Mikal Blogt: Sterker en socialer uit de pandemie

Mikal Blogt: Sterker en socialer uit de pandemie

Beste partijgenoten,

Begroting
Deze week werd de begroting in de raad besproken tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen. Het zijn waarschijnlijk mijn laatste politieke algemene beschouwingen als jongste raadslid in deze raad: volgend jaar staan hier hopelijk nog meer jonge mensen en ben ik vast niet meer de enige twintiger. Ik heb mij namens de fractie ingezet voor een begroting die zorgt dat we allen sterker en socialer uit de pandemie komen. Je leest mijn hele bijdrage terug op de website: Algemene beschouwingen: sterker en socialer uit de pandemie – PvdA Den Haag

Vertrek wethouder Van Alphen
Afgelopen maandag werd bekend dat wethouder Bert van Alphen opstapt naar aanleiding van het rapport over het faillissement van de Energieacademie. Het is een moedig besluit van de wethouder om hier politieke verantwoordelijkheid voor te nemen. We kennen Bert als iemand met hart voor mensen in armoede, daklozen en een voorvechter voor LHBT-emancipatie. We zullen hem hem en zijn inzet voor de stad missen. Aankomende week debatteert de gemeenteraad over de uitkomsten van het rapport over het faillissement van de Energieacademie. In eerdere debatten riep Bülent op om ervoor te zorgen dat de jongeren in opleiding bij de Energieacademie die door het faillissement geraakt werden, zo goed en zo snel mogelijk een nieuwe plek te bieden. De gemeente moet lessen trekken uit het rapport om te voorkomen dat goede initiatieven in de toekomst opnieuw stranden. Met die blik zullen wij het rapport dan ook besturen. Daar zullen wij in de debatten op toezien.

Voor kleinschalige festivals in de bres
Door wijzigingen in het beleid van Fonds1818, het lokale fonds voor vele verschillende culturele en maatschappelijke initiatieven, komen sommige festivals in gevaar. Zoals Kaderock. Bülent zette het op de politieke agenda. Hij hoopt op een oplossing van de gemeente. Je leest het hele artikel in het AD.

Woonprotest
Zondag stond ik samen met andere PvdA-leden in Amsterdam te demonstreren voor een betere woonmarkt. Dat is hoog nodig, want de woonmarkt is oververhit en dat moet snel veranderen. In november is er een woonprotest gepland in Den Haag. Ik hoop dat jullie dan massaal komen protesteren. Meer details komen uiteraard in de nieuwsbrief.
Lees hier meer over het woonprotest.

Nacht van de Vluchteling
Martijn en Janneke liepen vorig weekend samen met een aantal sportieve leden de Nacht van de Vluchteling en wisten een bedrag van ruim € 6000, – voor vluchtelingen wereldwijd op te halen aan donaties. Dat is geweldig! Dank aan iedereen die heeft gesponsord. De 40 km was pittig, maar gelukkig heeft Team PvdA Den Haag dat zonder problemen uitgelopen. Chapeau! Lees ook het item van Den HaagFM.

Heb een goed weekend!

Groet,