Mikal Blogt: We hebben een nieuwe burgemeester!

29 mei 2020

In februari werd ik gekozen in de vertrouwenscommissie die namens de gemeenteraad op zoek zou gaan naar een nieuwe burgemeester. Een spannende tijd volgde: heel geheim, heel intensief en een belangrijke taak. Ik vond het een grote verantwoordelijkheid, maar tegelijkertijd heel bijzonder om mee te mogen maken en natuurlijk een grote eer. En gisteravond was het dan eindelijk zover: Jan van Zanen is voorgedragen als de nieuwe burgemeester van Den Haag. Hiermee volgt hij Johan Remkes op en wordt hij de nieuwe burgervader van Den Haag. Onze fractie is tevreden over de voordracht van Jan van Zanen: hij is een ontzettend toegankelijke en bekwame bestuurder met enorm veel ervaring.

Op 1 juli zal Van Zanen geïnstalleerd worden in Den Haag. Hij komt over uit Utrecht, waar hij al jarenlang burgemeester is. Hij is als burgemeester gepokt en gemazeld, maar het is belangrijk dat hij snel Den Haag ingaat en haar bewoners leert kennen. We hopen dan ook dat hij gauw een burgemeester zal worden van alle inwoners van Den Haag. Ik wil hem namens de Haagse PvdA dan ook hartelijk feliciteren en we kijken er naar uit om met hem samen te werken en hem te verwelkomen in onze mooie stad.

En deze week is er nog een nieuw begin: namelijk dat van ons nieuwe afdelingsbestuur! Ik vond het ontzettend leuk om velen van jullie te zien tijdens onze allereerste online ALV. Er is door een artikel in het AD het één en ander aan vooraf gegaan, maar ik ben blij dat de leden hebben laten zien graag de vizier op de toekomst van onze mooie afdeling te richten en aan de slag te gaan voor Den Haag! Met 94% van de stemmen is Randy Martens onze nieuwe afdelingsvoorzitter. Verder zijn ook Lester, Vincent, Renkse, Ab, Simone, Abderrazzak, Mike, Bechir, Edgar, Edwin en Kirsten gekozen. Ik heb veel vertrouwen in dit enthousiaste en veelzijdige team mensen, dat zich ongetwijfeld met veel energie in gaat zetten voor onze afdeling. Ik wil het afdelingsbestuur van harte feliciteren en hoop op een goede samenwerking en de voordrachtscommissie bedanken voor hun harde werk.

Bescherm werknemers bij de financiële problemen bij HWW

De Haagse zorginstantie HWW zorg heeft vorig jaar een miljoenenverlies geleden. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar zijn de cijfers diep rood. In een brief van de Raad van Bestuur van HWW zorg deelt de zorgorganisatie ‘geen makkelijk bericht’ aan de medewerkers. In 2017 kwamen we al in actie omdat er gedwongen ontslagen dreigden bij HWW Zorg en er gemorreld werd aan vaste roosters. Daarom vroeg Janneke opheldering over de situatie nu: het mag niet zo zijn dat baanzekerheid of arbeidsvoorwaarden van zorgmedewerkers onder druk komen te staan, of goede zorg voor Hagenaars in het geding komt. Op Den Haag FM vertelde ze hier meer over. Luister het hier terug!

Bülent op bezoek bij het Zuiderparktheater

De adviescommissie voor het nieuwe kunstenplan van de Gemeente Den Haag gaf een negatief advies af voor het Zuiderparktheater: dat betekent dat zij geen subsidie meer zouden krijgen. En dat is natuurlijk heel vervelend, want het Zuiderparktheater is een heel mooi theater met een veelzijdige programmering en een divers publiek. Ze bieden mensen die niet zo snel binnen komen bij de grotere culturele instellingen een podium om te beginnen. Daarnaast heeft het theater in de wijk ook een belangrijke functie. Bülent zou Bülent niet zijn als ‘ie niet even langsging om poolshoogte te nemen. Hij ging uitgebreid in gesprek en het theater maakte er een filmpje van! Kijk het hier terug.

Betaalbare woningen aan de Zeezwaluwstraat

Weten jullie nog, dat we vorig jaar met onze ‘WoonWensenBoom’ naar Duindorp gingen? Er was één duidelijke wens in de wijk: meer betaalbare woningen! Mensen hadden het gevoel dat ze de wijk uit gejaagd werden omdat er voor hen geen woningen beschikbaar waren. De bewaarschool aan de Zeezwaluwstraat 4 is door architect D.C. van der Zwart ontworpen en is in 1921 geopend. Het is een markant gebouw in Duindorp. In 1959 krijgt de kleuterschool de naam De Zeeschelp. De school is in 1972 opgeheven. Hierna is het gebouw onder andere in gebruik geweest als openbare bibliotheek en verhuurd aan kinderopvangorganisaties. Het gebouw is een monument. Martijn heeft zich – toen hij nog in de fractie zat – hard ingezet voor betaalbare woningen in dit gebouw aan de Zeezwaluwstraat. En nu is het gelukt! In de Zeezwaluwstraat komen betaalbare huurwoningen met een huur lager dan 650 euro. We zijn natuurlijk heel blij dat mensen in Duindorp nu weer iets meer perspectief hebben op een betaalbare woning!

Martijn pakt woonoverlast aan

De meldingen van woonoverlast, woningklachten en onrechtmatig wonen zijn fors toegenomen. En dat terwijl de druk op de handhaving binnen de bestaande woningvoorraad enorm is. Dit blijkt uit een jaarversslag van de gemeente Den Haag. We wisten het natuurlijk al, maar toch is het schrikken. De Haagse Pandbrigade vermoedt namelijk dat deze meldingen maar het topje van de ijsberg zijn. Martijn zit er als woonwethouder bovenop en legt in de Telegraaf uit hoe hij zit aan gaat pakken!

Het was me een weekje wel! Ik kijk moe maar erg voldaan terug op deze week. Ik ben blij dat we als stad en als afdeling aan een nieuw hoofdstuk gaan beginnen met een nieuwe burgemeester en een nieuw afdelingsbestuur. Voor nu heb ik vooral behoefte aan weekend, en gelukkig komt dat met een lang pinksterweekend! Houdt ook dit weekend – ondanks het mooie weer – voldoende afstand. Zo blijven we met z’n allen gezond!

Fijn weekend,

Mikal