Mikal Blogt: Investeren om uit de crisis te komen

23 april 2021

Het is nooit saai in de stad, en zeker ook niet in de raad. Er was weer genoeg om voor te strijden.

Overschot
Deze week werd de jaarrekening van 2020 gepresenteerd. En toen bleek dat de gemeente een overschot had. Van 70 miljoen! Mikal: “Dat overschot is doodzonde, vooral in deze coronacrisis. Dat hadden we kunnen gebruiken voor meer leraren, een betere leefbaarheid van zwakkere wijken en een begeleid dak boven het hoofd van o.a. daklozen en jongeren met psychische klachten,” Maar er is ook reden om positief te zijn. Lees het bericht van de website hier.

OV
Deze week sprak Bülent in de commissie Bestuur over het openbaar vervoer in de regio. Hij benadrukte ook hier dat er geïnvesteerd moet worden. En dat het college bij het Rijk moet lobbyen voor meer geld. Bülent: “Het schrappen van haltes, lijnen en tariefsverhogingen is echt uit den boze. We moeten juist werken aan verbetering en toegankelijkheid OV.”

Scheveningen
Vorig jaar zomer werd Scheveningen door de grote toestroom van toeristen geteisterd door overlast, verkeersdrukte, geluidshinder en het lastig vallen van bewoners. Dat willen we niet meer, vond iedereen in de raad. Het college heeft samen met bewoners en ondernemers een actieplan gemaakt met concrete voorstellen en maatregelen. Extra capaciteit van verkeersregelaars tot hosts, betere handhaving, verhoging van parkeertarieven om met de auto komen te ontmoedigen zijn (mits gepaard met meer ov en ander voorzieningen) zijn onderdelen van het actieplan. Bülent: “Het plan ziet er op papier goed uit maar uiteindelijk is proof off the pudding in the eating. daarom vraag ik het college alert te zijn en te focussen op de uitvoering. Alleen zo kun je de argwaan van Scheveningers weg nemen.”

Maak ook in Den Haag meer bijverdienen in de bijstand mogelijk
Bijstandsgerechtigden moeten 500 euro kunnen bijverdienen zonder dat dit wordt gekort op hun uitkering. Dat is althans het plan van de Amsterdamse wethouder Groot Wassink. Janneke wil dat Den Haag de hoofdstad hierin volgt, en heeft samen met de SP schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Eigenlijk mag het volgens landelijke regels niet, maar Amsterdam ziet genoeg ruimte in de Participatiewet om mensen toch meer bij te laten verdienen in de bijstand. Nu mogen in Amsterdam en Den Haag bijstandsgerechtigden maximaal 220 euro bijverdienen. Uit onderzoek in Amsterdam bleek dat bijstandsgerechtigden die bijverdienen drie keer zoveel kans maakten om uit de bijstand te komen en een volledige baan te vinden. Voor hen dus aanleiding om de stoute schoenen aan te trekken en de regels wat op te rekken. Janneke wil samen met de SP dat we ook in Den Haag hiermee aan de slag gaan.

Daarnaast zien we al langer dat de bijstand ontoereikend is om van rond te komen. Na het betalen van de huur, zorgverzekering en boodschappen hou je nauwelijks een cent over. Ook het Nibud deed in november vorig jaar de oproep om de bijstand (en het minimumloon) te verhogen. Met de SP verwachten we natuurlijk dat de wethouder onvermoeibaar bij het Rijk erop aandringt om de bijstand te verhogen. Maar wat we in Den Haag zelf kunnen doen, zoals mensen de kans geven om meer bij te verdienen, moeten we zeker niet nalaten.

De komende twee weken is de raad met reces. Dan wordt er even niet vergaderd. We kunnen weer een terrasje pakken en gaan we  – binnen de mogelijkheden die we hebben – er op uit om in gesprek te gaan met leden en bewoners in de stad. Voor nu wens ik je een fijn weekend!

Groet,

Mikal