Martijn Blogt: Een frisse start

1 april 2022

Een week waarin we terug keken, afscheid namen en een frisse start maakten.

Maandag blikten we in een vol Proeflokaal met de kandidaten terug op de campagne onder het genot van een drankje. Geweldig om de opkomst te zien. Het is ons veel waard dat we als positieve energie uit de campagne vasthouden. Dat was ook zo mooi aan de bijeenkomst van vorige week vrijdag: al volop plannen voor de komende vier jaar!

Dinsdagavond namen we afscheid van Bülent Aydin als raadslid en vele anderen. Een bijzonder moment. De afgelopen twee periodes heeft Bülent zich (met een kleine onderbreking) met hart en ziel voor de stad ingezet.Het is aan hem te danken dat er in het cultuurbeleid altijd oog is voor de kleine gezelschappen, voor Hagenaars en Hagenezen voor wie muziekles of theaterbezoek niet vanzelfsprekend is.En als het gaat om werk & inkomen, dan hebben we het mede aan Bülent te danken dat we mensen die niet 100 procent inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt, goed ondersteunen en ook volop waarderen. En dat ons economisch beleid zich niet alleen richt op hoger opgeleiden, maar juist ook op stadsgenoten met een praktische opleiding. Bülent, alle waardering voor je inzet de afgelopen periodes!

Met minder klaroengeschal, maar niet met minder waardering: we nemen ook afscheid van Andrea Bartman, die zich de afgelopen vier jaar geweldig heeft ingezet als fractievertegenwoordiger. In vele debatten op het gebied van ruimtelijke ordening, wonen, veiligheid, sekswerk, softdrugsbeleid, vertolkte zij de afgelopen jaren het PvdA geluid, met verve. Als fanatiek wijkteamtrekker, mede verantwoordelijk voor een heel zichtbare partij in ReVa. Dank ook Andrea!

Woensdag werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. Zonder Janneke, want die zat in het buitenland voor een bruiloft, zij wordt binnenkort geïnstalleerd. Wel met Mikal en onze twee fractievertegenwoordigers Tim ‘S Jongers en Samir Ahraui. Een mooi en feestelijk moment, de beëdiging. Maandag kwam de fractie voor het eerst voltallig bij een. Met Mairan Sewtahal die als eerste opvolger onze fractie completeert, zijn we inmiddels druk aan de slag.Trots om als fractievoorzitter de komende tijd weer leiding te mogen geven aan deze fijne & fanatieke club mensen.

Qua formatie schiet het nog niet op. Een verkenningsronde is door Hart voor Den Haag (Groep de Mos) helaas overgeslagen, er wordt nu onder leiding van Gert-Jan Oplaat en Geerten Boogaard onderzocht of er een coalitie met de grootste partij mogelijk is. Hopelijk kunnen volgende week verdere stappen gezet worden. De PvdA heeft aangegeven dat wij geen onderdeel zullen worden van een rechts college. Ons past dus voorlopig bescheidenheid. Maar uiteraard zijn we in een volgende fase bereid mee te werken aan coalities die bijdragen aan herstel van vertrouwen en vooral: de groeiende kloof in onze stad.

Want als de verkiezingsuitslag ons iets leert, dan is het wel dat het verkleinen van de kloof de belangrijkste opdracht is. Ik beveel jullie daarom dit mooie artikel van Lodewijk Asscher, Marco Pastors en Ron Meyer aan, met als kern: wil je wat aan de vertrouwenscrisis doen? Zorgen over de opkomst van de verkiezingen? Investeer in de wijken. Ongelijkheid in gezondheid is een nationaal probleem – NRCFijn weekend, met nog een restje sneeuw en gure dagen op komst. April…

Met rode groet,

Martijn