Martijn Blogt: De Binckhorst Blues en de Schilderswijk Moeders zijn gered

1 december 2018

Muziek deze week. Muziek met een boodschap. Over vluchtelingen en over de Binckhorst. En nog veel meer in mijn wekelijkse blog.

De Schilderswijk Moeders gered!

We hebben er keihard voor gewerkt. Samir, Janneke en Mikal hebben zich het vuur uit de sloffen gelopen voor behoud van de subsidie voor de Schilderswijk Moeders. Ze helpen gezinnen die de weg niet makkelijk weten te vinden naar hulpverlening. En het is gelukt. Hoewel het stadsbestuur de wijkaanpak heeft weggesneden, mogen de Schilderswijk Moeders door. Supergoed nieuws. Voor de Moeders en vooral voor de vele gezinnen die ze bijstaan! Lees hier meer.

1 op de 4 gezinnen in krachtwijken onvoldoende eten

Vanochtend een gezond en lekker ontbijt verorberd. De kinderen uiteraard ook voordat ze vandaag gaan sporten en Sinterklaas gaan zien in ons winkelcentrum. Dan zal het snoepgoed niet te ontlopen zijn. Maar deze week bleek uit cijfers van de GGD dat een kwart van de gezinnen in Haagse krachtwijken te kampen hebben met voedselarmoede. Zij hebben onvoldoende geld om voldoende gezond te eten. Een groot probleem. De Haagse PvdA maakt zich al jaren druk over de toenemend sociaal-economische gezondheidsverschillen. Dit laat zien hoe nodig het is om in actie te komen. Lees hier er meer over in het AD.

Binckhorst Blues

Donderdag stemde de raad voor de nieuwe plannen voor de Binckhorst. We hebben enorm geknokt voor garanties op betaalbaar wonen en op behoud en uitbreiding van werkgelegenheid juist voor praktisch opgeleiden. En we vonden dat het democratisch gehalte van de ontwikkeling van de Binckhorst echt sterker moet. Nu geeft de gemeenteraad veel bevoegdheden weg en kan de stad niet echt meebeslissen. Onverstandig en onnodig. Lees hier mijn inbreng tijdens het debat, bekijk hier mijn bijdrage. En lees hier mijn opiniestuk op Joop.nl.

Ik droeg tijdens mijn inbreng in de raad een stukje voor uit het lied Binckhorst Blues, dat werd geschreven en uitgevoerd door gebruikers en bewoners van de Binckhorst. Prachtig lied, beluister het hier!

Ook pleitten wij er voor om Haagse bewoners van een sociale huurwoning voorrang te geven op een middeldure huurwoning op de Binckhorst. Dan kunnen we vervolgens slechte huurwoningen opknappen en verduurzamen. Ons voorstel strandde helaas.

Zijn er wel vrijwilligers met Oud en Nieuw?

Mikal wil snel in debat met de burgemeester over de beschikbare vrijwilligers tijdens oud en nieuw. Omdat de gemeente niet meer wil samenwerken met de As-Soennah Moskee, wil ze geen vrijwilligers meer via organisaties werven. Maar als elke vrijwilliger zich individueel moet aanmelden, dan dreigen veel minder mensen dat te doen. Dat kan niet. De PvdA wil dat ze de systematiek weer terugdraaien: via organisaties in de stad werven en alle vrijwilligers die er zijn benutten. Wel in neutrale hesjes. We doen het met elkaar voor de stad. Niet voor onze eigen organisaties. Lees er hier meer over.

Kerkasiel in de Bethelkapel

Vorige week verzorgden Mikal en ik een dienst in de Bethelkapel. Met veel muziek, stil staan bij de noodzaak kritisch te kijken naar de situatie waarbij kinderen slachtoffer worden van slechte asielregels en lange procedures. Ik ben onder de indruk van de prachtige sfeer, de gesprekken met de familie Tamrazyan en de volle kerk. Een van de nummers die we draaiden was van Kiki Schippers: ‘Duw ze terug’, een aanklacht tegen het harde asiel klimaat in Nederland. Luister het nummer hier.

Winkeltijden

Met de FNV streden we tegen het voorstel van het stadsbestuur om de winkeltijden op zondagavond op te rekken. Er blijkt in de praktijk nauwelijks behoefte aan en het is echt nadelig voor werknemers en kleine ondernemers. Helaas kregen voorstellen om de tijd niet of minder fors te verhogen geen meerderheid. Bleek het stadsbestuur zich ook nog eens op een onderzoek te baseren dat feitelijk niets zegt over de zondagavondopenstelling. Dit gaat nog wel een staartje krijgen. Lees hier mijn inbreng tijdens het debat

Het is bijna 5 december. Ik wens jou, je vrienden en je familie een heel fijn Sinterklaasfeest!

Tot volgende week,

Martijn