Mikal Blogt: Trots op mijn plek op de kandidatenlijst!

27 november 2020

Gisteren is onze kandidatenlijst voor de Tweede Kamer bekend gemaakt en ik vind het een grote eer om te kunnen vertellen dat de kandidaatstellingscommissie mij heeft voorgedragen op plek 18 op de lijst! Ik verheug mij erop om me straks hopelijk ook in de Tweede Kamer in te zetten voor onder anderen kansengelijkheid voor alle kinderen, voor betaalbaar wonen en vooral een eerlijker en rechtvaardiger Nederland. Maar ook: een eerlijker en rechtvaardiger Den Haag. Want hoewel ik straks wellicht de overstap maak naar het andere Den Haag, zal ik het ‘echte’ Den Haag daarbij niet vergeten en ook juist proberen om vanuit de Kamer een positieve impact te hebben op de mensen in bijvoorbeeld Moerwijk, in de Schilderswijk, in Transvaal en in Leyenburg.

En ik ben niet de enige die onze mooie stad straks zal kunnen vertegenwoordigen in de Kamer, want ook onze Haagse leden Kati Piri, Kirsten van den Hul en Kavish Bisseswar staan op mooie plekken op de lijst. Ik wil hen namens de fractie van harte feliciteren met hun plek op de lijst en hoop dat we straks met een grote Haagse afvaardiging in de Kamer zitten! De volledige lijst van onze partij voor de Tweede Kamerverkiezingen vind je hier: https://www.pvda.nl/kandidatenlijst-2021/

Verder deze week

En er gebeurde meer afgelopen week. Gisteren debatteerde de Haagse Raad over het Haagse sport-akkoord: de plannen van de gemeente om iedereen in Den Haag aan het bewegen te krijgen. Maar was het nou echt voor iedereen toegankelijk? Onze sportwoordvoerder Samir had daar zijn bedenkingen bij en diende drie moties in om ervoor te zorgen dat ook fitness-scholen meewerken aan de Ooievaarspas, dat het voor verenigingen niet wenselijk is om de Ooievaarspas te weigeren en om sportinvesteringen in Transvaal te bevorderen. Alle drie deze moties zijn aangenomen! Daarnaast was er gisteren ook een debat over de Haagse schuldhulpverlening, een ander belangrijk onderwerp voor onze stad. Janneke heeft zich daarbij ingezet om malafide bewindvoerders aan te pakken en mensen met schulden daar niet de dupe van te laten worden. En die motie is gelukkig aangenomen, want iedereen moet zeker kunnen zijn van goede schuldhulpverlening. Als laatste belangrijke onderwerp stond de Binckhorst op de agenda: het college legde een plannen voor een aantal kavels en de asfaltcentrale voor. De asfaltcentrale wordt met dank aan een subsidie van het ministerie van Binnenlandse Zaken uitgekocht en staat daarmee straks niet meer midden in een woonwijk. En op de van Klingerenkavel komen sociale huur woningen! Maar omdat deze niet in beheer van een woningcorporatie worden gebouwd, hebben we de SP gesteund met een motie om dit in de toekomst recht te trekken. Betaalbare woningen moeten namelijk in handen blijven van corporaties en niet van beleggers!

Buiten de raadszaal sprongen we deze week in de bres tegen geweld tegen vrouwen en lodenleidingen. Janneke en ik deden maakten een statement tegen geweld tegen vrouwen, omdat 25 november de Internationale Dag tegen geweld tegen vrouwen is. Nog teveel vrouwen hebben te maken met fysiek, seksueel of mentaal geweld en het is nodig dat we de stilte daarover doorbreken.

Verder heeft Martijn deze week een plan tegen loden waterleidingen in de stad gepresenteerd, omdat drinkwater met lood een gevaar vormt voor de volksgezondheid. Toch hebben te veel woningen van voor 1960 in de stad nog loden leidingen. Martijn gaat hiermee hard aan de slag, in de Telegraaf kun je lezen hoe.

Het was dus weer een volle week. En de komende maanden beloven niet rustiger te worden: met de presentatie van het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst achter de rug, is de campagne nu echt begonnen. Ik heb er veel zin in en hoop dat jullie ook allemaal mee willen helpen om Den Haag op 17 maart dieprood te kleuren! Voor nu wens ik je een fijn weekend toe.

Blijf gezond,

Mikal