Mikal Blogt: Een fijne zomervakantie gewenst!

17 juli 2020

Vandaag begint voor de gemeenteraad de zomervakantie. En dat biedt de komende weken volop gelegenheid om terug te kijken. Want wat was het een bizar politiek seizoen: ik heb niet het gevoel dat er één jaar voorbij is gegaan, maar eerder vijf jaar. Het begon allemaal in die eerste week van oktober, met die inval in het stadhuis. De Rijksrecherche opende een onderzoek naar twee wethouders van het college en we hadden allemaal het gevoel alsof we in een slechte film beland waren. Daarna stapten de twee wethouders op, viel er een coalitie en besloot ook de burgemeester op te stappen. Vervolgens sloten we als PvdA een prachtig nieuw coalitieakkoord, werd Martijn wethouder, ik fractievoorzitter en kwam Bülent weer terug in de Haagse raad.

En toen we dachten dat er weer rustigere tijden aan zouden breken, werd de wereld en onze mooie stad getroffen door de coronacrisis. Jullie begrijpen: er was afgelopen jaar weinig tijd voor rust en bezinning. Maar we hebben ook veel geleerd, we hebben de verantwoordelijkheid genomen om deel te nemen aan een nieuwe coalitie in moeilijke tijden en hebben het collegebeleid weer een stuk linkser kunnen maken. Ik ben benieuwd hoe jullie het politieke jaar beleefd hebben en hoor het dan ook graag vanavond op de online ledenborrel ter afsluiting van het politieke seizoen. Maar niet voordat ik jullie bijgepraat heb over de laatste week voor de zomervakantie in de Haagse gemeenteraad.

Janneke in actie bij de Poolse ambassade

Afgelopen week werd duidelijk dat de Poolse president Duda werd herverkozen. Hij voerde de afgelopen jaren een homofoob beleid en bracht daarmee de positie van LHBT’ers in Polen in gevaar. Onze Europarlementariër Vera Tax organiseerde een solidariteitsactie bij de Poolse ambassade in Den Haag en verklaarde deze plek tot een LHBT-friendly zone. Janneke was erbij en deed natuurlijk mee aan de actie!

Het rattenoffensief in Den Haag: tijd voor actie

Den Haag kent al langere tijd problemen met afval. Met name in Moerwijk, Transvaal en de Schilderswijk ligt er afval op straat, zitten containers overvol en is er overlast van ratten. Het college presenteerde daarom een rattenoffensief: een actieplan om de overlast van ratten in de stad aan te pakken en tegen te gaan. De eerste stappen zijn daarmee gezet, maar als PvdA wilden we een grotere inzet op preventie en handhaving. En omdat ratten vooral afkomen op brood- en etensresten, heeft Samir zich ingezet voor een betere verwerking van brood- en GFT-afval in de stad. Hij diende een motie in om dat te verwezenlijken en die werd met unanieme stemmen door de gemeenteraad overgenomen. Een mooi resultaat! Lees hier wat Samir eerder al over het rattenprobleem in de stad schreef.

Bülent maakt zich hard voor voorbestaan Crossing Border

Al eerder schreef ik over het nieuwe kunstenplan waarin de adviescommissie zich uitsprak over het schrappen voor subsidies van een aantal kleinere cultuurinstellingen. Na de zomervakantie komt de raad hierover te spreken. Als PvdA vinden we het belangrijk dat kleinere cultuurinstellingen evengoed financiële steun krijgen: culturele waarde is niet altijd in bezoekersaantallen te vatten. Bülent ging daarom in gesprek met de mensen van het Crossing Border Festival, dat dreigt te verdwijnen. Zij verzamelden maar liefst 435 pagina’s aan steunbetuigingen voor het literaire festival! We houden jullie natuurlijk op de hoogte van de discussie over het nieuwe kunstenplan.

Martijn neemt Emile Roemer mee naar Laak

Oud SP-leider Emile Roemer is tegenwoordig onderdeel van het aanjaagteam bescherming arbeidsmigranten. Een groep die in onze stad helaas veelvuldig slachtoffer is van slechte huisvesting en schaarste op de woningmarkt. Door de grote verkamering in sommige delen van de stad zitten zij met velen op te kleine kamertjes voor veel te hoge prijzen. Vaak ook nog eens in erbarmelijk slecht onderhouden woningen of zelfs leegstaande panden, zoals afgelopen jaar in de Theresiakerk werd ontdekt. En dat geldt niet alleen voor arbeidsmigranten: ook studenten hebben bijvoorbeeld veel last van verkamering. Onze wethouder Martijn riep verkamering al eerder een halt toe in de stad: sinds kort worden er helemaal geen vergunningen meer afgegeven voor verkamering in Den Haag. Maar dat is natuurlijk geen permanente oplossing. Gelukkig werkt Martijn daar hard aan, ook in samenspraak met de gemeenteraad, waar afgelopen week nog een initiatiefvoorstel werd aangenomen om verkamering tegen te gaan. Ook gaat Martijn met de landelijke overheid en buurgemeenten in gesprek over betere huisvesting van arbeidsmigranten en in dat kader nam hij Emile Roemer mee naar Laak, waar de verkamering helaas hard heeft toegeslagen. Wil je hier meer over lezen? Kijk dan hier.

We hebben dus een mooie productieve week gehad! Een goed einde van een heftig politiek jaar. De komende zes weken ga ik zelf ook genieten van de zomer en schrijf ik even geen blogs over politiek. Vanaf september kun je weer wekelijkse updates verwachten over de lokale politiek! En we proosten vanavond nog als afdeling online op de zomer, ben je daar ook bij?

Ik wens je een hele fijne en gezonde zomer toe!

Mikal