sorghvlietpark & gratis drinkwater op fetivals

Pogingen van ons om het Park Sorgvliet gratis toegankelijk te maken voor mensen met een Ooievaarspas en goedkoper te maken voor dagjesmensen strandde helaas. Dat gold ook voor ons pleidooi voor gratis drinkwater op festivals, waar Janneke zich al een tijdje voor inzet.

Mikal en Kirsten praten over vrouwen in de politiek

Vorig weekend ging Mikal met Tweede Kamerlid Kirsten van den Hul tijdens Movies That Matter on Tour in het Filmhuis in gesprek over vrouwen in de politiek. Dit deden ze naar aanleiding van een screening van de documentaire The Feminister, over de Zweedse Minister van Buitenlandse Zaken Margot Wallström. Een mooie en interessante middag, waarin Mikal en Kirsten ook vertelden over hun eigen ervaringen als vrouwen in de politiek. En dan stond het gesprek ook nog eens onder de bezielende leiding van onze eigen fractiemedewerker Gilles!

Janneke spreekt tijdens “In strijd met de roeping van de vrouw”

En ook Janneke maakte haar opwachting deze week, bij een avond met de titel ‘In strijd met de roeping der vrouw!’ in de Koninklijke Bibliotheek! Janneke ging samen met hoogleraar politicologie Monique Leyenaar in gesprek over vrouwenkiesrecht en feminisme, en over alle voorvechters voor vrouwenrechten, uit het verleden en het heden. Zoals Mathilde Wibaut. En Janneke kennende kwam ook Aletta Jacobs weer om de hoek kijken. En terecht!

Een heerlijke herfstvakantie gewenst!

Martijn