Martijn Blogt: Kinderboekenweek en demonstreren voor fatsoenlijk werk

5 oktober 2018

Het is donderdagavond. Net mijn oudste voorgelezen uit “Op een Dag” van Arend van Dam. Een prachtig kinderboek over feestdagen die we met elkaar vieren. Vandaag natuurlijk over Dierendag en over de oorsprong daarvan. Waarom we het bijvoorbeeld sinds 1930 vieren en waarom ook op 4 oktober, met een link naar Franciscus van Assisi. Geweldig boek voor zesjarigen om voor te lezen.

Deze week – Kinderboekenweek – veel politiek nieuws over kinderen en jongeren. Lees, of nog beter: lees voor!

Kinderboekenweek: Nijntje in het Haags

Deze week is het dus Kinderboekenweek. De week om aandacht te besteden aan lezen en voorlezen. Met Mikal las ik voor op een kinderopvang in Bezuidenhout. Bekijk hier een filmpje ervan. Mikal pleitte voor het opnemen van ‘Nijntje innut Haags’ in het boekenkoffertje dat kinderen krijgen als ze gratis lid worden van de Haagse bibliotheek. Lees hier het bericht op Omroepwest en hier de leuke reactie van cabaretier en taalkunstenaar Sjaak Bral op ons initiatief.

Minder goed nieuws: de grote sloop van het welzijnswerk is begonnen

De eerste slachtoffers van de omvangrijke bezuiniging op het welzijnswerk zijn daar. Welzijn Scheveningen heeft aangekondigd de helft van het betaalde personeel op zij te moeten zetten. Met de bezuinigingen in aantocht en aanhoudende financiele problemen houdt men het niet meer vol: een buurthuis én professionals. Dat is echt onverteerbaar. Janneke vroeg er direct een debat over aan. De wethouder gaat nu in beeld brengen wat er precies gebeurt. Wij zullen dit niet accepteren en merken gelukkig dat in Duindorp waar de eerste klap valt (bij het kinderwerk) en in de rest van Scheveningen ook gelijk veel verzet is gekomen tegen het voornemen. Lees hier meer.

Wonen en naar school rond de Grotiusplaats

Deze week vond een debat plaats over de te bouwen woontorens aan de Grotiusplaats, naast de KB bij het Centraal Station. Zie hier een verslag in het AD. We zijn ontevreden over het aantal betaalbare woningen en over het feit dat wethouder Revis (VVD) geen afspraken wil maken met projectontwikkelaars om de middeldure woningen betaalbaar te houden. De torens worden hoog, de huren eveneens. Maar waar is de Hagenaar met een modaal inkomen in dit plan?

Andrea bepleitte een extra school in Bezuidenhout West. Lees hier haar voorstel in de Telegraaf. Met de ontwikkeling van de torens komen er meer kinderen wonen. In Bezuidenhout lopen de scholen al over en in Bezuidenhout West is er een grote wens voor een brede buurtschool.

Fatsoenlijk salaris als je je inzet voor ons allemaal

Dinsdagavond demonstreerden we met de voltallige fractie en vele partijgenoten mee voor fatsoenlijke salarissen in de publieke sector. Politiepersoneel, verpleegkundigen, militairen, docenten: juist zij moeten nu meeprofiteren van de florissante economie. Onder het motto de mensen boven de multinationals lieten we horen dat wij niet kiezen voor het investeren in lastenverlichting voor de grootste bedrijven (via afschaffing van de dividendbelasting), maar knokken voor iedereen die ons leven een beetje mooier en veiliger maken.

Wat verder ter tafel kwam

Verder deze week een verslag in Den Haag Centraal van de werkbespreking in de gemeenteraad over de invasie van beleggers op de Haagse woningmarkt. Andrea debatteerde met de burgemeester over de jaarwisseling. Helaas weinig voortgang. Waar Leiden en Rotterdam nu zo ver zijn om plekken aan te wijzen waar geen en waar wel vuurwerk kan worden afgestoken, blijft ons stadsbestuur bewegingsloos. Helemaal tot slot: Janneke kwam tot de ontdekking dat er toch nog gebouwd wordt met gasaansluiting.

Fijn weekend en met rode groet,

Martijn