Martijn Blogt: De laatste blog van 2018

22 december 2018

Wat een jaar was 2018! Natuurlijk, een buitengewoon nare verkiezingsuitslag. Maar we pakten de draad op en trokken de straten en de pleinen op. En met onze energieke fractie kregen we meer voor elkaar dan verwacht. Deze week nog: het gaat er komen, een vaste herdenking van de slavernij in Den Haag. Wat er niet komt: drempels bij de winteropvang voor daklozen. Ook goed nieuws. En we knokten om beleggers en investeerders op de woningmarkt aan te pakken, in het belang van bewoners die gewoon betaalbaar willen wonen. Lees er hieronder meer over.

Maar niet nadat je onze kerst en nieuwjaarswens hebt gelezen. Ik wens je namens het hele PvdA-fractieteam – Andrea, Janneke, Mikal, Samir, Chantal, Gilles en Mathijs, hele fijne feestdagen toe, met iedereen die je lief is. En alle geluk, gezondheid en voorspoed voor het komend jaar. We gaan er wat moois van maken in 2019!

Keti Koti, de viering en herdenking van de afschaffing van de slavernij

Heel langzaam ging het. Mikal heeft zich vanaf de viering van de afschaffing van de slavernij op 1 juli dit jaar hard gemaakt voor een vaste herdenking/viering van de afschaffing van de slavernij in Den Haag. Deze pogingen hebben in Den Haag een lange geschiedenis. Al verschillende keren probeerden belangengroepen en de raadsleden het voor elkaar te krijgen. De noodzaak is er zeker als je kijkt naar de bereidheid van zoveel groepen en organisaties om mee te denken en mee te werken. Maar het stadsbestuur weigerde steeds mee te doen.

Er zat niets anders op dan een stemming af te dwingen in de gemeenteraad afgelopen donderdag. Het liefst hadden we gezien dat gisteren al besloten was dat er een jaarlijkse herdenking komt en een nieuw slavernij monument wordt opgericht in Den Haag. Helaas ging dat niet, maar de motie van GroenLinks en de Partij van de Arbeid om eerste stappen te zetten, haalde de eindstreep wel, waarbij de wethouder zei gezwicht te zijn voor de vele insprekers in de raad. Hiermee wordt nu echt een begin gemaakt aan een blijvende herdenking en een blijvend monument. We gaan de ontwikkelingen volgen!

Bekijk hier het item dat Omroep West erover maakte. Ook in Suriname was er aandacht voor, en zelfs op Sint Maarten.

Winteropvang zonder drempels.

Vorige week schreef ik al over de winteropvang en de strijd die Janneke levert om die opvang permanent open en zonder drempels te krijgen. Het stadsbestuur was van plan om toch een eigen bijdrage te heffen, en een regel in te stellen dat mensen zorg moeten accepteren. Dat zijn nu precies de redenen waardoor veel mensen toch besluiten op straat te blijven. Dat kan niet. Goede hulpverlening begint in een vertrouwde omgeving waar mensen geen zorgen hebben over primaire levensbehoeftes, zoals een dak boven het hoofd en goed eten. Janneke kreeg het gisteren voor elkaar dat het college een motie omarmde en daarmee zijn de eigen bijdragen en andere drempels van de baan. Prachtig.

Bekijk hier het item van Omroep West erover.

Bewoners boven beleggers!

Deze week publiceerde ik een opinie op de website Joop.nl over het fenomeen Buy to Let. Beleggers en investeerders die woningen op kopen om ze vervolgens te verhuren. Helaas met als gevolg hoge huren, misstanden en soms zelfs intimidatie van beleggers naar huurders toe. In januari zal de gemeenteraad spreken over mogelijke maatregelen. Lees hier mijn opinie.

Kerkasiel, het bizarre besluit van Mark Harbers

Deze week werd bekend dat de familie Tamrazyan definitief het land uit moet. Al weken verblijft de familie in de Bethelkapel. Jarenlang was de familie in de veronderstelling te mogen blijven. De staat vocht het besluit van de rechter aan en kreeg gelijk bij de Raad van State. Maar ondertussen zijn de kinderen geworteld in Nederland . De staatssecretaris heeft een discretionaire bevoegdheid om het gezin hier te laten blijven, maar Harbers gebruikt die niet. Onbestaanbaar. Hoe het nu verder gaat, is onduidelijk. Wij blijven ons scharen achter iedereen die in en rond de Bethelkapel de familie ondersteunt. In de hoop dat Harbers zijn hart laat spreken. Ik ga er zeker de komende dagen nog een kijkje nemen. Doe dat ook, als het je even lukt!

Zo. De kersttrui aan. De schoenen gepoetst. De gezellige dagen kunnen beginnen. Volgende week geen blog, maar op 5 januari zijn we er weer. Zet onze nieuwjaarsreceptie vast in je agenda: vrijdag 11 januari in de Prael. Met Agnes Jongerius!

Fijne feestdagen, alle goeds, en tot in 2019!

Met rode groet,

Martijn