Mikal Blogt: op weg naar een eerlijkere stad met goed onderwijs en sport voor iedereen!

22 januari 2021

Het was een zeer productieve week op het stadhuis. Of nouja, de woonkamers van de fractieleden, want ook wij werken en vergaderen alweer een tijdje volledig vanuit huis. Maar de lokale democratie draait desalniettemin op volle toeren. Genoeg te bespreken dus in deze blog.

De deur niet dicht voor een zwembad in Laak!
Bewoners van de Molenwijk in Laak willen graag een eigen zwembad. Zij dienden een burgerinitiatief in om een voormalige school in de Ketelstraat te verbouwen. ‘Veel van de kinderen uit de wijk zwemmen in de zomer in de Trekvliet, maar dat vinden we als ouders te gevaarlijk’, verklaarde Fatiha Chokoud, de drijvende kracht achter het burgerinitiatief voor een eigen zwembad. Onze fractievertegenwoordiger Samir heeft afgelopen weken keihard gewerkt om ervoor te zorgen dat de gemeente de deur voor een zwembad in Laak niet dicht zou gooien, en dat is gelukt! Gisteren tijdens de raad diende hij een voorstel in waardoor het college nu – in tegenstelling tot eerder- toch gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een zwembad in Laak. Goed werk van Samir dus, waarover zelfs de NOS een artikel schreef. Lees het hier: https://nos.nl/regio/zh-west/artikel/87915-haagse-politiek-wil-toch-onderzoek-naar-zwembad-in-laak

Kansenongelijkheid de stad uit
Iets meer dan een maand geleden mocht ik mijn diploma ophalen op de Universiteit Leiden. Natuurlijk ben ik superblij dat het bij mij – als kind van twee ouders die geen opleiding hebben genoten en als vluchteling naar Nederland zijn gekomen – zover heeft mogen komen. En toch bleef ik na mijn (coronaproof) diploma-uitreiking vorige maand met een bittere nasmaak achter. Het zien van de documentaire ‘Klassen’ maakte een diepe indruk op me en deed beseffen dat kinderen die zo’n 15 jaar jonger zijn dan ik nog steeds tegen dezelfde problemen rondom kansenongelijkheid aanlopen. We zijn sinds mijn tijd op de basisschool bijna een hele generatie verder en er is niets veranderd. Gisteren spraken we over het Haagse onderwijs in de gemeenteraad en ik deed een drietal voorstellen om kansenongelijkheid nu eindelijk de stad uit te helpen. Ik ben superblij dat ze alle drie zijn aangenomen door de gemeenteraad! Lees hier mijn inbreng en voorstellen terug: https://denhaag.pvda.nl/nieuws/op-weg-naar-een-den-haag-waarin-alle-kinderen-gelijke-kansen-hebben-in-het-onderwijs/

Stop met beboeten van dakloze stadsgenoten
Boetes in plaats van begeleiding en hulp. Nog steeds worden Haagse daklozen geconfronteerd met boetes als zij bijvoorbeeld buitenslapen of wildplassen. Een volstrekt averechts en onzinnig beleid dat zo snel mogelijk moet stoppen. Dakloze mensen kunnen de boetes immers niet betalen en raken zo nog dieper in de schulden. Dus de situatie voor de daklozen verbeter je er niet mee, sterker nog: die wordt verslechterd. Janneke trok er al twee jaar geleden over aan de bel, maar er lijkt weinig veranderd. Een Haags stel werd afgelopen maand 34 keer op de bon geslingerd voor het slapen onder een brug. Daarom heeft ze met een aantal collega’s uit de raad opnieuw raadsvragen gesteld en trekt ze opnieuw aan de bel, want dit moet stoppen! Lees hier meer: https://denhaag.pvda.nl/nieuws/geef-daklozen-begeleiding-en-hulp-in-plaats-van-boetes/

Samir op de bres voor buurtsportvereniging de Mussen
Honderden mensen uit de Haagse Schilderswijk moeten een andere plek gaan zoeken om te sporten, omdat de gemeente Den Haag Buurtsportvereniging De Mussen vooralsnog geen extra financiële steun wil geven. Overleg tussen de gemeente en De Mussen heeft geen extra bijdrage opgeleverd. Daarom heeft de vereniging de contracten met de sporthal boven sportcentrum de Houtzagerij moeten opzeggen. De sportactiviteiten liggen nu dus grotendeels stil. Onze woordvoerder sport Samir wil weten waarom het overleg tussen de gemeente en De Mussen er niet toe heeft geleid dat de activiteiten niet kunnen worden voortgezet. Hij gaat hierover dus het gesprek aan met de wethouder en was afgelopen donderdag al te horen hierover op omroep West. Lees hier meer: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4331509/Gemeente-weigert-subsidie-buurtsportvereniging-moet-huur-sporthal-opzeggen

Martijn roept op voor actie tegen opkopende beleggers
Beleggers op de huizenmarkt. Het is vele particulieren een doorn in het oog op de huizenmarkt, want beleggers bieden zulke hoge bedragen op betaalbare woningen, dat de prijzen gigantisch worden opgedreven. Vervolgens verhuren ze de woningen dan ook weer voor heel veel geld, wat op de huurmarkt ook weer tot hoge huurprijzen leidt. Samen met de wethouders van vijf grootste steden riep Martijn daarom op tot ingrijpen door de landelijjke overheid in het Financieel Dagblad en BNR Nieuwsradio. De huidige maatregelen schieten namelijk tekort. Lees erover in het AD: https://www.ad.nl/den-haag/wethouder-balster-erg-teleurgesteld-in-wetsvoorstel-tegen-malafide-verhuurders-dit-maakt-het-in-den-haag-niet-beter~a716579b/

En luister naar Martijn op BNR Nieuwsradio: https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10430762/grote-steden-willen-betere-bescherming-tegen-buy-to-let

Fatsoenlijk verhuren & wijkagenda’s
Opnieuw vroeg Martijn deze week aandacht voor de woonomstandigheden van arbeidsmigranten. Er ging er over in gesprek bij NTR-programma De Nieuwe Maan. Kijk het hier terug: https://denieuwemaan.ntr.nl/intimidatie-tegen-arbeidsmigranten-in-het-westland-de-nieuwe-maan/

Ook maakte Martijn bekend dat in elke wijk de komende jaren samen met bewoners een wijkagenda tot stand gebracht zal worden. In de Posthoorn en Den Haag Centraal van deze week lees je er meer over. Echt de details in? Lees: https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/9500623/2/RIS307151%20Stand%20van%20zaken%20en%20vervolg%20wijkagenda%20s

Zoals ik al zei, een productieve week. Na een raadsvergadering van twaalf uur op donderdag zijn we hier allemaal wel even toe aan weekend. En vanaf dit weekend zal er voor iedereen een hoop veranderen, want de avondklok gaat in. Een ingrijpende maatregel, maar hopelijk effectief. Ik wens iedereen veel optimisme en creativiteit toe komende tijd, want dat kunnen we wel gebruiken de komende weken. Hopelijk kunnen we er met z’n allen toch nog wat van maken thuis!

Blijf gezond en fijn weekend,

Mikal