Mikal Blogt: De eerste week van de coronacrisis

20 maart 2020

De minister zakte in elkaar en stapte oververmoeid op. Een goede vriendin moest haar bruiloft afblazen. Mijn jongste zusje kan haar tweede verjaardag niet vieren. De scholen zijn dicht, net als de horeca, sportclubs en de meeste winkels. Zoveel grote en kleine drama’s door dit virus die ik een paar weken geleden eerlijk gezegd niet had kunnen voorspellen. Maar er zijn ook lichtpuntjes. Links tot rechts verenigt zich in de aanpak van dit virus. We staan allemaal achter onze helden in de zorg, het onderwijs, de transportsector. We hebben allemaal meer dan genoeg tijd om te bellen, te skypen en bij te praten met vrienden en familie. Want ook de gemeenteraad ligt nu stil. Toch hebben we deze week niet stil gezeten!

Den Haag een hart onder de riem

Janneke deed afgelopen dinsdag, zoals velen van ons, mee aan de klapactie voor de zorgverleners, die op dit moment keihard werken. Bülent sprong in de bres voor de Haagse ondernemers. Martijn maakte een ‘hart onder de riem’ tour door de stad: hij ging langs bij het jeugdwerk in de Schilderswijk en meerdere organisaties in Escamp. Zo proberen we de mensen die zo hard werken om de stad draaiende te houden en de allerzwaksten ondersteunen in deze moeilijke tijden, een hart onder de riem te steken!

Armoedevoorzieningen tijdens de coronacrisis

Velen van jullie geven nu thuisonderwijs, omdat de kinderen niet naar school kunnen. Maar wat als je ouders het geld niet hebben voor een mooie laptop of het nieuwste tablet? Het mag natuurlijk niet zo zijn dat je dan geen thuisonderwijs kunt krijgen en daarom een achterstand oploopt. En daarom zorgt de gemeente er met Stichting Leergeld voor dat ook deze kinderen een laptop kunnen gebruiken! Daarnaast ondersteunt de gemeente de voedselbank en daklozenopvang extra, zodat daar nog steeds mensen terecht kunnen. En er zijn afspraken gemaakt met Dunea, die het drinkwater in de stad regelt, zodat mensen nu niet meer afgesloten worden van water omdat ze de rekening niet kunnen betalen. Zo houden we allemaal het hoofd boven water, ook de mensen met een minder dikke portemonnee.

Tussen Kunst en Quarantaine

Janneke zorgde deze week voor een vrolijke noot! Ze ontdekte de online beweging ‘Tussen kunst en quarantaine’, waarbij mensen een moderne vertaling maken van een klassiek schilderij. Een leuke manier om je creativiteit te uiten in tijden van thuiszitten! De Telegraaf schreef er een stukje over.

Den Haag gaat de strijd aan met verkamering!

Gelukkig ligt niet al het politieke werk stil: Martijn kondigde deze week een serie maatregelen aan om de grote verkamering van de stad tegen te gaan. Het is een probleem wat al langere tijd speelt: betaalbare eengezinswoningen worden opgekocht, gesplitst in kleinere kamertjes en voor woekerprijzen verhuurd aan bijvoorbeeld studenten of arbeidsmigranten. Dit legt grote druk op de woningmarkt, de leefbaarheid van de betreffende wijk en betaalbaarheid van woningen. Daarom heeft Martijn een einde gemaakt aan deze praktijken in een flink aantal wijken in de stad! Wil je hier meer over weten? Lees erover in het AD

Ik hoop dat iedereen ook deze week veilig en gezond blijft! Wil je weten hoe wij omgaan met de coronacrisis? Lees dan onze verklaring van afgelopen maandag hierover terug! Wil je iets doen voor oudere leden? Neem dan contact op met het bestuur via [email protected], en doe mee aan de leden-voor-leden actie. Heb je iets waarmee wij als fractie aan de slag moeten tijdens deze coronacrisis? Mail ons dan op [email protected]

Ik wens jullie een fijn en gezond weekend toe!

Mikal