Martijn Blogt: De herfstvakantie is begonnen

19 oktober 2018

Alle tinten groen en geel. Prachtige Haagse herfstkleuren. Het is een genot om door de stad te fietsen deze dagen. Ga ik de komende week nog wat extra doen: het is herfstvakantie en ook de gemeenteraad staakt een weekje de vergaderingen. Maar ondertussen gebeurde er deze week nog een heleboel!

Woningnood en de kansen om die op te lossen

Deze week bespraken we in de gemeenteraad de ruimtelijke plannen in de gemeentebegroting. Allemaal nog niet zo uitgewerkt door het nieuwe stadsbestuur, maar inmiddels komen er plannen. Met veel oog voor aantallen, minder voor betaalbaarheid helaas. Plannen voor Bouwlust bijvoorbeeld, maar ook voor het Centrum. Hoge torens moeten er verrijzen bijvoorbeeld in het Beatrixkwartier. Een hoge woningproductie is uitstekend, maar het moet wel te betalen zijn en inpasbaar. Voor Zuid-West is er bovendien meer nodig: de maatschappelijke problemen zijn er steeds groter. Reden voor ons om bij de begroting hier meer aandacht voor te vragen. Lees hier mijn inbreng. Met een flinke noodklok over de betaalbare woningvoorraad, want van alle 2.000 huizen in aanbouw zijn er op dit moment slechts 40 (!) sociaal. Onverteerbaar.

Pimp your portiek in levensgevaar

Ik berichtte er al eerder over. Jonge gasten die portieken opknappen. Van ROC Mondriaan, in opdracht van een woningcorporatie. Zij een opleidingsplek, bewoners tevreden met een opgeknapte portiek. Het stadsbestuur heeft de stekker eruit getrokken, tot ons grote ongenoegen, bleek uit antwoorden op schriftelijke vragen van ons deze week. Wij gaan binnenkort het debat hierover aan met de wethouder. Dit is een te mooi initiatief om verloren te laten gaan!

De Telegraaf besteedde er deze week aandacht aan. Klik op de afbeelding voor het artikel!

Ondersteuning ouderen in Scheveningen op de tocht

Met een brandbrief vroegen Scheveningse huisartsen deze week aandacht voor de bezuinigingen op het welzijnswerk in Scheveningen. Niet alleen raakt het het kinderwerk, ongeveer de helft van de ouderenwerkers moet ook de laan uit. De huisartsen laten het er niet bij zitten: zij zijn met recht trots op de keten van ouderenondersteuning die zij de afgelopen jaren hebben opgezet. Een gebleken succesformule: met ontzettend veel oog en oor voor ouderen. De PvdA staat pal achter ze. Lees op Omroep West meer. Janneke voerde er deze week een stevig debat over in de raad. Partijen als de Groep de Mos en GroenLinks hebben immers de sleutel in handen om de kaalslag te voorkomen!

Eerste verbeteringen daklozenopvang

In de vorige periode maakte de Haagse PvdA zich al heel sterk voor een verbeterde daklozenopvang. Een eerste stap is nu gezet: een grote groep daklozen met perspectief op zelfstandigheid wordt vanaf binnenkort gehuisvest aan de Sportlaan in het voormalig Juliana Kinderziekenhuis. Een goed plan, dat gelukkig bij de inspraakbijeenkomst deze week op goede reacties kon rekenen uit de buurt. Janneke gaat nauwlettend volgen of nu ook de begeleiding, de situatie in de winteropvang en de uitstroom van dak- en thuislozen verbeterd. Ook moet er permanent een team op straat komen om mensen te begeleiden naar hulp.

Een bezoek aan Bezuidenhout-West

Met actieve wijkbewoners hebben we vorig weekend een wijkwandeling gemaakt door Bezuidenhout-West. Een apart en knus wijkje zo tussen Centraal Station en de kantoorkolossen in het Beatrixkwartier. Volop kansen om de betaalbare woningen verder te verbeteren, het nog groener en fijner te maken voor voetgangers en fietsers en de speelgelegenheid te verbeteren. Heel goed om te zien hoe concreet de bewoners zijn met de suggesties. Klasse dat ook HaagWonen er zo dicht bovenop zit. Een hoop mogelijkheden om het er nog fijner vertoeven te maken. Schone lucht, als we dat een recht vinden, dan mogen bewoners nog wel net iets meer steun van de gemeente Den Haag krijgen… Wij zullen ons er voor inzetten in elk geval!

We did it: een mooi bedrag voor Stichting Leergeld bij elkaar gerend

Afgelopen zondag liepen Mikal en ik rondjes voor Stichting Leergeld. De stichting die Haagse kids voorziet van schoolspullen, een winterjas of een fiets, als er geen geld voor is. Zo belangrijk. Zonnetje, leuke muziek en veel, heel veel kids. Prinses Laurentien opende, wethouder Bert van Alphen liep mee en zo haalden wij met vele rondjes een mooi bedragje op. Met dank aan de partijgenoten die ons steunden! In de middag was de kinderconferentie waar een mooie bestemming voor het opgehaalde bedrag werd bedacht. 1 op de 5 kinderen in armoede in Den Haag. Daar moet aandacht voor blijven.

Tussen de herfstbladeren verblijf ik. Tot zover weer voor deze week. Geniet van de herfstdagen en een fijn weekend en tot volgende week weer!

Martijn