Meer aandacht en middelen nodig voor Den Haag Zuidwest

10 september 2020

Den Haag Zuidwest: een van onze grootste stadsdelen, met een hoge diversiteit, veel groen en inwoners, maar ook een stadsdeel met veel zorgen. In Den Haag Zuidwest is weinig sociale cohesie, veel werkloosheid en van veel problemen krijgen wij onvoldoende zicht op wat er achter de voordeur gebeurt. Den Haag Zuidwest heeft relatief veel lage inkomens, hoge werkloosheid en een laag opleidingsniveau. Het schoolverzuim en het aantal vroegtijdige schoolverlaters is relatief hoog. Veel bewoners zijn in Zuidwest vooral bezig met overleven. Er is daarom voldoende reden en noodzaak om de komende jaren fors te investeren en zodoende de complexe en diverse problematiek van Zuidwest het hoofd te kunnen bieden.

Vandaag spreken wij over de tweede tranche van projecten die gefinancierd worden uit de regiodeal. Een mooie en diverse palet van sociale projecten in verschillende delen van het stadsdeel, het is een mooie tweede stap na de besluitvorming over de eerste tranche. Toch maken wij ons wel zorgen. 17,5 miljoen euro voor een stadsdeel met zoveel uitdagingen en problematiek lijkt een druppel op de gloeiende plaat te zijn. Het college heeft eerder al laten weten stevig te lobbyen bij het rijk voor extra middelen, met vandaag een mooie eerste resultaat: ruim 26 miljoen euro voor betaalbare woningen in Zuidwest. Voorzitter over de benodigde middelen voor Zuidwest heb ik de volgende vragen:

• Hoe staat het met de lobby naar extra rijksmiddelen?
  • Voor sommige projecten in de tweede tranche geeft het college aan in te zetten op fondsenwerving, maar dit nog niet concreet is. Kan de wethouder aangeven welke verwachting hij heeft over het slagen van het werven van extra middelen bij fondsen?

Volgend jaar spreken wij alweer over de derde tranche en dan zijn alle middelen belegd. Mijn fractie maakt zich daarom ook zorgen over de investeringsruimte vanaf 2022. Kan het college aangeven in hoeverre al wordt nagedacht over een regiodeal 2.0? Of worden er andere concrete stappen gezet worden om ook in de toekomst te kunnen garanderen dat er voldoende investeringscapaciteit is?

En dan nu concreet over de voorgestelde projecten uit de tweede tranche. Zoals eerder genoemd is de PvdA tevreden met de diverse voorgestelde projecten en geloven wij, net als het college, dat dit pakket een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van Zuidwest. Toch hebben wij hier nog een aantal vragen over:

• Hoe is de samenwerking tussen de verschillende projecten georganiseerd en in hoeverre worden partijen die een project indienen aangemoedigd of met elkaar in contact gebracht om elkaar te versterken? Is er bij de toekenning van middelen ook gekeken naar reeds bestaande initiatieven in buurten die zich met eenzelfde thema of doelgroep bezig houden en elkaar zouden kunnen versterken?
  • Veel projecten zetten in op de bevordering van sociale cohesie. Dit vraagt, juist in Zuidwest, vaak om een breder palet aan expertise dan initiatiefnemers altijd in huis hebben. Hoe ondersteunt de gemeente deze projecten om: a) achter de voordeur te komen, b) te ondersteunen bij opkomstbevordering van activiteiten en c) de juiste expertise van bijvoorbeeld zorgverleners en schuldhulpverleners op de juist plek te krijgen?
  • Wil Zuidwest echt een positieve ontwikkeling doormaken dan dienen projecten een duurzaam karakter te hebben of duurzaam effect te hebben. Hoe meet en waarborgt de gemeente de duurzame effectiviteit van de verschillende projecten?

Wij zien dat het college mooie stappen zet om Zuidwest erbovenop te helpen en de problematiek serieus neemt. Zuidwest heeft een lange adem nodig, maar wij moeten waakzaam zijn dat deze niet te lang wordt.