Mikal Blogt: Ondanks de griepgolf toch aan de slag voor de stad!

7 februari 2020

De griepepidemie trekt in volle vaart over Nederland en ook onze fractie blijkt helaas niet immuun. Vorige week was ik de klos en nu is Janneke ziek. Met een kleine fractie is het dan soms best een uitdaging om toch overal bij te zijn, maar we hebben ons best gedaan!

Het toerisme groeit in Den Haag, maar tegen welke prijs?

Den Haag is een prachtige stad, dat weten wij natuurlijk allemaal. Veel dagjesmensen, maar ook internationale toeristen weten onze stad te vinden voor een dagje uit, een citytrip of een weekje aan zee en dat is goed voor onze lokale economie. Maar toerisme kent ook nadelen: kijk maar naar Amsterdam of Giethoorn, waar bewoners soms het gevoel hebben dat ze in een pretpark wonen en schaarse woningen voor inwoners worden verhuurd via Airbnb. Afgelopen week bespraken we in de gemeenteraad toerisme in Den Haag en Bülent maakte zich hard voor voldoende aandacht voor neveneffecten van toerisme en de aanpak van bijvoorbeeld verhuur via Airbnb. Kijk hier zijn inbreng terug.

Een nieuwe school in Zuidwest en toegankelijke scholen voor iedereen

Afgelopen week spraken we in de raadszaal ook over de schoolgebouwen en onderwijshuisvesting in Den Haag. Sinds 2016 geldt in Nederland het VN-verdrag Handicap: dit verdrag schrijft voor dat toegankelijkheid door de overheid goed geregeld moet worden in overheidsgebouwen, maar ook in bijvoorbeeld schoolinstellingen. Hoewel de wethouder heeft aangegeven hier welwillend tegenover te staan, vond ik dat dit niet terug kwam in het onderwijshuisvestingsplan. Daarom heb ik het voorstel gedaan toegankelijkheid mee te nemen in nieuwbouw- en renovatieplannen, en ik ben erg blij dat deze motie door de raad werd aangenomen. Alle kinderen moeten zeker zijn dat ze naar school kunnen, ook als ze bijvoorbeeld in een rolstoel zitten.

Een ander heikel punt was het aanbod van middelbare scholen in Escamp, het grootste stadsdeel van Den Haag met ongeveer evenveel inwoners als Leiden. Ik heb even wat onderzoek gedaan: in Leiden kun je kiezen uit negen vwo-scholen. In Escamp zijn dat er nul. Wat voor signaal geef je hiermee af aan kinderen uit Escamp? Het lijkt de PvdA vanzelfsprekend dat we het onderwijsaanbod eerlijk verdelen over de stad en daarom ben ik er ook trots op dat dit in het coalitieakkoord staat. De wethouder was echter van plan dit pas in 2029 uit te werken: samen met mijn collega Fonda Sahla van D66 diende ik daarom het voorstel in om dit eerder te regelen.

Tijd om de verhuurdersheffing af te schaffen!

“Tien provisorisch getimmerde kamertjes in de kille kelder van de Theresiakerk, voor vier ervan staan nog schoenen. Het is een typisch Oost-Europese gewoonte: je schoenen uitdoen voordat je naar binnen gaat, want de boel zou weleens vies kunnen worden. Het beeld is een moment aandoenlijk, maar dan dringt al snel weer de bittere werkelijkheid van uitbuiting en woningnood door.” Een rondleiding van onze Haagse Pandbrigade drukte Martijn keihard met de neus op de feiten: in de Theresiakerk werden onlangs 44 illegale slaapplekken voor arbeidsmigranten ontdekt. Als we af willen van de krapte op de woningmarkt om dit soort taferelen te voorkomen, is het tijd om de Verhuurdersheffing af te schaffen. In Trouw schrijft Martijn verder over het afschaffen van de Verhuurdersheffing (lees het hier!) en ook op Radio 1  praatte hij over de uitbuiting van arbeidsmigranten en hun huisvesting (luister het hier terug!)

Het is tijd voor weekend! Het zonnetje begint langzaamaan weer te schijnen, dus misschien een goed moment voor een strandwandeling op Scheveningen of een rondje in het Haagse Bos? Geniet en een fijn weekend!

Mikal