Meer ouderen overlijden na val, meer aandacht nodig

22 november 2017

Uit cijfers van het CBS blijkt dat steeds meer ouderen overlijden aan de gevolgen van een val. Deze stijging komt niet alleen door de vergrijzing en dat we in Nederland steeds ouder worden, maar ook doordat ouderen steeds langer zelfstandig thuis blijven wonen.

De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid van en zorg voor ouderen die langer thuis blijven wonen. Daarom is het belangrijk dat we meer inzet tonen om ongelukken in en om huis zoveel mogelijk te voorkomen. En dat er snel hulp ter plekke is als er toch een ongeluk gebeurt.

Daarom hebben we schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur. De gemeente kan er meer aan doen, in samenwerking met andere organisaties, om meer ouderen te bereiken met interventies om een val te voorkomen. In ons Plan Ouderen & Veiligheid vroegen we eerder om een beter en stadsbreed alarmeringssyteem. Bovendien mogen de kosten van een persoonlijk alarmeringssysteem geen belemmering zijn voor ouderen met een laag inkomen om er gebruik van te kunnen maken.

Lees de schriftelijke vragen hier >