Mikal Blogt: Een krachtig en vredig protest tegen racisme

5 juni 2020

“Please stop. I can’t breathe”. Dat waren de laatste woorden van George Floyd, een man van 46, die in Minneapolis overleed, nadat een politieagent zijn knie bijna tien minuten in Georges nek drukte. Omdat een winkelmedewerker dacht dat hij met nepgeld probeerde te betalen voor een pakje sigaretten. Je kan het je niet voorstellen, je wilt het je niet voorstellen, dat je naar de winkel gaat voor een pakje sigaretten en nooit meer thuiskomt door buitensporig politiegeweld bij een arrestatie voor een klein vergrijp. Helaas is dit een niet het eerste fatale incident van racistisch politiegeweld in de VS. Voor veel mensen was het genoeg: wereldwijd stonden mensen op om te protesteren en hun stem te laten horen tegen racisme. Ook in ons mooie Den Haag, de stad van Vrede en Recht, werd gedemonstreerd. Paulien van der Hoeven, Kirsten van der Hul, Janneke en ik waren namens de partij aanwezig. Het beeld van duizenden mensen op het Malieveld – jong en oud, zwart én wit – die ‘Black Lives Matter’ scandeerden ontroerde me zeer. Het was een krachtig en vredig protest, maar slechts een van de vele stappen die we nog moeten nemen in de strijd tegen racisme. En gelukkig ging het beter dan in Amsterdam, en konden we afstand houden. Daarvoor verdienen de organisatie, alle demonstranten en de gemeente Den Haag grote complimenten!

Weer een coronaproof gemeenteraad

Afgelopen woensdag mochten we weer vergaderen in het Atrium: helemaal coronaproof met 45 raadsleden op anderhalve meter afstand. Er stond een hoop op de agenda, waaronder de Economische visie op de stad van het college. Bülent heeft een aantal mooie moties binnengehaald. Allereerst diende hij een voorstel in om Haagse kennisinstellingen beter te betrekken bij het evalueren van economisch beleid: het is op zichzelf niet verkeerd om veel geld te steken in de lokale economie, maar het moet wel grondig geëvalueerd worden om te kijken wat het oplevert. Daarnaast deed Bülent het voorstel om vanuit de gemeente mensen die door de coronacrisis werkloos zijn geworden actief te begeleiden naar werk in meer kansrijke sectoren. Ook die motie is aangenomen. We kunnen dus tevreden terugkijken op deze raadsvergadering!

Aan de slag voor Zuidwest

Den Haag Zuidwest moet weer een stadsdeel van hoop en perspectief worden en daar werkt Martijn hard aan! De regiodeal Zuidwest is daarin een eerste stap: In 2019 is in Den Haag de Regiodeal van start gegaan, een samenwerking van de gemeente en het Rijk. Het Rijk heeft 7,5 miljoen euro beschikbaar gesteld zodat de achterstand van Den Haag Zuidwest ingelopen kan worden. Het college heeft daarbovenop 10 miljoen euro vrijgemaakt. Het geld is gestoken in tientallen sociale projecten die inwoners helpen om bijvoorbeeld uit een isolement te komen, werk te vinden of schulden af te lossen. Martijn pleit er daarnaast voor om Den Haag Zuidwest op te nemen in het nationaal programma van het Rijk. Dan zou er nog meer geld vrij komen en kan er voor langere tijd geïnvesteerd worden in de wijk. Omroep West ging met Martijn mee naar wijkwinkel bij Betje. Lees hier een verslag!

Verbod op verkamering over hele stad

Martijn is druk bezig met een flink aantal maatregelen tegen toenemende verkamering in de stad. Het gaat dan onder meer om een plicht voor huizenkopers om zelf te gaan wonen in hun nieuwe vastgoed. Ook moet er een betere registratie van verhuurders komen, zodat de huisjesmelkers kunnen worden onderscheiden van de bonafide huisbazen. Martijn overweegt ook om verhuurders een vergunning te laten aanvragen. In de tussentijd gaat de verkamering echter hard door en daarom heeft Martijn nu toch een verbod op verkamering in de hele stad ingevoerd, na een motie hierover die door de gemeenteraad werd aangenomen. Wil je hier meer over weten? Lees dan hier verder.

Het was weer een drukke week, maar er staat ons meer drukte te wachten: de voorjaarsnota, waarin het college vooruitblikt op de begroting, is gisteren verschenen. Daarnaast heeft het college een grondige financiële en maatschappelijke analyse gemaakt van de impact van de coronacrisis op onze stad. We maken ons daar als PvdA grote zorgen over, en zullen dan ook het voortouw nemen om hier in de gemeenteraad met het college over te spreken. Onze uitgebreide reactie lees je hier en voor meer informatie kan je terecht bij dit artikel van Omroep West.

Ik wens jullie allemaal een fijn weekend toe!

Blijf gezond,

Mikal