Mikal Blogt: CID ruimte om te wonen en te leven voor iedereen

29 januari 2021

Afgelopen week was het op meerdere plekken in het land raak: inmiddels bekend als de avondklokrellen. Ook in Den Haag – en in het specifiek de Schilderswijk en de binnenstad – was het onrustig. Vele ondernemers vreesden voor hun zaak, en er werd van alles in brand gestoken. Zelfs een woonlocatie voor mensen met een verstandelijke beperking moest het ontzien. Ik ging er dinsdag even langs met een bosje bloemen, en ik was blij om te zien dat meer mensen dat deden: zelfs Mark Rutte ging er even langs. Maar dat maakt het niet beter.

De afgelopen dagen is gelukkig duidelijk geworden dat het overgrote deel van Nederland deze rellen streng afkeurt en erg is geschrokken van wat hier gebeurd is. De rust in de Nederlandse straten is inmiddels weer teruggekeerd, met dank aan vele jongerenwerkers, politieagenten en buurtvaders en – moeders, van de Schilderswijk tot de Bijlmer, die zich inzetten om de jongeren binnen te houden. Hen wil ik vanaf deze plek bedanken voor hun harde werk en een hart onder de riem steken!

Zorgen over voorzieningen in het CID
Afgelopen week debatteerden we in de commissie Ruimte over de toekomst van Central Innovation District (CID). In het gebied tussen Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI wordt hier een toekomstbestendige woonwijk gebouwd. Dat betekent veel hoogbouw, maar het uitgangspunt is dat er wordt gebouwd volgens de afspraken in het coalitieakkoord: dus minimaal 30% sociale woningbouw. Maar met alleen woningen, is de wijk nog niet af. Er leven grote zorgen in de raad over de voorzieningen in het CID: waar gaan mensen sporten, elkaar ontmoeten of even naar de dokter? Daarnaast wordt het CID autoluw. Wat de PvdA betreft is dit hartstikke goed, maar uit berekeningen blijkt dat dit tot meer verkeer en luchtvervuiling elders leidt. Dat betekent dat we ook in de rest van de stad moeten kijken naar meer autoluwe gebieden en het tegengaan van luchtvervuiling. Ik vond de antwoorden van de wethouder op deze vragen nog niet helemaal bevredigend, dus dit debat krijgt nog een staartje tijdens de gemeenteraadsvergadering over een paar weken. Ik hou jullie op de hoogte!
En Andrea pleitte voor een school in Bezuidenhout-West wat ook binnen dit CID ligt.
Lees het op onze website.

In actie tegen ongastvrije bankjes
Janneke kwam deze week samen met de Partij voor de Dieren in actie tegen daklozen-onvriendelijke bankjes. Er duiken namelijk bankjes in de stad op met opstaande houten latjes waardoor het onmogelijk is voor bijvoorbeeld dakloze mensen om erop te liggen. Dit fenomeen heet ook wel ‘hostile architecture’: dakloze mensen weren uit de publieke ruimte, omdat we niet willen zien wat niet leuk is. Terwijl de gemeente de aandacht niet moet richten op het wegjagen van dakloze mensen en het ongastvrij maken van de stad, maar moet zorgen voor genoeg opvangplekken, begeleiding en woningen voor daklozen.
Lees ook het artikel van de Telegraaf onderaan deze blog.

Actieplan om bewoners aan het sporten te krijgen
Samir zette zich deze week met GroenLinks in voor een actieplan om Hagenaars na corona meer aan het sporten en bewegen te krijgen. Uit onderzoek van NOC*NSF blijkt dat sinds de coronacrisis sportdeelname met 44% is afgenomen. Door de coronamaatregelen zijn er minder mogelijkheden om te sporten, maar Samir vreest dat dit betekent dat mensen die zijn afgehaakt, daarna niet meer aan het sporten en bewegen gaan. Daarom wil hij samen met GroenLinks dat er een actieplan komt om een inhaalslag te maken wanneer de coronamaatregelen versoepeld worden, en verenigingen en sportclubs te steunen als veel leden hun lidmaatschap hebben opgezegd.
Lees het hele bericht op onze website.

Voorstel voor meer openheid en transparantie binnen de gemeente
Het college neemt te vaak hun toevlucht tot het vertrouwelijk verklaren van stukken. Bovendien leeft de gemeente de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) gebrekkig na – de wet waarmee burgers en journalisten stukken van de gemeente kunnen opvragen. Daar moet wat aan veranderen, vindt Bülent samen met de PvdD, HSP en het CDA. Zij kwamen deze week met een ‘Initiatiefnota openbaarheid’. Zo pleiten zij voor een update van het Wob-beleid dat stamt uit 2016, bijvoorbeeld door openbaar inzichtelijk te maken welke Wob-verzoeken er lopen en waar die in de procedure staan.
Lees ook het artikel uit Den Haag Centraal: Voorstel voor meer openheid: ‘Den Haag doet te geheimzinnig’ (denhaagcentraal.net)

Het is tijd voor weekend! En aankomend weekend begint onze campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. Met nog 47 dagen tot 17 maart komen die steeds dichterbij. Dat betekent dat we je hulp hard nodig hebben om de Haagse wijken rood te kleuren met onze boodschap. Morgen kun je aansluiten bij Hart van Moerwijk (Guntersteinweg 377), vanaf 11u. Na een coronaproof flyeractie kunnen we daarna thuis om 15u aansluiten bij de digitale campagne-aftrap. Ik hoop je daar te zien!

Fijn weekend,

Mikal