Mikal Blogt: Corona en een groener Transvaal

25 september 2020

Afgelopen week diende de herfst zich, na een paar lekkere nazomerdagen, dan toch echt aan. En daarmee zie ik om me heen gebeuren dat er weer steeds meer vrienden, collega’s of familieleden verkouden of grieperig zijn. En die jaarlijkse griepgolf krijgt dit jaar een compleet andere betekenis: mensen hangen uren aan de lijn bij de GGD, wachten dagen op een coronatest en moeten inmiddels ook zelf hun bron- en contactonderzoek doen. Tegelijkertijd zijn er zowel lokale als landelijke maatregelen en worden veel mensen moedeloos omdat ‘het al zo lang duurt’. Het is verwarrend, beangstigend en voor sommigen ook ontmoedigend om te zien hoe hard de tweede golf toeslaat en hoe moeizaam het testbeleid gaat. En – hoewel ik het een ontzettend domme actie vind – verklaart dat voor een deel dat een aantal BN’ers het nodig vond zich te distantiëren van alle coronamaatregelen met de hashtag #ikdoenietmeermee. Maar het coronavirus doet wél nog mee, en daarmee alle zorgmedewerkers in de ziekenhuizen, verpleeghuizen en alle andere zorginstellingen die keihard werken om deze moeilijke tijd door te komen. En er zijn meer groepen in de stad die het moeilijk hebben, zoals scholieren, mensen die hun baan kwijt zijn geraakt en daklozen. Ik ben dan ook blij dat we met de gemeenteraad volgende week weer een coronadebat hebben. Heb je iets dat we als PvdA zeker in moeten brengen? Mail dan naar [email protected]

Transvaal: liever een mooie wijk dan een duur ‘landmark’
Wie regelmatig in Transvaal komt, weet dat het niet goed gaat met de leefbaarheid met de wijk. Er ligt veel afval op straat, er is weinig groen en er is ontzettend veel druk verkeer. Afgelopen week ging ik langs bij de Haagse Hopjes, een speelbibliotheek op de pleinen in Transvaal, waar me verteld werd dat kinderen eerst zelf de pleinen schoonvegen voor ze er kunnen spelen. Ronduit schrijnend. Janneke is in de gemeenteraad al langere tijd bezig om de leefbaarheid in Transvaal aan te kaarten, en toen de wethouder Buitenruimte met een plan kwam voor een dure landmark van negen ton op het Hobbemaplein, zag ze haar kans dan ook schoon: dat geld kan beter besteed worden! Samen met collega’s van GroenLinks zette ze zich er woensdag tijdens het debat dan ook in om ervoor te zorgen dat dit geld in de leefbaarheid van de wijk wordt gestoken. Wil je meer lezen? Kijk dan hier.

#MijnLichaamMijnKeuze: laat het recht op abortus niet in verval raken!
Afgelopen weken liet ‘de Week van het Leven’ weer veelvuldig van zich horen. Deze anti-abortusbeweging verzet zich tegen het recht op abortus in Nederland. Sommige aanhangers demonstreren ook bij abortusklinieken, om vrouwen over te halen niet tot abortus over te gaan. Het onderwerp speelt al langer in de Haagse raad. Al meerdere keren stelden partijen vragen over de demonstraties die steeds vaker plaatsvinden rondom abortusklinieken. Veel partijen vinden dat de demonstranten het werk van de kliniek en de keuzevrijheid van vrouwen belemmeren. Zij willen een bufferzone rondom abortusklinieken waarbinnen het verboden is om te demonstreren. Dit om tegen te gaan dat bezoekers van de kliniek worden gehinderd en geïntimideerd door demonstranten. In Arnhem is onlangs een dergelijk verbod ingegaan en daarom deed Janneke met vijf andere collega’s uit de gemeenteraad een oproep om hier ook in Den Haag werk van te maken. Lees hier meer.

Het kunstenplan van Den Haag maakt veel los
Enige tijd geleden werd na advies van een commissie het voorstel voor een nieuw kunstenplan voor Den Haag uitgebracht. Daarin staat het kunst- en cultuurbeleid voor de komende vier jaar beschreven en welke instellingen voor meerdere jaren subsidie krijgen. De sector ging in het plan flink op de schop, wat überhaupt al veel losmaakte, maar door corona zijn veel instellingen al helemaal kwetsbaar. Donderdag ging de gemeenteraad dan ook in gesprek met de kunst- en cultuurinstellingen die graag hun zegje wilden komen doen over het plan. Maar liefst 51 van hen kwamen inspreken. Het is nu zaak dat we goed kijken naar hoe de subsidieverdeling toch op draagvlak kan rekenen en hoe we ervoor zorgen dat er geen kaalslag in de Haagse cultuursector plaatsvindt. Bülent zet zich hiervoor namens onze fractie keihard in. Volgende week staat het politieke debat op de agenda en over twee weken stemt de raad hierover. Snel meer nieuws dus!

Volgende week belooft weer druk te worden, dus ik ga het weekend gebruiken om weer goed op te laden voor een nieuwe week. Misschien een mooie herfstwandeling door het Haagse bos, want ik vind dat de herfst prachtige plaatjes oplevert. Geniet daar ook van, ondanks de regen!

Fijn weekend en blijf gezond,

Mikal