Mikal Blogt: Samen sterker en solidair

30 oktober 2020

De coronacrisis is nog lang niet voorbij, dat wordt steeds duidelijker. Afgelopen week gaf het kabinet te kennen dat de huidige maatregelen nog tot diep in december gaan duren. Om me heen merk ik dat mensen de moed beginnen te verliezen: het lijkt uitzichtloos. Het thuiswerken zat, alle dagen lijken op elkaar, zorgen over familie en vrienden die niet thuis kunnen werken. En juist om ervoor te zorgen dat dit snel voorbij is, is het belangrijk om de maatregelen te blijven volgen. Want hoe zeer we het sociale contact ook missen, we verzinnen steeds betere oplossingen om elkaar toch te kunnen spreken en zien. Zo ook onze afdeling: afgelopen week hadden we een digitale ALV waar velen van jullie aanwezig waren. Ik vond het hartstikke leuk om iedereen weer te zien en wil jullie vanaf deze plek nogmaals bedanken voor alle goede vragen over de politieke verantwoording!

Het coronaherstelplan: samen sterker en solidair uit de crisis
Afgelopen week presenteerde het Haagse college een herstelplan om sterker en solidair uit de crisis te komen als stad. We zijn als fractie heel tevreden met dit plan. Met een buffer van 133 miljoen euro en een omvangrijk herstelplan, worden volgens ons de juiste stappen gezet om Den Haag sterk door de crisis te krijgen. Met dit herstelplan gaan we op een eerlijke en sociale manier uit de coronacrisis komen. Juist door nu flink te investeren, de economie draaiende te houden en kwetsbare bewoners te beschermen, komen we deze moeilijke tijden samen en solidair door. Wil je meer weten over wat we van het herstelplan vinden? Lees hier meer: https://denhaag.pvda.nl/nieuws/haagse-pvda-positief-over-corona-herstelplan-zo-komen-we-eerlijk-en-sociaal-uit-de-crisis/

Samir in de bres voor de buurtsportvereniging in de Schilderswijk!
Buurtsport Vereniging De Mussen verkeert in zwaar weer. Als er geen steun komt van de gemeente, gaat de organisatie ten onder. ‘Dan moeten wij volgend jaar stoppen. En dreigt een einde te komen aan een bruisende buurtsportvereniging, met 500 actieve sporters in een wijk waar sporten en bewegen zo belangrijk wordt geacht’, aldus de directeur van de Mussen, Nicoline Grötzebauch. De vereniging, met 500 actieve leden, dreigt namelijk aan hun eigen succes ten onder te gaan. Want de kosten van een lid overstijgen de inkomsten, en doordat de vereniging geen accommodatiesubsidie krijgt en financiering vanuit Europese fondsen afloopt, is de situatie financieel gezien onhoudbaar. Onze woordvoerder sport, Samir, zet zich in voor toegankelijke sportvoorzieningen dichtbij en trok daarom ook over de buurtsportvereniging in de Schilderswijk aan de bel! Hij sprak erover met Omroep West, lees dat hier: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4148978/Buurtsportvereniging-in-Schilderswijk-dreigt-ten-onder-te-gaan-aan-eigen-succes

Red de huismus!
Het gaat slecht met de huismus in Den Haag. De groene halsbandparkiet en de houtduif hebben de huismus ingehaald in de top 10 van meest voorkomende vogels in de stad. Dat is zorgelijk vinden de PvdA en de Haagse Stadspartij, omdat het teruglopen van het aantal mussen aangeeft dat de stadsnatuur er niet al te best voor staat. Er moet dus meer gebeuren om de Haagse huismussenpopulatie op te krikken! Het is niet de eerste keer dat de gemeenteraad een lans breekt voor de huismus. In 2008 lanceerde oud-PvdA raadslid Willem Minderhout het plan ‘Wie de mus niet eert, is de ooievaar niet weerd‘. En dus hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden. Janneke ging in gesprek met Omroep West over wat zij voor de huismus wil doen, lees en luister het hier terug: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4151313/Steeds-minder-huismussen-in-Den-Haag-Tijd-voor-actie

Zoals jullie merken: we zijn na de herfstvakantie vliegend van start gegaan, met ook nog eens technische begrotingsbehandelingen. Maar ik ben deze week goed uitgerust begonnen, want zondag maakte ik een heerlijke boswandeling met mijn zusjes. Ik kan het jullie allemaal aanraden, want de Nederlandse bossen liggen er op dit moment prachtig bij, met alle mooie herfstkleuren. Ik wens je hoe dan ook een fijn weekend toe.

Blijf gezond!

Mikal