Martijn Blogt: Knokken tegen kaalslag en onzekerheid

2 november 2018

Zaterdag namen we afscheid van Wim Kok. De premier waar ik mee opgroeide. Een zekerheidje. Wat veranderde het politieke klimaat daarna en wat worstelt de PvdA daar nog altijd mee. Ik was ontroerd door de mooie bijeenkomst in het Concertgebouw. We gaan onze minister-president enorm missen.

Diversiteit op de werkvloer, is een kracht!

Anoniem solliciteren? Kan je heel verschillend tegenaan kijken. Dat het nodig is om discriminatie tegen te gaan, daar is iedereen het over eens. Dat je je naam moet verbergen, zullen sommigen zeggen is erg genoeg. Anderen zien het als noodzakelijk paardenmiddel om nu eindelijk meer aandacht te krijgen voor diversiteit in organisaties. De Haagse PvdA is daarom voor anoniem solliciteren, maar ook voor alle andere mogelijkheden om de diversiteit van organisaties te vergroten. Ik sprak er deze week over in het NPO-programma Na Het Nieuws. Kijk het hier terug!

Binckhorst: een volkswijk of een nieuwe Zuidas?

Ik zal je de komende weken goed op de hoogte houden van de politieke discussie over de toekomst van de Binckhorst. Het gaat de komende weken heel snel. Maandag spreken we belanghebbenden, woensdag komen experts langs in de gemeenteraad. Vorige week schreef Binnenlands Bestuur een uitgebreid artikel over de wijk in aanbouw. Ik leverde er een bijdrage aan, die lees je hier

Fiets naar het depot? En geen zin om ‘m te halen?

Het kan de beste overkomen. Je fiets staat verkeerd geparkeerd, of is door een ander verplaatst, en vervolgens wordt die naar het depot op de Binckhorst afgevoerd. Janneke pleitte voor een mogelijkheid om je fiets dan weer thuis te laten bezorgen. Wel tegen een vergoeding, maar het scheelt enorm. We kunnen er bovendien weer wat extra mensen mee aan het werk krijgen. Lees er hier meer over.

Steeds meer onzeker werk, wat doet de gemeente?

Samir en Andrea boekten een mooi succes door het stadsbestuur zover te krijgen met plannen te komen om de bescherming van ZZP-ers in de stad te verbeteren. 80 procent van kleine ondernemers in de stad werkt alleen, zonder personeel. Pensioen opbouwen en verzekeringen zitten er voor velen niet in. Het stadsbestuur gaat nu onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een broodfonds, of laagdrempelige collectieve verzekeringen.

Ons gevecht tegen de kaalslag in het jeugdwerk- en ouderenwerk

Janneke veegde de vloer aan met de plannen van het college om het zo waardevolle welzijns- en jeugdwerk weg te bezuinigen. De gemeenteraad debatteerde er woensdagavond over. Kijk het hier terug.

Ondertussen bezoeken we zoveel mogelijk buurthuizen en spreken we zo veel mogelijk werkers, om te horen wat beter kan en hoe we met elkaar kunnen voorkomen dat deze kaalslag wordt doorgevoerd. Janneke bezocht vorige week wijkwinkel Bij Betje, ik ging op bezoek bij buurthuis Laakhage en het servicepunt aan het Cromvlietplein. Elk gesprek in de stad, elk kijkje in de keuken bij welzijnsorganisaties, bevestigt ons in het gevecht. Gooi dit waardevolle werk niet te grabbel! Klik op de afbeelding voor een artikel van de Telegraaf erover.

Kinderpardon, betalen voor je paspoort & campagne Groningen

De Haagse fractie heeft zich geschaard achter de actie voor het Armeense gezin in de Bethelkapel. Den Haag is (met onze steun) kinderpardongemeente, wat betekent dat we pal naast kinderen gaan staan die hier geworteld zijn en toch moeten vertrekken. Het blijft een lastige kwestie. Geregeld gaan we kijken en zijn we in overleg met de Tweede Kamerfractie wat daar kan gebeuren om een beter kinderpardon mogelijk te maken.

Toen ik de wethouder deze week vroeg of mensen ook contant kunnen blijven betalen (klik hier voor meer informatie) voor hun rijbewijs op het stadsdeelkantoor, was het antwoord nee. Vervolgens kwam er een aap uit de mouw die ik niet had voorzien: de dienstverlening op de stadsdeelkantoren gaat afgebouwd worden. Dat is voor ons onacceptabel. Volgende week dienen we hier een motie over in in de gemeenteraad.

Morgen en volgende week zullen we Groningen steunen tijdens hun campagne. Morgen reizen vrijwilligers van ons af, volgende week ga ik zelf kijken. Partijsolidariteit met onze partijgenoten in het hoge noorden!

Volgende week behandelen we de begroting in de gemeenteraad. Laat ons weten wat jij belangrijk vindt!

Voor nu wens ik je een heel fijn weekend toe!