Meer aandacht nodig voor kinderen van ouders met een ziekte, verslaving of beperking

Door Janneke Holman op 5 juni 2018

Een kwart van de kinderen groeit op met een vader of moeder met een ziekte, verslaving of beperking, blijkt uit onderzoek van de Kinderombudsman​. De PvdA is bezorgd of deze kinderen in Den Haag wel genoeg aandacht krijgen. Vaak gaat de aandacht uit naar de ouder met problemen, en wordt het kind vergeten. Daardoor gaat het minder lekker op school, worden ze stiller of zonderen zich af omdat ze thuis gebukt gaan onder een zware last.

De Kinderombudsman roept gemeentes op om in actie te komen. Vaak weten huisartsen, leraren en zorg- en hulpverleners van ouders niet welke hulp de gemeente allemaal tot zijn beschikking heeft voor kinderen in zo’n situatie. Dat een kind niet schreeuwt om hulp betekent niet dat hij of zij het niet nodig heeft. Ook in Den Haag kunnen we de hulp nog flink verbeteren, want ieder kind verdient het om fijn te kunnen opgroeien en gewoon kind te kunnen zijn. Daarom heeft de PvdA vragen gesteld aan het stadsbestuur.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Regentessekwartier. Van daaruit ziet ze Den Haag als een fantastische stad. Ze ziet hoe de wijk bloeit, bewoners samen de buurt groener maken, gezamenlijk zonnepanelen op daken leggen en straatfeesten en festivals organiseren. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, buitenruimte, duurzaamheid

Meer over Janneke Holman