Mikal Blogt: Ten strijde tegen enorme woningtekort

15 januari 2021

Binnen en buiten de partij is verslagen gereageerd op het vertrek van onze partijleider, maar ook met veel begrip. De ouders in de toeslagenaffaire is groot onrecht gedaan, en Lodewijk had het gevoel dat de discussie over zijn rol de groei van onze partij in de weg stond. Hij heeft daarom besloten zich terug te trekken als lijsttrekker. Hoe het nu verder gaat is aan de leden en ons partijbestuur. Ik wil Lodewijk vanaf deze plek in ieder geval bedanken voor zijn tomeloze inzet voor de partij en een eerlijker Nederland. En ook lokaal was het deze week niet rustig!

We wachten nog steeds op landelijk woonbeleid
Nederland heeft een groot woningtekort, inmiddels opgelopen tot 330.000. Starters kunnen geen huizen meer kopen, mensen met banen in de zorg en het onderwijs kunnen de huurprijzen in grote steden niet meer betalen. Dat weten we natuurlijk allemaal. Het kabinet had daarom meer regie moeten pakken op de woningmarkt tijdens hun regeerperiode, die inmiddels voorbij is. De zeven regionale woondeals van minister Ollongren hebben concreet namelijk te weinig opgeleverd. Martijn ging met zes andere wethouders in gesprek met NRC over welke maatregelen er lokaal genomen zijn en wat landelijk nog nodig is: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/11/wat-heeft-het-woningbouwbeleid-van-ollongren-opgeleverd-a4027097

Het begin van het einde van de coronacrisis
Afgelopen weken zijn de eerste vaccinaties tegen corona gezet. En zoals Hugo de Jonge het zei: dit is het begin van het einde. Maar we zitten met z’n allen nog steeds thuis in lockdown en dat betekent dat wij als gemeenteraad ook debatteren over wat de coronacrisis voor onze stad betekent. Zoals ik vorige week schreef, ging de jaarwisseling op veel plekken in onze stad goed, maar in Duindorp minder. Daar ging dan ook een groot deel van het commissiedebat over. De burgemeester werd stevig bevraagd over hoe dit heeft kunnen gebeuren en over hoe we tijdens de coronacrisis en de volgende jaarwisseling gaan voorkomen dat zulke overtredingen weer plaatsvinden. Hier wordt ook volgende week tijdens de gemeenteraadsvergadering over gedebatteerd. Daarnaast heb ik aandacht gevraagd voor de noodkreet van stichting Leergeld in het AD, en dat zal ik ook volgende week in de gemeenteraad nog een keer doen. We moeten alles op alles zetten om te voorkomen dat er een coronageneratie kinderen ontstaat met ernstige onderwijsachterstanden. Daarover volgende week meer! Lees hier meer over de noodkreet van stichting Leergeld: https://www.ad.nl/den-haag/noodkreet-stichting-leergeld-sommige-kinderen-wonen-zo-krap-dat-ze-op-het-toilet-hun-les-volgen~a28f1c4f/?s=08

Politie weg? Woningen erin!
Als het aan ons ligt, dan komen er betaalbare woningen in het gebouw op de Burgemeester Patijnlaan waar op dit moment een politiebureau in is gevestigd. Het politiebureau zal over enkele jaren verhuizen naar een nieuwe locatie op de Binckhorst en dat is een goede kans om het leegkomende gebouw te gebruiken om de nijpende woningnood in Den Haag te bestrijden. In Den Haag moet iedereen betaalbaar en fijn kunnen wonen. Maar dat is voor ontzettend veel bewoners door de grote woningnood onmogelijk. Daarom moeten we elke gelegenheid grijpen om nieuwe woningen te realiseren. Onze oproep is duidelijk: zorg dat er betaalbare woningen komen in het vrijkomen gebouw aan de Burgemeester Patijnlaan.

De gemeente is op dit moment nog van plan om internationale organisaties in het gebouw te vestigen, maar die heeft zich nog niet aangediend en de wethouder was niet heel happig om er dan maar woningen in te zetten. Dat betekent dat dit debat volgende week tijdens de gemeenteraadsvergadering nog een staartje krijgt! Lees hier meer over de Patijnlaan: https://denhaagfm.nl/2021/01/12/haagse-pvda-pleit-voor-betaalbare-woningen-in-vrijkomend-politiebureau/

Behoud buurtcentrum Morgenstond!
De Haagse PvdA wil dat de gemeente alles op alles zet om Ontmoetingscentrum Morgenstond financieel tegemoet te komen zodat het buurthuis kan blijven voortbestaan. Het buurthuis luidde op social media de noodklok over acute financiële problemen door de coronacrisis. Door het uitblijven van inkomsten, het verdampen van de reserves door de crisis en het doorbetalen van de vaste lasten, staat het water bij het buurthuis tot de lippen en dreigen ze het in het nieuwe jaar niet te gaan redden. Janneke trok daarom aan de bel bij het stadsbestuur en schreef er een blog over: https://denhaag.pvda.nl/nieuws/haagse-pvda-wil-ontmoetingscentrum-morgenstond-redden-uit-financiele-Haagse PvdA wil Ontmoetingscentrum Morgenstond redden uit financiële noodnood/

Maak werk van veiligheid in Bezuidenhout-West
Ik schreef op deze plek al eerder over de leefbaarheid in Bezuidenhout-West, maar afgelopen jaarwisseling ging het weer goed mis. VVD en PvdA willen daarom dat het gemeentebestuur meer doet om de veiligheid in Bezuidenhout-West te garanderen. Mede naar aanleiding van de vernielingen die tijdens de jaarwisseling zijn aangericht aan het wijkcentrum, willen collega Det Regts (VVD) en onze fractievertegenwoordiger Andrea Bartman dat het college snel extra toezicht in de vorm van handhaving en (flexibel)-cameratoezicht in de wijk toepast. We hopen daarmee niet alleen een einde te kunnen maken aan de vernielingen maar als gevolg daarvan de wijk weer veiliger en meer leefbaar te maken. We hebben vragen ingediend en een debat aangevraagd! Lees hier meer: https://dagblad070.nl/Politiek/vvd-en-pvda-willen-meer-cameras-in-bezuidenhout-west

De Energie-academie: hoe nu verder?
Nog geen twee jaar na de oprichting van de Haagse Energie Academie, een project om bijstandsgerechtigden en kwetsbare jongeren aan het werk te helpen, wordt de stekker er alweer uitgetrokken. De Raad van Toezicht (RvT) concludeert dat de organisatie in zijn huidige vorm niet langer levensvatbaar is. Voor de kerst werd bekend dat het doek voor de academie nu is gevallen en afgelopen week was daar een commissiedebat over. Een prachtig idee om mensen met achterstand op de arbeidsmarkt en praktisch geschoolden is door mismanagement om zeep geholpen. Wij hebben vooral veel vragen over hoe het mis is gegaan en vinden het idee nog steeds waardevol. Mensen aan werk helpen in techniek, bouw en energietransitie is juist in deze tijd waarin heel veel praktisch geschoolden en mensen met afstand tot arbeidsmarkt ook willen werken heel erg belangrijk. Dat is een opgave voor ons allen en het is jammer dat de vorige coalitie daar niet in geslaagd is, niet alleen vanwege het weggegooide geld dat verkeerd is besteed maar vooral voor de mensen die het nodig hebben. Bülent beraadt zich als onze woordvoerder Werk daarom op hoe we de doelgroep van de Energie-academie in de toekomst toch aan een opleiding en werk kunnen helpen. Lees hier een eerder artikel van Omroep West over de Energie-academie: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4186166/Het-doek-valt-voor-de-Energie-Academie-in-Den-Haag-De-huidige-vorm-is-niet-levensvatbaar

Na een drukke week en vierkante ogen van het digitale debatteren is het nu tijd voor weekend. Ik las vandaag dat het misschien wel gaat sneeuwen! Dus dat belooft een bijzonder weekend te worden. Doe voorzichtig op de weg en blijf gezond!

Met rode groet,

Mikal