Mikal Blogt: Blijf binnen en blijf gezond!

28 maart 2020

Het is niet makkelijk om in isolatie te leven, we beginnen het nu allemaal te merken. Veel mensen met kinderen vinden thuisonderwijs geven best pittig en snakken af en toe naar een momentje rust in huis. Mensen zonder gezin of partner doen juist hun best om contact te houden en niet het ‘eenzaamheidsvirus’ op te lopen, zoals onze koning het in zijn toespraak noemde. En dan zijn er nog de mensen die bijvoorbeeld werken in de zorg, transportsector of voedselketen, die wel naar buiten moeten, om het land draaiende te houden en de strijd tegen het coronavirus in de frontlinie aan te gaan. Mijn waardering en respect voor hen groeit met de dag! Wil je weten hoe wij als PvdA Den Haag omgaan met de coronacrisis en waar we extra aandacht voor hebben? Lees dan onze verklaring van vorige week hierover terug! Wil je iets doen voor oudere en kwetsbare partijgenoten? Neem dan contact op met het bestuur via [email protected], en doe mee aan de leden-voor-leden actie. Heb je iets waarmee wij als fractie aan de slag moeten tijdens deze coronacrisis? Mail ons dan op [email protected]

Coronacrisis in de gemeenteraad

Het was een ietwat bizarre vertoning afgelopen donderdag, tijdens de vergadering van de gemeenteraad. Maximaal vijftien raadsleden mochten op hun zetel zitten, de rest van de gemeenteraad moest plaatsnemen op de publieke tribune, zodat iedereen voldoende afstand kon houden. In die afstandelijke opstelling moesten we het debat voeren, maar gelukkig merkte ik dat de gemeenteraad eensgezind was. Alle partijen van links tot rechts steunden het college en de gemeentelijke ambtenaren in hun lokale aanpak van de coronacrisis. Daarnaast deed iedereen een duit in het zakje door met constructieve vragen en opmerkingen te komen. Namens de PvdA heb ik met name aandacht gevraagd voor de meest kwetsbare groepen in onze stad: o.a. zorgmedewerkers, ouderen, kinderen met onderwijsachterstanden en de voedselbanken vragen nu extra aandacht. Wil je meer weten? Bij Omroep West en in de Telegraaf (zie hieronder) heb ik er meer over verteld. Voorlopig vergadert de gemeenteraad slechts één keer in de twee weken over zaken die absoluut niet kunnen wachten en de laatste stand van zaken over het coronavirus. Ik hou jullie daarover uiteraard op de hoogte.

Raadsleden in quarantaine

Janneke steekt haar vrije tijd thuis nu in een kunstzinnige tijdsbesteding en zorgt daarmee voor een vrolijke noot in deze gekke tijd. In het kader van de hashtag #tussenkunstenquarantaine maakt ze een moderne vertaling van verschillende beroemde schilderijen. Op die manier probeert ze daarnaast aandacht te vragen voor de kunst- en cultuursector en hen op die manier een hart onder de riem te steken. Het AD sprak Janneke over dit leuke project! Lees het artikel hieronder en hier op de site van het AD. Daarnaast maakt de PvdA Den Haag nu een kleine interviewserie met raadsleden over raadswerk in tijden van sociale isolatie. Best moeilijk, aangezien contact met mensen juist zo belangrijk is voor raadsleden. Ik mocht deze serie aftrappen, je kunt het hier lezen.

Verkamering en verhuur via Airbnb de stad uit!

Woningen aanbieden voor vakantieverhuur, bijvoorbeeld via platforms als Airbnb en Booking.com, is tot in ieder geval eind dit jaar verboden in Den Haag, in afwachting van landelijke wetgeving. Dat heeft Martijn deze week bekend gemaakt. Daarnaast wordt en er ook per direct een stop gezet op verhuurvergunningen voor meer dan drie kamers in tien Haagse wijken. Het verkameren van woningen en verhuren via online platforms als Airbnb zorgt ervoor dat betaalbare woningen niet meer worden verhuurd voor een eerlijke prijs en daardoor dus niet meer beschikbaar zijn om te huren voor mensen die ze nodig hebben. Hierdoor ontstaat er veel krapte op de woningmarkt, en dat willen we nu juist tegengaan, zodat iedereen in Den Haag kans maakt op een betaalbare woning. Martijn heeft de smaak te pakken! Lees hier meer!

We gaan er weer met volle moed tegenaan, een week in sociale isolatie, omdat dat de beste manier is om dit virus te stoppen. Ik ben bijna blij dat ik volgende week twee (online) tentamens heb, zodat ik wat om handen heb. Blijf binnen en blijf gezond!

Tot volgende week,

Mikal