Mikal Blogt: Een bijzondere Dag van de Arbeid

2 mei 2020

Ik ben ongelofelijk trots op onze afdeling: ook in deze tijd van afstand vierden we de Dag van de Arbeid samen! Het was niet makkelijk. Paulien, Marko en Gilles verdienen een grote pluim voor hun vindingrijkheid en harde werk. We brachten bloemen langs bij stadsgenoten die in deze tijd mooie dingen doen voor anderen. Meerdere partijgenoten/jubilarissen kregen hun penningen en spelden thuis, waaronder Jan van Kranenburg, Lex Hegt en Peter Noordanus. Gefeliciteerd! Daarnaast werden er (in de stromende regen) alsnog rozen gelegd en speeches gegeven bij Pieter Jelles Troelstra en konden we dat zien via een livestream. Zo waren we er allemaal toch nog een beetje bij. En dat stemde me vrolijk, want in deze tijd is het fijn om rituelen en tradities toch nog een beetje voort te kunnen zetten. Maar er gebeurde deze week nog meer.

Zorgen om Haagse straatvegers

Bülent bracht deze week een bloemetje langs bij de mensen die onze stad ook nu schoonhouden van het Haagse Werk Bedrijf. Maar ze verdienen meer dan een bosje bloemen: we maken ons zorgen over de status van een groot deel van de straatvegers in de stad. Toen de gemeente in 2015 260 van hen in dienst nam bij de Dienst Stadsbeheer, bleven 230 collega’s die hetzelfde werk verrichten echter achter bij het Haags Werk Bedrijf HSW. De 490 straatvegers, die voorheen allemaal met behoud van uitkering werkten, bleven in gemengde teams hetzelfde werk verrichten maar hadden opeens verschillende arbeidsvoorwaarden. Bülent trok daarom met collega’s van de SP en GroenLinks aan de bel en vraagt het college in te grijpen, zodat alle straatvegers in de stad zekerheid krijgen over hun arbeidsvoorwaarden en baan. Lees hier meer.

Martijn overhandigt sleutels: 275 nieuwe woningen in Zuidwest

Ook Martijn verdient deze week weer een pluim voor zijn vindingrijkheid. Hij overhandigde deze week digitaal sleutels aan de eerste bewoners van Erasmus Veld: een kleine stadswijk die op alle fronten goed op de huidige én toekomstige behoeften van de maatschappij is ingericht. Bijvoorbeeld als het gaat om hoe we omgaan met energie, mobiliteit, natuur, gezondheid, grondstoffen en de mensen met wie je samen je leefomgeving maakt. Waar ooit volkstuintjes en sportvelden lagen, midden in een ecologische zone, ontstaat een nieuwe leefomgeving voor mensen, maar ook milieu- en diervriendelijk. De 275 nieuwe woningen zijn er in alle soorten en maten, zodat dit nieuwe wijkje voor allerlei mensen toegankelijk is. Een mooi voorbeeld van innovatieve woningbouwprojecten!

Verplicht vrij nemen in coronacrisis? Niet de bedoeling!

Veel mensen weten niet dat je werkgever je tijdens de coronacrisis niet mag verplichten om vrije dagen op te nemen. Helaas doen sommige werkgevers dat toch, waaronder thuiszorgbedrijf Axxicom: schandalig dat aan zorgmedewerkers die het nu al zwaar genoeg hebben, ook nog eens gevraagd wordt om vakantiedagen in te leveren. Een totaal verkeerd signaal om nu als zorgorganisaties af te geven! Janneke vroeg hier daarom met collega’s van GroenLinks, SP en D66 opheldering over.

Met 4 en 5 mei in aantocht zal ook deze week weer veel vindingrijkheid van ons vragen om te kunnen herdenken en vieren, maar gelukkig kunnen we ook thuis in ieder geval twee minuten stil zijn: dit jaar leven we alweer 75 in vrijheid en vrede, en zij die daarvoor hun leven gaven verdienen het ook nu om herdacht te worden. Volgende week vergaderen we als gemeenteraad een paar keer extra – ondanks de meivakantie, over het nieuwe kunstenplan (daarover volgende week meer) en verkamering. Ik hou jullie op de hoogte!

Mikal