Mikal Blogt: Eindelijk weer fysiek vergaderen

12 juni 2020

Deze week hadden we een veelzijdig programma! Ook de commissievergaderingen zijn vanaf deze week weer fysiek: met één woordvoerder per fractie kan iedereen op anderhalve meter afstand vergaderen. Toch wel fijn, als je elkaar in de ogen kunt kijken. En veel makkelijker om je politieke tegenstanders het vuur aan de schenen te leggen! Ik neem jullie weer graag mee in de politieke perikelen van afgelopen week..

Wapenstokken voor boa’s?

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) worden in Den Haag mogelijk uitgerust met een wapenstok. Daar onderzoekt de veiligheidsregio in onze stad, bestaande uit de burgemeester, politie en OM, nu de mogelijkheden voor. Als PvdA Den Haag zijn wij hier niet voor: het klopt dat er door het land heen de afgelopen tijd een aantal incidenten zijn geweest waarbij boa’s fysiek werden belaagd, maar dat geldt niet voor Den Haag. Het lijkt ons daarom verstandiger om het per gemeente te bekijken, wat ons betreft is het in Den Haag niet nodig. Buiten kijf staat natuurlijk dat onze handhavers veilig hun werk moeten kunnen doen! Lees hier meer.

Een groot tekort aan stageplekken

Sinds het begin van de coronacrisis is het landelijk tekort aan stageplekken en leerbanen voor mbo-studenten opgelopen tot 19.000 plekken en ten opzichte van vorig jaar is het aantal gestarte stages in Den Haag in mei 2020 met 65 procent gedaald. Voor BBL-plekken (Beroeps Begeleidende Leerweg) was er een daling van 82 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB). Samir trok hierover aan de bel en stelde raadsvragen over het tekort. Doordat het afronden van een stage een verplicht onderdeel is van een mbo-opleiding, kunnen veel studenten hun opleiding niet afmaken: dat kunnen we natuurlijk niet zomaar laten gebeuren! Wil je weten wat we er tegen willen doen? Lees hier meer!

Gemeentelijke hulppunten in alle wijken

Afgelopen week voerde Bülent namens de PvdA een debat over dienstverlening van de gemeente. Als het aan ons ligt, dan komen er ​snel in elke wijk van Den Haag plekken waar bewoners terecht kunnen voor informatie en vragen over diensten van de gemeente. Zoals afgesproken in het coalitieakkoord. Hoewel de gemeente vooral inzet op digitale dienstverlening, is het minstens zo belangrijk dat bewoners fysiek bij de gemeente terecht kunnen en dat de gemeente een gezicht krijgt. Daardoor blijft de gemeente toegankelijk voor mensen met goede en minder goede digitale vaardigheden. Wil je meer lezen? Kijk dan hier.

In het debat over het CID

Deze week spraken we met de gemeenteraad voor het eerst over de plannen in het CID, waar ik het woord op voerde namens onze fractie. Het college heeft een ontwerp-structuurvisie gemaakt, waarop inwoners uit de stad nu inspraak kunnen geven. Als je goede ideeën hebt over het CID of in een van de betreffende/omliggende wijken woont, kijk dan vooral of je tijd hebt om naar een inspraakbijeenkomst te gaan! Voor de PvdA is het vooral belangrijk dat de hoge torens niet alleen maar dure woningen opleveren, maar ook genoeg betaalbare woningen. Daarnaast zien wij graag dat bewoners op een verregaande manier betrokken worden bij alle plannen: dus niet alleen advies geven, maar ook meebeslissen! Met mijn collega-fractievoorzitters ging ik alvast ook buiten de raadszaal in discussie over het CID en alle andere ruimtelijke uitdagingen en plannen in onze stad, georganiseerd door Platform STAD in het theater aan het Spui. Het was leuk dat dat weer kon! Het onderwerp zal de komende tijd nog uitvoerig aan bod komen, ik hou jullie daarover op de hoogte.

Houd de perronopgangen bij HS open!

Verschillende partijen in de Haagse gemeenteraad, fietsers en bewoners hadden het graag anders gezien, maar de opgang tot het perron vanuit de fietstunnel bij Hollands Spoor lijkt in de toekomst toch echt op slot te gaan. De perrons van het station zijn in de toekomst dan alleen nog bereikbaar vanuit de grote hal. Maar voor Janneke is de strijd nog niet gestreden: zij wil dat de trappen zo lang mogelijk open blijven, juist ook om drukte in de stationshal tot een minimum te beperken vanwege corona. Janneke sprak erover bij Den Haag FM, luister het interview hier terug!

Martijn op bezoek bij WNL

Afgelopen zaterdag was onze wethouder Martijn digitaal te gast bij WNL. Hij sprak daar met o.a. CDA-Kamerlid Julius Terpstra over de aanhoudende problemen op de woningmarkt. Martijn pleitte voor een betere ondersteuning van gemeenten bij het oplossen van de woonopgave: het afschaffen van de verhuurderheffing zou bijvoorbeeld veel geld vrij kunnen maken bij woningcorporaties, zodat zij meer sociale huurwoningen kunnen bouwen. Ook pleitte hij voor het begrenzen van huurprijzen in de middenhuur, om te voorkomen dat huurwoningen voor woekerprijzen verhuurd worden. Kijk hier het interview met Martijn terug vanaf de 24ste minuut!

Tijd voor weekend! Het wordt heerlijk weer, en we kunnen weer wat meer op pad. Ik ga met mijn neefje en nichtje naar de kinderboerderij, ik kijk er naar uit na lange tijd eens iets leuks met ze te kunnen doen. Ik wens je een mooi weekend toe!

Blijf gezond,

Mikal