Mikal Blogt: Uitgebreide begrotingsraad met coronaproof stemmen en mooie resultaten

7 november 2020

Er zijn een aantal momenten in deze coronacrisis die ik niet snel zal vergeten. Gisteren was er zo één: voor het eerst in de geschiedenis van de Haagse raad was er een online raadsvergadering met online stemmingen. En na een moeizame start van vijf moties per uur, hebben we binnen vier uur gestemd over ruim 130 moties. Met kinderen, honden en flessen wijn op de achtergrond in de woon- of werkkamers van de raadsleden was het een bijzondere avond. En er werden ook successen geboekt door onze fractie: Bülent schreef met collega’s van de VVD een belangrijk amendement om 18 kleinere kunstinstellingen te redden, Janneke diende een motie in om het abonnementstarief voor de WMO te schrappen en ik schreef een motie om een bijdrage aan de ouderbijdrage niet uit de ooievaarspas te schrappen. Alle drie de voorstellen hebben het gehaald en daar zijn we erg blij mee! Janneke maakte een filmpje over hoe het er aan toe ging tijdens het online stemmen, kijk dat hier terug: https://www.facebook.com/jannekeholmanpvda/videos/361986421791282

Donderdagavond waren dus de stemmingen, maar woensdagavond was het debat. Eerst het Kunstenplan en de rechtse partijen probeerden het debat te sturen richting bevolkingsgroei: het moest en zou gaan over ‘de tsunami’ aan migranten die onze stad ‘overspoelen’. Wij vonden het belangrijk om échte zorgen in de stad aan te kaarten en dus ging mijn inbreng namens onze fractie over gezondheidsverschillen, werkgelegenheid en onderwijsachterstanden. Je kunt mijn inbreng voor de begroting hier terug lezen:

Een ander belangrijk onderwerp dat in deze begrotingsraad aan de orde kwam, was een vuurwerkverbod. Door het afsteken van vuurwerk belanden ieder jaar veel mensen op de eerste hulp en dat is iets wat de zorg er nu niet bij kan hebben. De zorg in de stad is duidelijk overbelast en daarom vinden wij het onverantwoord om dan met Oud & Nieuw de hele stad vuurwerk af te gaan steken. Wij hebben daarom het voorstel van de Partij voor de Dieren gesteund om bij het Rijk te lobbyen voor een vuurwerkverbod tijdens Oud & Nieuw. Maar er waren ook moties van de oppositie waar we met pijn in het hart tegen moesten stemmen, zoals de motie van de HSP over het Koningin Julianaplein. De sociale huurwoningen die aan dat plein gebouwd gaan worden, zijn tot onze grote teleurstelling in handen gekomen van een belegger, in plaats van een woningcorporatie. Dit is gebeurd onder de afspraken van het vorige college, en niet meer terug te draaien. De HSP riep het college op om de sociale huurwoningen toch in handen van een wooncorporatie te ontwikkelen, maar dit is niet meer mogelijk.

De woningbouwopgave in Den Haag zal dus in een ander deel van de stad opgelost moeten worden, zoals in het Central Innovation District en op de Binckhorst. Daar komen we de aankomende weken in de raad veel over te spreken en daarom ging Andrea met de Telegraaf in gesprek over een bestaande woonwijk te midden van al die ontwikkelingen: Bezuidenhout-West. We zijn daar laatst op wijkschouw geweest en hoorden alle zorgen van bewoners en de wijkorganisatie over de ontwikkelingen om de wijk heen, de prostitutiezone die misschien wel in de buurt komt en de leefbaarheid in de wijk die nu al niet altijd in orde is. We hebben daarover raadsvragen gesteld. Andrea had een mooi interview in de Telegraaf.

Na een zeer drukke week met drie avonden gemeenteraad, is het nu tijd voor weekend. Ik schrijf deze blog vanaf de Veluwe, waar ik met een goede vriendin een heerlijk weekend in het bos zit. Het ligt er prachtig bij en de stilte doet me goed. Ik hoop dat je net zo geniet van alle herfstkleuren dit weekend.

Blijf gezond,

Mikal