Martijn Blogt: Nieuw Welzijnsbeleid

3 december 2021

De verkiezingen komen eraan. Iedereen begint warm te lopen. Politieke discussies worden lastiger, debatten feller. We kunnen het dagelijks lezen in de krant.

Ik houd mijn oog op de bal. Want we hebben nog zoveel te doen. Verschillende nieuwbouwprojecten zijn gereed om te starten, cruciaal voor de aanpak van de woningnood. Onze bewoners verdienen goed welzijnswerk, professionals met de poten in de klei, waarop we kunnen bouwen. En wat te denken van de wijkaanpak!

Licht aan het eind van de tunnel voor Vestiahuurders
Deze week werd bekend dat Vestia nu eindelijk uit de financiële malaise is. De verschrikkelijke misstanden van Vestia-bestuurders destijds, kunnen we nu eindelijk achter ons laten. Ik ben blij voor de huurders. Eindelijk komt er hiermee licht aan het eind van de tunnel: nu alles uit de kast om snel de investeringen op te voeren. Voor onderhoud, de aanpak van oude complexen, de verduurzaming. Vestia zal splitsen, onder meer in een Haagse corporatie. Lees ook: Vestia-drama na tien jaar eindelijk voorbij: ‘Goed nieuws voor de huurders’ | Den Haag | AD.nl

Nieuw welzijnsbeleid!
Deze week presenteerde ik nieuwe plannen voor het welzijnswerk. Na jaren van bezuinigingen op onze professionals in wijken en buurten, kunnen we vooruit kijken. De coronaperiode heeft maar weer eens aangetoond, hoe cruciaal de inzet is van welzijnswerk. Of het nu gaat om het voorkomen van eenzaamheid, een arm om je heen, of concrete hulp, als je vastloopt. Een straatcoach die een jonge gast een schop onder z’n achterste geeft, of juist een beetje hulp biedt, als hij de verkeerde keuzes dreigt te maken. Een communitybuilder die buren die elkaar naar het leven staan, weer met elkaar weet te verbinden. Het is ongelooflijk waardevol en dat mag gewaardeerd worden.

Met de nieuwe visie op het welzijnswerk, gaan we terug naar de basis. Werken vanuit wijken en buurthuizen. Professionals die worden vertrouwd, tijd hebben voor mensen en ware breekijzers zijn in de systeemwereld. Natuurlijk, er is een weg te gaan. Onze samenleving is steeds ingewikkelder en individualistischer. Samen met bewoners en welzijnswerkers bouwen we onze visie de komende tijd verder uit.
Lees ook: Haags welzijnswerk nieuwe stijl: ‘Meer mensen met de poten in de klei’ – Omroep West

Beste minister voor Wonen, Wijken en Mensen!
Veel te lang duurt het. Het nieuwe regeerakkoord. Mensen snakken naar leiderschap, duidelijkheid, een koers. Ik schreef een brief aan de aanstaande minister voor Wonen, Wijken en Mensen. Het dalend vertrouwen, met name in kwetsbare wijken, is funest. Je begrijpt het, als je een wijkagent in Moerwijk spreekt die vertelt over misstanden achter de voordeur, of een directeur van een basisschool in Bouwlust die generaties verloren ziet gaan. Het nieuwe kabinet moet werk maken van wijkaanpak. Een aanpak die vertrouwen terug brengt. Den Haag is er klaar voor. Nu het nieuwe kabinet nog. Lees mijn brief op Joop.NL

Het weekend van het heerlijk avondje. Vier het zo uitgebreid als je kan. Ik wens je een heerlijke Sinterklaas.

Met rode groet!

Martijn