Martijn Blogt: Voorbereiden voor de Nacht van de Vluchteling

14 juni 2019

Morgen is het zover: dan loopt de Haagse PvdA mee tijdens de Nacht van de Vluchteling. 40 kilometer van Rotterdam naar Den Haag, om geld in te zamelen voor mensen op de vlucht overal ter wereld. Een prachtig doel, waarvoor Janneke en ik ons graag inzetten. Wil je mij of Janneke nog sponsoren? Dat kan nog tot zaterdagavond! Kijk dan hier.

Huisvestingverordening: het moet eerlijker

Het was het belangrijkste onderwerp tijdens de gemeenteraad gisteravond: de huisvestingsverordening. Oftewel, hoe verdelen we ons schaarse en waardevolle huurwoningen. Helaas zetten de nieuwe spelregels van het stadsbestuur kwetsbare mensen op een achterstand en vergroten ze de verschillen tussen wijken. Goede wijken gaan op slot en mogen floreren (verbod op splitsing grote woningen), terwijl wijken die het moeilijk hebben alle klappen mogen opvangen, want de kamerverhuur blijft vergunningvrij. Mensen die scheiden of wiens woning wordt gesloopt, moeten langer op een betaalbaar huis wachten. En de woningnood? Die wordt niet opgelost. Samen met de SP, PvdD en de HSP accepteren we niet dat stad zo wordt verdeeld en kwamen we met alternatieve en eerlijke voorstellen. Lees er meer over in het AD.

Veel in het nieuws de afgelopen dagen, de maatregelen om de middenhuur te reguleren. Daar is de PvdA voor. Het stadsbestuur vindt dat alleen mensen met te hoge inkomens niet moeten worden toegelaten middeldure huurwoningen. Wel zijn er nog wat haken en ogen aan het plan, zo is er geen extra handhavingscapaciteit. Op dit onderdeel kregen we echter wel steun.

Lees mijn volledige bijdrage in de gemeenteraad gisteravond hier.

Gasexplosie Laak

Afgelopen januari werden we opgeschrikt door de verschrikkelijke gasexplosie aan de Jan van der Heijdenstraat. Gelukkig vielen er geen dodelijk slachtoffers, maar de ravage en het leed was nog steeds enorm. Vorige week schreef ik al over de eerste conclusies van het Staatstoezicht op de Mijnen en afgelopen woensdag spraken we erover in de raad, want er waren nog veel vragen en onduidelijkheden.

Voorop staat dat bewoners zich weer veilig moeten voelen in hun huis. Want zo’n explosie zorgt begrijpelijk voor veel zorgen, zeker als je leest dat er veel meer leidingen vervangen moeten worden. Minstens zo belangrijk is dat de leidingen zo snel mogelijk vervangen worden en dat Stedin nu echt actie onderneemt. Ik was blij om te lezen dat wethouder Van Tongeren de slachtoffers heeft gerustgesteld dat het goedkomt met de afhandeling van de schade. Wat mij betreft neemt Stedin hierbij ook hun verantwoordelijkheid, zij gaan immers over het onderhoud van de leidingen.

Lees hier mijn inbreng tijdens het debat en hier het verslag van het AD.

Duindorp

Duindorp. Een hechte wijk met een rijke traditie, maar ook een wijk met problemen, waarbij een kleine groep het verpest voor de rest van de wijk. Deze week debatteerden de gemeenteraad over het onderzoek naar de racistische incidenten in Duindorp dat wordt uitgevoerd. Het is enorm belangrijk dat dit onderzoek zorgvuldig en goed wordt uitgevoerd. Niet alleen in Duindorp, maar wat mij betreft in heel Den Haag. Want helaas heeft onze stad de twijfelachtige eer om op de eerste plek te staan als het gaat om racistische en antisemitische incidenten. Omroep West maakte een reportage over de discussie.

Coffeeshops moeten echt beter gespreid worden over de stad

Terwijl Den Haag de afgelopen twintig jaar enorm is gegroeid, is het aantal coffeeshops gehalveerd. Het gevolg is dat er wijken zijn zonder coffeeshops, en andere wijken met veel, erg grote coffeeshops, met alle overlast van dien. Wat betreft Andrea is het klaar met dit uitsterfbeleid: want het werkt averechts. Het vergroot de overlast, beperkt de spreiding en vermindert allerminst het softdugs gebruik. Zij pleitte in de Telegraaf voor een betere spreiding van coffeeshops, zodat wijken ontlast worden en dat kleinere coffeeshops de kans krijgen om zich te vestigen in Den Haag om de lusten en lasten zo eerlijker te verdelen.

Duurzaam voedsel voor een duurzaam Den Haag

Verandering van spijs doet eten! Deze week lanceerde Janneke samen met de Haagse Stadspartij en de Partij voor de Deuren een plan voor meer duurzaam, lokaal én betaalbaar voedsel in Den Haag. Want als we tandje bijzetten op het gebied van voedsel, kunnen we bijdragen aan de verduurzaming van Den Haag. En dan kunnen we ook nog meer genieten van die heerlijke producten uit onze regio!

Lees hier meer en hier het initiatiefvoorstel.

Aantijgingen van racisme en machtsmisbruik binnen politiekorps

Vorige week trok een politiechef uit Leiden aan de bel: er zou sprake zijn van racisme en intimidatie binnen het politiekorps, ook in Den Haag. En agenten die de problemen wilden aankaarten, stuitten op een ‘blue wall of silence’: klachten werden niet serieus behandeld. Mikal stelde samen met de HSP, NIDA en de Islam Democraten schriftelijke vragen, want de situatie in Den Haag moet tot op de bodem worden uitgezocht. Lees meer in het AD.

PvdA Den Haag weer terug in ZuidWest

Een mooie opsteker: de Haagse PvdA heeft zich weer aardig teruggeknokt in Den Haag Zuid-West, zo bleek uit een analyse van het Algemeen Dagblad. Zeker, het is een resultaat bij de Europese verkiezingen en we zijn er nog lang niet, maar we mogen soms ook gewoon trots zijn met elkaar, wat we met elkaar bereiken. Dank voor ieders inzet hierbij. Lees er hier meer over. En reken maar dat de lokale fractie ZuidWest alle aandacht zal geven die het verdient!

Nou, de wandelschoenen staan klaar. Morgenmiddag nog met de G4-fractievoorzitters op bezoek in Rotterdam en dan kan de wandeltocht starten. Terug naar onze mooie stad. Wish us luck 😉

Ik wens je een heel fijn weekend!

Martijn