Mikal Blogt: Na de vakantie zijn we weer aan de slag

6 maart 2020

Na een weekje voorjaarsvakantie gingen we deze week weer fris en fruitig aan de slag. Ik ging langs bij Stichting Sabr in de Schilderswijk en Martijn liep mee met de Pandbrigade. Maar ook op het stadhuis was genoeg te doen.

De toekomst van de Binckhorst

Afgelopen week debatteerden we opnieuw over de Binckhorst: er zijn nog steeds grote zorgen over de voorzieningen. Waar kunnen kinderen naar school? Komen er genoeg bomen? En sportvelden? Ik heb mijn best gedaan de wethouder ervan te overtuigen dat de gemeente hier meer een voortrekkersrol moet spelen en de verantwoordelijkheid voor de voorzieningen zelf moet nemen, in plaats van bij projectontwikkelaars te leggen. Hij heeft toegezegd de Raad hier beter over te informeren. We houden het in de gaten!

Debat over Leiding door het Midden

De Raad debatteerde over de Leiding door het Midden, die Den Haag aansluit op een groot warmtenet dat zijn energie uit de Rotterdamse haven haalt. Voor ons is het belangrijk dat aan een aantal harde voorwaarden wordt voldaan: ook in de toekomst moet de warmte betaalbaar zijn voor mensen in de stad; dat de gemeente lokale duurzame initiatieven helpt zodat ze warmte kunnen leveren aan Haagse huishoudens; en dat Rotterdamse bedrijven waar de warmte vandaan komt, versneld moeten verduurzamen. Veel is nog onduidelijk, bijvoorbeeld doordat we wachten op een nieuwe Warmtewet van het kabinet waar de regulering van tarieven in geregeld wordt. Daarom heeft Janneke er met succes bij de wethouder op aangedrongen dat ze zich richting het kabinet inzet voor een wijze van tariefregulering waardoor de warmte voor Hagenaars betaalbaar blijft.

Bied zwemles aan vanaf vijf jaar

Alle kinderen moeten veilig kunnen zwemmen als ze van de basisschool vertrekken. Daarom vroeg Samir aan het stadsbestuur om werk te maken van het zwemklaar krijgen van de komende generaties. Uit landelijke cijfers blijkt dat slechts 37% van de kinderen in Nederland zwemvaardig is en dat inkomen en gemeentelijk beleid hier een belangrijke factor in spelen. Samir vraagt het college de situatie in Den Haag nader te onderzoeken en vooruitlopend op de resultaten, de leeftijd te verlagen zodat kinderen op jongere leeftijd in aanmerking komen voor gemeentelijke zwemles.

Martijn zet de schouders onder Zuidwest

Martijn is hard aan de slag om van Zuidwest weer een wijk van hoop en perspectief te maken. Hij opende afgelopen week het buurthuis Tref in Morgenstond: een sportief buurthuis dat de bewoners moet aanmoedigen om meer te bewegen op een laagdrempelige manier. Daarnaast heeft Martijn een oproep gedaan aan het rijk om met meer geld over de brug te komen om de problemen in Zuidwest aan te pakken. Het college investeert hierin al veel geld, maar om alle problemen aan te kunnen pakken is meer geld nodig. Martijn vertelde er meer over bij Omroep West

Meer doen voor de huisvesting van arbeidsmigranten

In onze buurgemeente Westland eist de politieke oppositie een extra raadsvergadering over de huisvesting van 28 arbeidsmigranten. Dit terwijl Den Haag duizenden migranten huisvest – dikwijls werkzaam in de kassen bij de buren. Martijn praatte hierover met Trouw: de gemeente Westland doet te weinig op het gebied van huisvesting, terwijl Den Haag tegen de grenzen aanloopt van wat verantwoord is.

Internationale Vrouwendag in Den Haag

Afgelopen dinsdag was er al een goed debat over de emancipatie van vrouwen en meisjes wereldwijd in de Centrale Bibliotheek, met o.a. Wethouder Bert van Alphen, de ambassadeur van Noorwegen in Nederland en Stichting Yasmin. En er is nog veel meer leuks voor Internationale Vrouwendag deze week in Den Haag! Zo mag ik a.s. zondag 8 maart om 19:30 de Ria Sikkes-lezing geven in het Atrium van het stadhuis. Deze jaarlijkse lezing is een eerbetoon aan Ria Sikkes. Zij is jarenlang actief geweest in de landelijke en lokale politiek. Als voorvechtster voor vrouwenemancipatie liet zij zich in de jaren ’70 horen als Dolle Mina. Zij heeft zich tijdens die periode ingezet voor de positie van de (werkende) vrouw. Zij is zich blijven inzetten voor gelijk loon voor gelijke arbeid en gelijke kansen in opleiding en beroep. Van 1998 tot 2002 was zij gemeenteraadslid in Den Haag. In haar geest zal ik een lezing verzorgen samen met oud-D66 raadslid en vrijheidsambassadrice Hanneke Gelderblom. Kom vooral langs als je tijd hebt!

Genoeg te doen dus dit weekend! En vergeet zondag niet om de vrouwen in je omgeving extra in het zonnetje te zetten: je moeder, je dochter, je zus, je vriendinnen. Het is belangrijk dat vrouwen én mannen elkaar steunen op weg naar meer gelijkheid tussen man en vrouw.

Fijn weekend!