Met deze begroting wordt de bocht naar links gemaakt en kunnen we echt aan de slag

30 januari 2020

De Haagse PvdA is erg tevreden over de begroting die vandaag door het stadsbestuur is gepresenteerd. In de begroting zijn veel plannen uit het coalitieakkoord uitgewerkt en fractievoorzitter Mikal Tseggai is blij dat het stadsbestuur nu echt aan de slag kan. “Met de goede afspraken die we in het coalitieakkoord hebben gemaakt, kunnen we echt het verschil maken voor alle inwoners. Maar het echte werk begint nu pas en de handen moeten uit de mouwen om de plannen ook te realiseren. Met deze begroting wordt de bocht naar links gemaakt en kunnen we gaan bouwen aan een eerlijke en sociale stad.”

De sociaaldemocraten zijn vooral blij met de aanpak van het tekort aan betaalbare woningen. Tseggai: “Iedereen moet zeker zijn van een betaalbare woning. Maar daar ligt ook een van de grootste uitdagingen van onze stad. Daarom zijn we blij dat wethouder Martijn Balster de schouders eronder zet en inzet op betaalbare woningen. Dat gaan we uiteraard nauwkeurig volgen.” Ook is de PvdA tevreden dat in de begroting wordt gekozen om de onderwijsachterstanden aan te pakken. “Juist in een gesegregeerde stad als Den Haag verdienen alle kinderen dezelfde kansen. De begroting biedt mooie handvatten om met dit probleem aan de slag te gaan.”

De PvdA is trots dat de STiP-banen blijven bestaan. Tseggai: “In het vorige college stonden deze banen op de tocht, terwijl ze zoveel bewoners perspectief bieden op goed en fatsoenlijk werk. Gelukkig zijn ze tijdens de coalitieonderhandelingen toch gered. Dat zien we nu terug in de begroting.” Tenslotte is de PvdA blij dat kwetsbare bewoners kunnen blijven rekenen op goede zorg en ondersteuning. “De voorgenomen bezuinigingen op welzijn van het vorige college zijn gelukkig grotendeels teruggedraaid. We blijven natuurlijk bezorgd over de overgebleven tekorten en we moeten erop toezien dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij verdient. Dit benadrukt nog maar eens dat het college echt haar best zal moeten doen om meer geld hiervoor te krijgen van het Rijk.”