Martijn Blogt: Over stakende agenten en de moeders van de Schilderswijk

7 september 2018

Een week met nogal wat kwesties in het andere Den Haag. Verschillende politici met escapades en eindelijk het debat over de oliedomme en ronduit extreme uitspraken van minister Blok. Blok –  nota bene Hagenaar – zou beter moeten weten. De Schilderswijk naast Benoordenhout zetten en dan aangeven: ‘in Benoordenhout heb je tenminste nergens last van’. Waarvan dan, beste vriend? Het heeft mij immens gestoord. Ik was dan ook blij een bijzonder strijdbare Lodewijk te zien in het debat deze week. Hoe kan een minister van Buitenlandse Zaken ons land vertegenwoordigen als hij niets ziet in onze diversiteit. De veelkleurigheid die steden als Den Haag maken tot wat ze zijn: tolerant en buitengewoon krachtig!

Gelukkig ook goed nieuws van het Binnenhof: de bezuiniging op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is van de baan. Dankzij de vasthoudende strijd van onder meer onze Kamerfractie en eigen PvdA-afdelingsgenoten: je pakt de meest kwetsbaren op de arbeidsmarkt hun pensioen en minimumloon niet af. Je helpt mensen aan fatsoenlijk werk. Punt uit.

Jeugdzorgmedewerkers

Ondertussen waren op de gemeentebodem veel stakingen deze week. Maandag was er de jeugdzorgstaking: Janneke was er bij. Dit speelt zeker ook in onze stad: er dreigen tekorten en we zien – zoals bijvoorbeeld in Scheveningen – dat er al een tekort is aan goed opgeleide gezinscoaches. We zijn benieuwd of het college hier op inspeelt met extra geld. Dit zal volgende week blijken als het college de eerste begroting presenteert.

Rondje Spoorwijk: op pad met het buurtpreventieteam

Gisteravond maakte ik een rondje met het buurtpreventieteam Spoorwijk. Elke keer ben ik weer positief verrast over de opkomst en de inzet van de mensen van het Spoorwijkse team. Hoe goed ze de wijk kennen, hoe snel de wijk positief verandert en wat het doet als een clubje bewoners voor iedereen de veiligheid en leefbaarheid bewaakt. Grote klasse. De start was in de prachtige hobbytuin aan de Schimmelweg. Ga er eens kijken en laat je net als mij trakteren op verse muntthee. En ernaast zijn actieve wijkbewoners bezig om een nieuw buurthuis te openen. Een prachtig initiatief dat ik van harte steun. Zie hier een verslag van mijn bezoek.

Bunkers open of natuurbehoud?

In de Commissie Ruimte stond deze week het bestemmingsplan Bezuidenhout op de agenda, waarover Andrea zich heeft gebogen. Een bestemmingsplan met een voorgeschiedenis, die gaat over de vraag of bewoners van de wijk dakopbouwen op hun woningen mogen maken. Tegenstanders vrezen voor toename van de parkeerdruk. De Haagse PvdA is voorstander van dakopbouwen. Wanneer gezinnen groeien en verhuizen in deze overspannen woningmarkt geen optie is, bieden dakopbouwen een uitkomst.

Maar met meer inwoners moet de leefbaarheid in de Haagse wijken gegarandeerd blijven. De bewoners van Bezuidenhout ontwikkelden een tool om dit te meten: de leefbaarheideffectenmonitor. Dit gaat over veel meer dan parkeren. Over voldoende groen, speelplaatsen voor onze kinderen en scholen bijvoorbeeld. Wij blijven strijden voor meer betaalbare woningen in de stad. Maar tegelijkertijd zullen we nauwgezet in de gaten houden dat dit college de leefbaarheid in de groeiende wijken op pijl houdt. In Bezuidenhout en in de rest van de stad.

Wijkbureaus politie dicht & staking 2

Een tweede staking was die van politieagenten in Den Haag. Overal ludieke acties. Ik kreeg bij mijn aanwezigheid een bon. Een bon waarmee mij een prettig dag werd gewenst en ik werd opgeroepen te laten zien dat ook ik vind dat onze politiemensen een fatsoenlijke CAO verdienen. Dat vind ik uiteraard. In Den Haag komt het aantal wijkagenten onder druk te staan en staan tenminste twee van onze wijkbureaus op het punt van sluiting. De politietop en de burgemeester weten van niets en ondertussen is het personeel van sluiting op de hoogte gebracht. Wij verzetten ons tegen de sluiting, en blijven dat doen. Beluister hier mijn radiointerview met Radio West terug.

In de stad draagvlak voor slavernijmonument, in het stadsbestuur niet.

Mikal maakt zich hard voor de komst van een plek waar ook in Den Haag het slavernijverleden kan worden herdacht. Daar is behoefte aan in de gemeenschap. De Keti Koti viering was al een groot succes. Maar het college ziet onvoldoende draagvlak. Samen met iedereen die het belang van een gedenkplek ziet, gaan wij proberen het voor elkaar te boksen. Lees hier de berichtgeving van Omroep West.

Schilderswijk Moeders het eerste slachtoffer van de megabezuiniging op het welzijnswerk?

Woensdag vierden de Schilderswijk Moeders hun vijfjarig bestaan. Moeders die in contact komen met gezinnen die behoefte hebben aan een luisterend oor of helpende hand, maar zonder deze moeders onzichtbaar zouden blijven. De moeders hebben geweldig werk verricht en terecht tal van prijzen in de wacht gesleept. Wat je noemt een pareltje. En toch stonden wethouder Parbhudayal (VVD) en burgemeester Krikke bij de viering als een boer met kiespijn het 5 jarig bestaan mee te vieren. Want het is niet ondenkbaar dat de gemeente de stekker er uit gaat trekken. Dat nooit! Janneke en Samir knokken voor het voortbestaan van dit prachtige project. Lees hier meer over het goede werk van de moeders en steun de petitie.

Drie festivals, ga mee!

Morgen (8 september) is het Escampfestival. De PvdA is er bij. Zin om ook te komen? Wij zijn er in elk geval tussen 13 en 15 uur. Volgende week zaterdag zijn we er ook, maar dan bij het Schilderswijkfestival en het Kleurrijkfestival in Spoorwijk. Tijdstippen voor volgende week vind je op onze website: pvdadenhaag.nl.

Op zaterdag 22 september trappen we met de Haagse PvdA-afdeling het seizoen af. Het programma krijgt langzaam vorm. Tijdstip: 15 tot 18 uur. En natuurlijk zal de Haagse PvdA de stakingen in het onderwijs en de grote manifestatie voor de publieke sector binnenkort steunen. Daarover later meer.

Ik wens je een heel fijn weekend toe!

Martijn

Waar ben je naar op zoek?