Martijn Blogt: Over de vreugdevuren, de woonagenda en Bronovo

18 januari 2019

Het was weer een enorm drukke, maar ook belangrijke week. Vooral op woensdag was de agenda bomvol, met in de ochtend de woonagenda en in de middag de vreugdevuren. En gisteravond sprak Janneke met de raad over de sluiting van Bronovo. Veel te bespreken dus, en veel om over te schrijven!

Smeulend vuur

Wij wilden onafhankelijk onderzoek en dat komt er nu ook: de Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat het doen. Dat maakte het debat van deze week over het vreugdevuur in Scheveningen een beetje surrealistisch. Uiteindelijk ging het vooral over de communicatie na de gebeurtenissen, over het convenant dat is afgesproken tussen gemeente en de bouwers van het vreugdevuur en over schadevergoeding die mensen zouden moeten krijgen als het aan ons ligt. Maar veel kon nog niet besproken worden. Lees hier op Omroep West meer over het debat.

Gewaardeerd partijgenoot en voorzitter van het Wijkberaad Scheveningen Dorp Jan Lautenbach sprak in, de nationale pers was massaal verzameld om te horen met welke verklaringen onze burgemeester zou komen en er volgde een debat met grote voorspelbaarheid. Toch was het debat nodig, omdat de Haagse samenleving vragen heeft, omdat veel mensen die erbij waren vragen hebben, omdat het nodig is die vragen nu te stellen zodat ze in het onderzoek meegenomen kunnen worden. Je leest hier de inbreng van de Partij van de Arbeid in dit debat en achteraf sprak ik nog voor de camera van Nu.nl. Schoorvoetend gaf de burgemeester toe dat de communicatie rommelig is verlopen, maar waarom het convenant niet openbaar wordt en waarom er niet alvast een vergoeding komt voor de schade, is ons een raadsel. Volgende week dan maar moties indienen.

Woonvisie: lief voor projectontwikkelaars, laf voor bewoners

Je zou in alle drukte over het vreugdevuur bijna vergeten dat er deze week nog een heel belangrijk gesprek heeft plaatsgevonden in de Haagse gemeenteraad, over de woonplan van het stadsbestuur. Plannen die wel erg uitgaan van wat belangrijk is voor de bouwers, investeerders en beleggers. Met meer dan 100.000 mensen op de wachtlijst voor een sociaal huurhuis, en vele wachtenden op een koophuis of een middelduur huurappartement moet het aantal nieuw te bouwen betaalbare huizen flink omhoog. Juist voor doelgroepen met een gewoon inkomen: een of twee keer modaal. Wij zijn er bezorgd over. En wij niet alleen. De Haagse PvdA deelt dit standpunt met de andere grote steden. In Den Haag Centraal schreef ik er over en in het Algemeen Dagblad schreven we met de G4-fractievoorzitter en Kamerlid Henk Nijboer een opinieartikel hierover. Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten.

Den Haag Centraal:

Het AD:

Volgende week en later dit jaar komen wij met voorstellen om meer betaalbare woningen te bouwen, de greep op grote investeerders en beleggers te vergroten en misstanden in de vrije huursector veel harder aan te pakken. Wordt vervolgd dus.

Loszittende stoeptegels, je zou er toch over gaan!?

Een boete van 250 euro. Het overkwam Lizzie in de Bomenbuurt. Ze trok een half stoeptegel uit de grond om het plantje dat er groeit meer ruimte te geven. Zoals dat past in het beleid van de gemeente Den Haag. Want we willen af van al het beton, we breken stenen af voor groen (Operatie Steenbreek). Maar de gemeente wil een daad stellen, het mag alleen als het wordt toegelaten door de gemeente. Kinderachtig, aldus Janneke die er met GroenLinks samen vragen over stelde aan het stadsbestuur: Hart van Nederland besteedde er aandacht aan en sprak met Janneke.

Gaat Eneco naar Shell?

Het zal toch niet? Alle duurzaamheidseisen bij de verkoop van ons stadsbestuur ten spijt? Dat Eneco wordt verkocht aan een fossiele reus? Deze week werd bekend dat Eneco mogelijk in handen valt van Shell of van Total. Daarmee komen de duurzaamheidsambities van Eneco mogelijk in gevaar, iets waar we al een tijd voor waarschuwen en waarvan GroenLinks en D66 altijd hebben gezegd: dat is niet wat wij willen. Het zal ze dan ook erg gestoken hebben dat coalitiegenoot De Mos dit vierde als een overwinning. De komende weken spreken we weer over Eneco. Benieuwd welk standpunt Den Haag gaat innemen. Lees er meer over in het AD.

Bronovo

Het overviel de stad: Bronovo gaat zeker dicht. Janneke steunde het verzoek om te praten met de raad over de sluiting van Bronovo. Maar surrealistisch is het wel. Partijen die doen of we er over gaan, terwijl ze weten dat het voortbestaan van ziekenhuizen uiteindelijk niet iets is dat lokaal wordt bepaald. En je hebt partijen die doen alsof we er niks mee te maken hebben, deels ook om zich te verschuilen. Punt is: de sluiting is niet in overleg met de stad tot stand gekomen. Het overkomt mensen. Dat moet echt anders. Ga nu met bewoners en gemeente aan de slag en kijk of de sluiting echt nodig is, en zo ja: of we er voor kunnen zorgen dat er een zorgfunctie op deze plek blijft. Waar je voor eenvoudiger dingen terecht kunt, denk aan een wijkziekenhuis voor ‘lichte vormen van zorg’ en waar je voor de eerstelijnszorg terecht kan. Doe dit nu samen met de buurt. Daar komen toch altijd de beste oplossingen tot stand.

Stel bufferzones rond abortusklinieken in

Intimidatie van vrouwen die een abortuskliniek willen bezoeken. Het komt helaas te vaak voor, ook in Den Haag. Daarom moeten er wat Janneke betreft bufferzones rond deze klinieken worden ingesteld waarbinnen vrouwen niet lastig gevallen kunnen worden. Lees hier meer.

In / uit de stad:

De Haagse PvdA was natuurlijk ook weer veel in de stad deze week. Ik was bij de nieuwjaarsbijeenkomst in Spoorwijk, Chantal en Andrea bij die in Bezuidenhout. Mikal en Samir waren namens de fractie bij een nieuwjaarsbijeenkomst – mede door de PvdA georganiseerd – in Loosduinen. Vanavond gaat een afvaardiging naar Mariahoeve en zal ik vanaf 18uur op het partijkantoor zijn om met iedereen die wil in gesprek te gaan over wat lokaal speelt: of het nu gaat om de sluiting van Bronovo, de woonagenda of het vreugdevuur. Vraag maar raak!

Morgen zien we elkaar misschien in Den Bosch op ons landelijke partijcongres.

Ik wens je een heel fijn weekend. Wie weet komt er sneeuw. Ik heb de slee vast uit de schuur gehaald in elk geval.