Martijn Blogt: Geen vreugdevuur wat PvdA betreft

29 november 2019

Gisteren opnieuw een stevig debat over de vreugdevuren tijdens de jaarwisseling. Meer daarover natuurlijk verderop in de blog. Maar de raad begon met een indrukwekkende speech van onze burgemeester en een moment van stilte ter nagedachtenis van Gerard van Otterloo, oud raadslid en wethouder van de PvdA. Dit in aanwezigheid van de familie van Gerard, die 16 jaar actief was in de Haagse gemeentepolitieke waarvan 6 jaar als wethouder. Een ontroerend moment, we gaan hem missen.
Lees hier nogmaals ons in memoriam terug.

Bij twijfel niet ontsteken: geen vreugdevuren komende jaarwisseling

Over meer dan een maand is het alweer een jaar geleden dat Scheveningen werd opgeschrikt door de vuurzee die ontstond bij de ontbranding van het bijna 50 meter hoge vreugdevuur. Eigenlijk is de jaarwisseling een rode draad door dit politieke jaar geweest. Gisteren spraken we tijdens de gemeenteraad over de komende jaarwisseling. Want het moment is gekomen dat de stad moet beslissen: gaan de vreugdevuren wel of niet door? Voor de PvdA is het duidelijk: bij twijfel niet ontsteken. Veiligheid gaat boven alles en wat er afgelopen jaarwisseling gebeurde, dat mag nooit meer gebeuren. Tot op heden zijn de veiligheidsgaranties er niet: er is geen sprake van een aantoonbare professionele organisatie, er is geen evenementen aansprakelijkheidsverzekering, er zijn veel kritische bewoners die bezwaar hebben, de natuurbeschermingsvergunning is niet compleet, er is een negatief advies van zowel de politie als van de brandweer. Het is van belang om alle aandacht nu op de toekomst te richten. Want de Duindorpers en de Scheveningers hebben recht op een feestelijke jaarwisseling, al helemaal na wat zij vorig jaar hebben moeten meemaken. Daarom riep ik het stadsbestuur op om lokale initiatieven actief te ondersteunen, zodat bewoners toch kunnen genieten van een mooi en veilig oud en nieuw. Lees hier mijn inbreng terug.

Sloop Theresiakerk afgewend

Een ander belangrijk punt op de agenda gisteren was de toekomst van de Theresiakerk in Rustenburg Oostbroek. Actieve bewoners benaderden ook ons met alternatieven voor sloop en nieuwbouw, vaak fietste ik er heen om te overleggen hoe en wat. Gisteren lagen de plannen voor sloop voor in de raad. Unaniem schaarde de raad zich achter een alternatieve richting: plannen met behoud van de karakteristieke kenmerken van de kerk en inzet op een ontmoetingsplek voor buurtbewoners. Wat ons betreft moeten we met deze alternatieve plannen aan de slag, zodat de wijk kan blijven genieten van de mooie kerk. Lees hier meer over de Theresiakerk.

De koper van Eneco is bekend

En dan de verkoop van de Eneco aandelen. De PvdA heeft zich er altijd tegen verzet: je verkoopt wat voor ons allemaal waarde heeft: een energievoorziening, een netwerk en daarmee uiteindelijk zekerheid van duurzame warmte en energie. Maar het vorige college besloot anders en de verkoop is inmiddels onafwendbaar. Maandag werd bekend dat Mitsubishi het winnende bod heeft gedaan en Den Haag 675 miljoen zal krijgen, dat is niet mis. Goed te weten: de stad koos al eerder dit geld in te zetten voor stedelijke ontwikkeling en betaalbaar wonen; duurzaamheid en de mobiliteitstransitie. Het is van groot belang dat dit bedrag nu ook verstandig en goed wordt besteed, daar gaan we scherp op toezien.

Dag tegen geweld Tegen Vrouwen

Als je langs het Stadhuis loopt, zie je dat een zijde van het witte IJspaleis oranje gekleurd is. Maandag was het de Dag Tegen Geweld Tegen Vrouwen, waarbij we stilstonden bij de vele vrouwen die wereldwijd nog dagelijks te maken krijgen met geweld. Ook Janneke kleurde oranje, want het is hoogtijd dat hier meer aandacht voor komt en dat dit geweld stopt!

In actie tegen het verlagen van de inkomensgrens voor sociale huur

Het is een ronduit slecht plan: het verlagen van de inkomensgrens voor sociale huur. Het gevolg is dat nog meer starters, jongeren en ouderen in de problemen komen en worden uitgesloten van de sociale huursector. Dit mag niet gebeuren! Daarom komen we in actie. Op 12 december spreekt de Tweede Kamer erover en kan dit beroerde plan worden voorkomen. Zie hieronder hoe je kan bijdragen.

Mikal en haar andere talenten

Vorige week vrijdag bleek dat Mikal over nog een enorm talent te beschikken. Bij Raad 070 Got Talent in de Schilderswijk liet ze zien dat er ook een geweldig muzikant in haar schuilt! Alhoewel onze linkse collega’s van de SP er met de eerste plaats vandoor gingen (met een klein-kunst-huzarenstukje), maakte Mikal indruk met een live gezongen nummer van Beyoncé met Daddy. Kijk en luister hier een fragment terug! Meer optredens in aantocht zo heb ik vernomen 😉

Daklozen niet in de kou!

Gisteren nam Janneke met andere raadsleden een petitie van het Straat Consulaat en de Achterban in ontvangst voor meer betaalbare woningen en genoeg plekken in de daklozenopvang. Goed dat er aandacht is voor dit probleem, want niemand hoort op straat te slapen, al helemaal niet tijdens een koude winter. En met meer dan duizend handtekeningen blijkt dat urgentie enorm hoog is en dat er snel actie moet worden ondernomen.

Vooruitblik op het belangrijke debat over de Haagse politie

Het is al een lange tijd bekend: er zijn flink wat misstanden binnen het Haagse politiekorps. Er zou sprake zijn van racisme, machtsmisbruik en intimidatie. Volgende week spreekt de gemeenteraad erover en voor Mikal is het duidelijk: misstanden moeten hard worden aangepakt en er is een flinke cultuurverandering nodig bij de politie. Woensdag gaat Mikal het debat aan, in mijn volgende blog lees je er meer over!