Mikal Blogt: Een druilerige, maar drukke week

10 juli 2020

De eindsprint richting het zomerreces is begonnen: we hebben nog twee raadsvergaderingen te gaan volgende week, en dan is het na een intens roerig politiek jaar tijd voor rust en bezinning. Maar afgelopen week was het nog niet rustig op het Haagse stadhuis.

Vertrek Boudewijn Revis

VVD-wethouder en eerste locoburgemeester Boudewijn Revis kondigde gisteren zijn vertrek aan: hij vertrekt na bijna drie raadsperiodes naar Staatsbosbeheer. We bedanken Boudewijn voor de goede samenwerking en voor alles wat hij voor de stad gedaan heeft. In de collegecrisis met de twee afgetreden wethouders en een opgestapte burgemeester vorig jaar oktober wierp hij zich op als een echte leider. Ik wens Boudewijn vanaf deze plek graag veel geluk toe!

Een linkse update van de Haagse Woonagenda

Den Haag gaat 4.000 extra en betaalbare huizen bouwen. Dit staat in nieuw verschenen Woonagenda en brief ‘Haags samen wonen’ die door Martijn aan de gemeenteraad is verzonden. Er heerst een absolute woningnood in Den Haag, de stad heeft weinig grond en de woningcorporaties in de regio staan er financieel het slechtst voor van heel Nederland. Daar komt de coronacrisis nog bovenop. De impact daarvan is al duidelijk zichtbaar in de kwetsbare wijken. Het maakt dat investeringen in betere en betaalbare huizen en verbeteringen van de woningvoorraad, harder dan ooit nodig zijn. En we zijn dan ook erg trots op Martijn dat hij dit heeft weten te regelen in het college. Wil je meer lezen over de nieuwe Haagse Woonagenda? Kijk dan hier. Verder riep Martijn afgelopen week in een opiniestuk ook het kabinet opnieuw op om fors te investeren in betaalbare woningbouw en de financiële positie van woningcorporaties. Lees het opiniestuk hier

Voorkom dat taalcursussen voor inburgeraars stoppen

We maken ons als PvdA grote zorgen over de dreigende stop van taalcursussen voor inburgeraars bij Roc’s. Vorige week verklaarde de voorzitter van de MBO Raad dat door de coronacrisis taalcursussen hebben stilgelegen en dat hierdoor de helft van de cursisten tijdelijk is gestopt en de inkomsten flink zijn teruggelopen, met als gevolg dat Roc’s vrezen met de cursussen te moeten stoppen en inburgeraars geen taalonderwijs meer kunnen volgen. En dat is zorgelijk: want als je net in Nederland bent komen wonen, is het belangrijk dat je de taal gauw leert spreken om mee te kunnen doen in de samenleving. Samir trok hierover daarom aan de bel en stelde het stadsbestuur raadsvragen. Lees hier meer.

Zonnepanelen plaatsen te ingewikkeld

Donderdagochtend sprak Janneke in de gemeenteraad over de Haagse plannen voor de  energietransitie. Het verduurzamen van woningen is hier een belangrijk onderdeel van, maar veel Hagenaars die dat willen doen, lopen aan tegen de zogeheten welstandsregels. Deze regels gaan over toegestane veranderingen aan het uiterlijk van je huis, maar ze maken het vaak moeilijker of zelfs onmogelijk om zonnepanelen te plaatsen of je huis te isoleren. Het is natuurlijk goed dat de Welstandscommissie er is, maar met de verduurzamingsopgave die we als stad hebben, is het belangrijk dat verduurzamen van je huis niet gehinderd wordt door esthetische regels. Janneke sprong daarom met collega’s van GroenLinks in de bres om deze regels soepeler te maken. Lees hier meer!

Met nog één week te gaan, is het voor ons als fractie ook tijd om terug én vooruit te blikken. Aanstaande zaterdag gaan we daarom met de fractie op heidag om dit samen te doen. Verder sluiten we als afdeling volgende week vrijdag het politieke jaar online af!

Fijn weekend voor nu!

Mikal

Waar ben je naar op zoek?