Martijn Blogt: Een week met hoogte en dieptepunten

31 mei 2019

Een week met hoogte en dieptepunten. We vierden natuurlijk het prachtige verkiezingsresultaat, maar maandag bereikte ons ook het bericht dat Vera Smits is overleden. Vera heeft een groot deel van haar leven voor de PvdA gewerkt, tussen 2016 en 2018 ook voor de Haagse PvdA.

Vera, we gaan je missen

Wat een vrouw. Kende de stad op haar duimpje. Regelde werkbezoeken in no time. Kende alles en iedereen in de partij. Mopperen kwam niet in haar woordenboek voor, altijd optimistisch. Ook toen ze al erg ziek was en ik haar thuis bezocht een paar weken geleden. 66 jaar werd Vera. Ze overleed in de nacht van zondag op maandag. Vandaag is haar uitvaart. We gaan Vera enorm missen en wensen haar familie alle sterkte toe de komende tijd.

Gemeentewiet?

Andrea pleitte voor meer ruimte voor coffeeshops. Den Haag zou meedoen aan een landelijke proef voor legale wietteelt, maar ziet daar van af. Tegelijkertijd is het aantal coffeeshops inmiddels zo beperkt en in sommige wijken juist weer zo geconcentreerd, dat het te veel overlast geeft. De shops verhandelen zo veel, dat het productiehuizen worden, ze trekken om de zaken heen, veel overlast aan.

De PvdA pleit er nu voor meer kleine coffeeshops mogelijk te maken in de stad, betere gespreid, om tegelijkertijd de druk op sommige wijken te verminderen, denk bijvoorbeeld aan Regentes Valkenbos. Ondertussen moeten we actief op zoek naar mogelijkheden voor lokale wietteelt. Kan een hoop illegale toestanden voorkomen.

Nagenieten van de uitslag van de Europese verkiezingen

Zondag kwam de uitslag definitief. Samen met onze Haagse EU kandidaat Kati Piri vierden we dat moment, 6 zetels. Wat een fantastisch resultaat. Daar zijn we lokaal natuurlijk ook enorm trots op, ook omdat de Haagse PvdA het nog een stuk beter doet dan Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Heeft vast ook een beetje met onze inzet te maken. Geeft in elk geval veel vertrouwen! Ik sprak erover in met Den Haag FM, het AD en in de maandelijkse politieke radio uitzending van Omroep West.

De hei op, nee, het strand!

Dinsdag ging de fractie het strand op om na te denken over het komend politieke jaar. Maar we gaan ook terugkijken. We doen dat graag samen met jullie en wel op 25 juni. We spreken dan graag met jullie over wat we bereikten het afgelopen jaar; en denken graag samen na over wat we het volgend politieke seizoen willen en kunnen presteren met elkaar.

Wanneer kom je in aanmerking voor een betaalbaar huis?

Deze week sprak de gemeenteraad over de huisvestingsverordening, de regels die we stellen voor de woningverdeling. Het wordt moeilijker om een urgentieverklaring te krijgen en splitsen wordt nagenoeg onmogelijk. Wij maken ons zorgen, met name voor schrijnende situaties waardoor mensen onbedoeld op straat komen te staan als ze geen voorrang krijgen. En splitsen van huizen? Moet je in wijken die onder druk staan echt voorzichtig mee zijn. Maar een villa splitsen in twee eengezinswoningen? Kan een prima oplossing voor de woningnood zijn. Maar dit college gebruikt het splitsingsgebod nu ook om menging in de betere wijken te voorkomen. Niet verstandig. Volgende week spreken we er verder over.

Op bezoek in verpleeghuis Sammersbrug

Afgelopen zaterdag bezocht de fractie verpleeghuis Sammerbrug in Moerwijk. We hielpen mee bij een huisfeest voor de bewoners, sommigen met grote fysieke problemen, sommigen behoorlijk in de war. Maar wat een feest der herkenning voor de mensen. En wat een bewondering voor het verzorgend personeel en alle mantelzorgers.

Volgende week: debat over financiële toestand Den Haag

Fijn dat de rijksoverheid nu over de brug komt voor de jeugdhulp. Maar genoeg is het niet. De Haagse PvdA wil koste wat kost voorkomen dat tekorten worden afgewenteld op kinderen en ouderen. Volgende week woensdag spreken we over in de gemeenteraad in het debat over de Voorjaarsnota.