Martijn Blogt: Over de verhuurvergunning en Internationale Vrouwendag

8 maart 2019

Tien over zeven. Mijn vrouw grist haar spullen bijeen, snelle kusjes voor de jongens, een zwaai. Het mannenhuis compleet. Vader en drie drentelende Balster-boys over de gang in alle vroegte. In de weer om op tijd op de crêche en school te komen. Zo vanzelfsprekend eigenlijk, bij ons thuis: allebei werken, allebei zorgen. Maar eerlijk is eerlijk: met alle drukke werkzaamheden gaat het er geregeld over. Hoe alles goed te combineren, wie doet wat en hoe verdelen we de taken. Dat is maar goed ook, dat gesprek, die discussie is een verworvenheid. Want kijk naar loon, kijk naar de verdeling van zorgtaken, kijk naar kansen op de arbeidsmarkt. Vrouwen hebben die gelijke kansen nog steeds niet. Goed om daarom op 8 maart elk jaar bij stil te staan. Bij de positie van vrouwen. In Den Haag, in Nederland en waar ook ter wereld.

Kamertje verhuren: de spelregels

Steeds meer studenten en starters, maar ook omwonenden hebben er mee te kampen. Huisbazen die er een potje van maken. Vreemd dat de gemeente nauwelijks mogelijkheden heeft om foute verhuurders aan te pakken. Als ze te veel huur vragen, geen onderhoud plegen, of zelfs overgaan tot intimidatie! Deze week kwam de Haagse PvdA samen met de Haagse Studentenvakbond met een initiatiefvoorstel (lees het hier!) om een kamerverhuurvergunning in te stellen. Omroep West maakte een item over ons voorstel, waarbij we een kijkje namen in het studentenhuis van Chayenne die ons in geuren en kleuren vertelt hoe dat nu is als huurder met een slechte huisbaas. Vandaag ook in de Telegraaf aandacht voor ons voorstel.

Nieuwe Haags duurzaamheidsplan: waar is de actie?

Het stadsbestuur presenteerde deze week een nieuwe duurzaamheidsvisie. Mocht ook wel, want het is alweer in juni 2017 dat onder leiding van onze Lobke Zandstra het Haags Klimaatpact werd gesloten, met vele, vele andere partijen. Wat we al een beetje verwachtten komt uit. Met de ambities is weinig mis. Maar de actie mist en vooral het geld. Want dat is er niet. Met een schamele paar miljoen zal dit stadsbestuur totdat de Eneco-middelen binnenkomen (ergens in 2020 op zijn vroegst) weinig voor elkaar boksen. Gemiste kans, want we hadden al moeten beginnen. Janneke reageerde in het AD. Haar boodschap: meer tempo nodig en meer aandacht voor mensen die het niet alleen kunnen.

Held van de week: Ben Lachab van Resto van Harte

Ik weet het nog goed: een bloedhete zomerzaterdagmiddag. Ik fietste van de ene naar de andere bijeenkomst in Laak. Voor het vadercentrum de bekende massa voor de jaarlijkse barbecue, door Resto Van Harte altijd tot in de puntjes verzorgd. Misschien wel 50 vrijwilligers maken het mensen uit de buurt naar hun zin. Het opperhoofd van het evenement moet onder stress en spanning gebukt gaan. Maar Ben ziet me fietsen: “Martijn! Schuif gezellig aan, eventjes dan!” Het persoonlijke, niemand vergeten, altijd je aandacht gericht op een ander. Het is Ben Lachab ten voeten uit. Die met zijn Resto van Harte zoveel mensen bijeen krijgt, elke week weer, actief houdt en aan elkaar verbindt. Onze held van de week! Lees hier meer!

Autoloze zondag

Jammer, het idee van een autoloze zondag wil niet meer postvatten in Den Haag. Jos de Jong probeerde het eerder. Nu Janneke weer. Weer een afwijzende reactie van het stadsbestuur, in eerste instantie. Maar misschien schuiven de panelen toch! Want toen Janneke een oproep deed op Instagram, regende het initiatieven. Eén dag per jaar stilstaan bij ons autogebruik en hoe de stad eruit ziet zonder die rijdende auto’s. Al lukt het sommige straten, viaducten of pleinen, wij blijven het proberen. En het moet gezegd, wethouder Van Asten leek er oren naar te hebben. Wie weet! Janneke sprak erover met Den Haag FM.

Debat Haagse woonvisie

Deze week vond een tweede ronde plaats van het debat over de Haagse woonvisie. Volgende week ronden we het af in de gemeenteraad. Hier lees je mijn inbreng. Volgend week meer hierover!

Verder: Loverboys en vreugdevuur

Verder in de raad opnieuw debat over het vreugdevuur (lees hier meer) en kwam Mikal met voorstellen voor een betere aanpak van loverboys. Maar helaas werd de discussie hierover uitgesteld tot over drie weken.

Weekend voor de deur: stadsconferentie en rennen

Yes. Het is zover. Onze stadsconferentie, over duurzaamheid en leefbaarheid met Diederik Samsom, de lijsttrekkers en kandidaten voor Provinciale Staten en Waterschap, met super interessante workshops. Zin in! En na het praten, bewegen: campagnevoeren én zondag de City Pier Cityloop. Even een dipje in de trainingsarbeid deze week, maar heb er vertrouwen in dat ik ‘m volbreng zondag. Hoop je te zien langs de kant, want wat aanmoediging in de laatste kilometers kan ik vast gebruiken ;-)!

Fijn weekend, waar dan ook in de stad!

Martijn