Martijn Blogt: Strijdvaardig het nieuwe politieke seizoen in!

31 augustus 2018

De gemeenteraad is weer begonnen en de Haagse PvdA is weer op stoom gekomen. We gaan er een prachtig politiek seizoen van maken. Met veel strijd, veel actie en een zichtbaar frisse PvdA. Knokkend voor een eerlijke en sociale stad!

Op zaterdag 22 september trappen we met alle PvdA-leden en iedereen die wil komen het politieke seizoen af, daarover later meer, maar ondertussen zijn we al volop aan de slag.

Onderwijsachterstanden & lerarentekort

Het is niemand ontgaan: er is een groot tekort aan leraren in het basisonderwijs. Zeker ook in Den Haag. Daar komt bij dat Den Haag boven aan de lijst van grootste onderwijssegregatie van Nederland staat. Het is simpelweg niet oké als kinderen in de ene wijk lagere schooladviezen krijgen dan in de andere wijk, terwijl ze hetzelfde talent hebben. De gemeente kan daar veel meer aan doen vindt Mikal: huiswerkbegeleiding, goede docenten proberen vast te houden en ingrijpen bij slechte schooladviezen. Daarover voelden we wethouder Bruines van D66 deze week stevig aan de tand. Het gaat niet de goede kant op en daaraan moet iets worden gedaan. Luister hier het radiointerview van Mikal met Radio West.

Meer en beter openbaar vervoer, maar voor wie?

Donderdag ging het in de commissievergadering over hoe het Haagse openbaar vervoer er in 2040 uit zou moeten zien (Schaalsprong OV). Een aantal prioriteiten kwamen naar voren die wat Janneke betreft nu verkeerd worden gesteld. Het heeft de schijn dat de prioriteit ligt bij economische groei: goede verbindingen voor bedrijven, en voor de (veelal hoogopgeleide) mensen die daar gaan werken. Belangrijker volgens Janneke zijn: een stad met minder auto’s, met schone lucht, en vooral goede verbindingen naar waar veel mensen op zoek zijn naar werk, zoals in Zuidwest. Daarom is het opmerkelijk dat de prioriteit nu ligt bij een snelle verbinding voor toeristen naar Scheveningen en voor expats naar de internationale zone. Een snellere verbinding naar Zuidwest en Loosduinen wordt pas daarna genoemd.

Bovendien ligt in dat deel van de stad alle focus op één grote as die ten koste zou gaan van verbindingen in de wijken. Wat schiet je ermee op als je een paar minuten eerder op CS bent maar je wel 10 minuten moet fietsen naar de dichtstbijzijnde halte? Sowieso is dat voor bijvoorbeeld ouderen onhaalbaar. Altijd maximaal 500 meter van een halte zou het uitgangspunt moeten blijven.

Kortom: ambities hebben voor 2040 is goed. Maar wel met oog voor iederéén in de stad. Als de daadwerkelijke keuzes voorliggen, zal dat voor de PvdA het zwaarste tellen.

Pniëlkerk Duindorp. Weer een nieuwbouwproject met alleen dure woningen.

De PvdA trekt ten strijde tegen de bouw van dure huurappartementen in Duindorp op de plaats waar nu nog de Pniëlkerk staat. De projectontwikkelaar is van plan er alleen dure woningen te bouwen, terwijl de wijk smacht naar betaalbare huizen. Samen met het wijkberaad trekken we ten strijde tegen de plannen. En ook in de raad natuurlijk. Want uiteindelijk bepaalt de gemeenteraad via het bestemmingsplan wat er voor woningen komen. Lees er meer over in de Telegraaf.

Parkeren in Bezuidenhout West, bewoners zijn overlast zat

Andrea werd benaderd door de bewoners van Bezuidenhout West. Ze zijn het zat dat hun wijkje, dat tegen Den Haag Centraal ligt, wordt gebruikt als goedkope parkeerhaven voor het centrum. De straten zijn vol, mensen kunnen de eigen auto niet meer kwijt en de leefbaarheid komt onder druk te staan. Dit moet zo snel mogelijk worden opgelost en Andrea heeft daarom het stadsbestuur aan de jas getrokken.

Betaalbare studentenwoningen, een klein stapje verder

Vorige week stond in deze blog al de aankondiging van het debat over betaalbare studentenwoningen. Huisjesmelkers die keer op keer te veel huur vragen. Volgens studentenvakbond LSVb gemiddeld 120 euro per maand te veel! Dat moet afgelopen zijn. Wethouder Revis was wel gevoelig voor ons pleidooi en is voornemens te kijken of we verhuurders van kamers weer aan een vergunningplicht kunnen binden (en die af te pakken als ze zich niet aan de regels houden) en de voorlichting aan kamerhuurders te verbeteren. Nu afwachten. Gaat het niet de goede kant op, dan zal de PvdA zelf met voorstellen komen. Lees er meer over in dit artikel van het AD.

Mariahoeve schoon en leefbaar

Het wijkberaad Mariahoeve klopte op de deur van de Haagse PvdA met de boodschap: er is te veel afval in onze wijk, de openbare ruimte wordt zo onvoldoende schoon gehouden. Een terecht signaal, als je door de wijk fietst zie je dat er veel afval zwerft en dat er te vaak grofvuil bij de ondergrondse containers staat. Wij spoorden het stadsbestuur aan hier meer aan te doen, maar helaas zien zij het probleem nog onvoldoende. We gaan nu met het wijkberaad kijken wat goede vervolgstappen zijn: meer handhaven, meer ondergrondse containers laten adopteren door wijkbewoners en betere voorlichting (in meerdere talen). Zo houden we Mariahoeve schoon en veilig.

Tot zover deze week. En dan vergeet ik nog het bezoekje van Janneke aan stadsboerderij de Nijkamphoeve, het bezoek van de PvdA aan het wijkfeest Mariahoeve en ons gesprek met de ondernemers van Winkelcentrum Loosduin. Het was een drukke week!

Een heel fijn weekend gewenst. En wil je iets aan ons doorgeven? Moet de politiek ergens nu echt iets mee doen? Laat het ons weten!

Martijn