Martijn Blogt: We beginnen pas, we beginnen nu pas echt

29 juni 2019

Deze raadsperiode is al weer meer dan een jaar onderweg. Elke week doe ik in deze blog verslag van wat we doen, waar we zijn en wat we bereiken. Wat hebben we al veel gedaan! En ongemerkt kregen we enorm veel voor elkaar. Meer weten? Lees het hier in onze fractieverantwoording. En ons motto: we beginnen pas, we beginnen nu pas echt!

Segregatie-agenda deel II: afschaffing erfpacht

De volgende stap in het neo-liberale woonbeleid van het stadsbestuur. Erfpacht mag door huishoudens al eeuwigdurend worden afgekocht, je hoeft dan geen canon meer te betalen. Maar nu kan je dat ook omzetten in zogeheten bloot eigendom. Heb je weinig aan, kost je eenmalig een bedrag, doet verder niets met de waarde van de grond. Voor wie het dan fijn is? De grote opkopers van woningen, die veel willen verdienen aan dure verhuur: beleggers, huisjesmelkers. In welke wijken? Precies in wijken die kwetsbaar zijn: Leyenburg, Rustenburg-Oostbroek, Spoorwijk, Laak, Centraal, Mariahoeve. Wijken die nu al worden opgekocht. De gemeente heeft daar straks veel minder bevoegdheden om in te grijpen: zonder erfpacht is dat veel moeilijker.

Mandela verdient beter!

Opgaand in het beton, achter het Museon staat het schitterende beeld van Nelson Mandela. Het kwam er in 2012, onthuld door Desmond Tutu, prachtig vormgegeven door Arie Schippers. Verdient echt een betere plek, vonden Andrea en ik. We deden een voorstel voor een alternatieve plek: het Vredespaleis. Maar misschien heb jij een nog betere? Laat het me dan weten!

Kinderen in de verzengende hitte in schoolgebouw, geld op de plank!

Mijn kinderen slapen echt wat minder deze dagen door de hitte. Op school is het ook warm. Een aantal schoolgebouwen in de stad is echt aan forse renovatie of nieuwbouw toe. Maar het wil niet vlotten. Eerder besteedden we er al aandacht aan in Bezuidenhout. Nu stadsbreed. Want er ligt 4 miljoen op de plank te wachten om geïnvesteerd te worden! Dan kan toch niet.

Minder centen voor welzijn? ZZP-ers kunnen het voor de helft van het geld, aldus de VVD

Zo gaat het ongeveer gebeuren. Het stadsbestuur kort 20 miljoen op ouderen en kinderen en maakt nog geen keuzes. Tarieven gaan omlaag, vast en duur personeel moet er uit en projecten komen in de plaats voor vertrouwde gezichten. “Een stukje verspilling moet er uit”, aldus de VVD. Wij zijn de eersten om te zeggen dat het welzijnswerk beter kan. Maar zonder plan en met minder centen wordt dat niks. Janneke debatteerde erover met de VVD in het radioprogramma Spuigasten en maakte helder: dit gaat banen kosten en ouderen en kinderen kunnen het shaken.

Persoonlijk contact met de gemeente bij zorgverlening, gaat het nu wel lukken?

Gaat het dan eindelijk lukken? In de vorige raadsperiode vroeg de PvdA er om: persoonlijk contact met de gemeente als het gaat om je huishoudelijke hulp, dagbesteding of scootmobiels. Dankzij ons gingen eerder de kafkaiaanse formulieren in de kast, maar persoonlijk contact was nog altijd erg moeilijk. Nu bood wethouder Parbhudayal in een debat over de Wmo een enorme opening: persoonlijk contact met Wmo-consulenten moet de standaard worden.

Haagse Helden: Wijkberaad Leyenburg!

Hulde aan het Wijkberaad Leyenburg!  Deze Haagse Helden zetten zich dag in dag uit voor het mooie Leyenburg in, om hun wijk fijn en leefbaar te houden. Bijvoorbeeld door in actie te komen tegen het opsplitsen van woningen of door met het Buurt Preventie Team te werken aan een veilig en schoon Leyenburg.

Daarom zetten we Ank en Leo van het Wijkberaad tijdens ALV afgelopen dinsdag in het zonnetje.  En ze verdienen alle lof! Al vele jaren hebben ze zich met plezier ingezet voor hun wijk. En hopelijk komen daar nog heel wat jaren bij!

Zo. De verzengende hitte van het weekend in. Vanmiddag spelen de Oranje Leeuwinnen tegen Italië, spannend. Wij gaan kijken. En verder natuurlijk vooral lekker naar buiten. Geniet van onze mooie stad: van Veteranendag, Parkpop, je kunt het dit weekend zo gek niet bedenken.

Met zonnige groet,

Martijn