Mikal Blogt: Geen huis voor Mohammed, wel voor Mark

12 februari 2021

Wat een prachtige week was het he? Onze mooie stad zag er magisch uit met de sneeuw. En voor velen was het een welkome onderbreking van de corona-sleur waar we met z’n allen inzitten. Sleeën, schaatsen en sneeuwballengevechten vormen een leuke afleiding voor de besmettingscijfers, vaccinatiestrategie en het thuiswerken. Maar laten we ook in de sneeuw niet vergeten afstand te bewaren!

En het was niet alleen een mooie week met dank aan de sneeuwval, maar ook omdat onze partij afgelopen dinsdag haar 75ste verjaardag vierde! Een mooie mijlpaal voor de sociaaldemocratie in Nederland. En wie jarig is, trakteert natuurlijk. En dus ging ik afgelopen week met bestuurslid Ab Waasdorp langs bij woonzorgcentrum WZH Transvaal, om de bewoners te voorzien van PvdA-appeltaartjes. Dit hebben we natuurlijk coronaproof gedaan: de taart is door hun verzorgenden uitgedeeld. En er gebeurde nog een hele hoop meer deze week!

Janneke presenteert actieplan tegen armoede
Janneke heeft woensdag een actieplan gepresenteerd om armoede in de stad te bestrijden. In Den Haag leefden voor de coronacrisis al 50.000 mensen in armoede en afgelopen jaar zijn de verschillen tussen arm en rijk in de stad nog zichtbaarder geworden. De verwachting is dat de armoede door corona alleen maar verder zal stijgen. Daardoor is het des te urgenter om juist nu extra de schouders te zetten onder de bestrijding van armoede. Ons raadslid Janneke Holman kwam daarom met het plan ‘Armoedebestrijding in tijden van corona’, met daarin een aantal voorstellen armoede te bestrijden en bewoners met een laag inkomen tegemoet te komen. Ben je benieuwd naar het actieplan van Janneke? Lees hier verder: https://denhaag.pvda.nl/nieuws/haagse-pvda-presenteert-actieplan-tegen-armoede-in-den-haag/

Geen huis voor Mohammed, maar wel voor Mark
Als Mohammed in Den Haag een huis zoekt, heeft hij twintig procent minder kans op het vinden van een woning dan Mark. Uit onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau RIGO blijkt verder dat drie op de vijf verhuurmakelaars in Den Haag bereid blijkt om te discrimineren op basis van migratieachtergrond en seksuele geaardheid. Discriminatie op de woningmarkt is simpelweg onacceptabel en verwerpelijk. Iedereen heeft recht op een goede woning. Wat je naam, achtergrond of geaardheid ook is. Het is dan ook vreselijk om te zien dat discriminatie in onze internationale stad van vrede en recht toch nog een alledaagse praktijk is. Dat moet anders en eerlijker. Ik ben ontzettend geschrokken van deze ernstige cijfers en dat vraagt om stevige maatregelen. Wat mij betreft gaan we verhuurmakelaars die discrimineren beboeten en bij herhaling hun verhuurdersvergunning afnemen. Lees hier meer over het onderzoek:  https://www.ad.nl/den-haag/haagse-politici-willen-foute-makelaars-beboeten-en-vergunning-afpakken-ik-schaam-me-diep-voor-mijn-stad~a2aaedd3/

Zuidwest verdient perspectief
Afgelopen weken waren er af en toe verhitte discussies over de toekomst van Zuid West, en dan met name over de sloop/nieuwbouw in de Dreven, Zichten en Gaarden buurt. Martijn klom daarom in de pen en schreef een artikel voor het AD/Haagsche Courant. Daarin betoogt hij waarom ZuidWest perspectief verdient en deze vernieuwingsplannen juist een vooruitgang zijn voor de wijk. Lees hier het stuk https://twitter.com/PvdADenHaag/status/1358729770398343176

Hostile architecture aangepast
Een aantal weken geleden schreef ik al over het feit dat Janneke schriftelijke vragen in diende over de bankjes in Den Haag, die erg onvriendelijk waren ontworpen voor dak- en thuislozen die ze soms gebruiken als slaapplek. Voorop staat dat iedereen in Den Haag opgevangen moet worden in de daklozenopvang. Maar soms willen mensen dat niet, en dan moeten we ze niet uit het straatbeeld weren door oncomfortabele bankjes te ontwerpen. Dat is nu aangepast! Mooi nieuws dus.

CPC loop voor iedereen toegankelijk
Het lijkt nog zo ver weg, maar als het straks weer kan, worden er hopelijk weer veel mooie evenementen georganiseerd in de stad. Een jaarlijks terugkerend evenement is de CPC loop. Als het aan de Haagse PvdA ligt, dan wordt het voor iedereen mogelijk om deel te nemen aan de CPC Loop. Ook voor bewoners van Den Haag met een kleine beurs en die zich daardoor de hoge deelnameprijs niet kunnen veroorloven. Samir sprong daarom in de bres en vertelde er in de Telegraaf meer over.
Lees hier meer: https://denhaag.pvda.nl/nieuws/haagse-pvda-wil-dat-deelname-aan-cpc-loop-voor-iedereen-mogelijk-wordt/

Het is tijd voor weekend! Ik hoop velen van jullie te zien bij de campagneactie morgen in de Bouwlust en Vrederust.
En wie er niet bij kan zijn, wens ik veel plezier in het mooie winterweer.

Blijf gezond,

Mikal