Mikal Blogt: van Schilderswijkbrand tot meer beweging voor jongeren

28 mei 2021

Vorige week eindigde dramatisch met de brand in de Schilderswijk. In de loop van het weekend kwam er een geweldige inzamelingsactie op gang maar kwamen er ook steeds meer vragen over de oorzaken en onderliggende redenen van de brand. Maar er was nog meer te bespreken in de raad.

Schilderswijkbrand
Afgelopen woensdag heeft het spoeddebat plaatsgevonden over de brand aan de Wouwermanstraat in de Schilderswijk. Op het moment van het debat en op dit moment weten we nog helemaal niets over de oorzaak. Wel weten we dat er geen meldingen zijn gemaakt over dit pand bij bijvoorbeeld de Pandbrigade. We hebben het college daarom gevraagd hoe we arbeidsmigranten beter kunnen voorlichten over hun rechten op de Nederlandse woningmarkt en of er door de Pandbrigade vaker preventief gecontroleerd kan worden op overbewoning. Beide zaken heeft het college toegezegd. Zodra de oorzaak van de brand aan de Wouwermanstraat bekend is, zal er waarschijnlijk een nieuw debat plaatsvinden. We houden jullie daarover natuurlijk op de hoogte!

Mocht je voor de slachtoffers van de brand nog iets willen betekenen dan kun je nog een financiële donatie doen. Hieronder vind je alle info van Bewonersorganisatie De Paraplu.

Evenementen en festivals
Al blijft het raar om in deze tijd te spreken over evenementen nu ze door Covid niet doorgaan. Toch stond het op de agenda en niet voor niets. In het najaar en volgend jaar willen we genieten van evenementen dus moeten we ervoor zorgen dat met name de kleinere evenementen in stand blijven. Het college vindt heel makkelijk geld voor de grotere evenementen zoals Volvo Ocean en nu de Tour de France. Belangrijk, maar Bülent heeft juist aandacht gevraagd voor de kleinere evenementen in onze stad. En natuurlijk opnieuw benadrukt dat we willen dat Parkpop in het Zuiderpark blijft.
De organisatoren willen het verplaatsen naar het Malieveld omdat ze het daar commerciëler kunnen uitbaten.
Bülent:”Parkpop is een traditie waar families, vrienden bij elkaar komen voor de gezelligheid en muziek. Commerciële festivals zijn er voldoende. Parkpop voegt juist iets anders toe wat we waardevol vinden en daarom ook subsidiëren.”

Bijstand
De media bracht aan het licht dat als mensen gedwongen worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis, zij hun bijstand kunnen kwijtraken. Janneke vindt dit onaanvaardbaar en stelde daarom samen met Lesley Arp van de SP schriftelijke vragen.
Schriftelijke vragen over stopzetten bijstand na gedwongen opname – PvdA Den Haag

Blijven inzetten op toegankelijke fitness
Afgelopen herfst was het een mijlpaal: de raad stemde in met het voorstel van Samir om ook fitness te vergoeden via de ooievaarspas. Je ziet in onze stad dat juist in kwetsbare wijken met een laag sportaanbod alleen fitness dichtbij huis te vinden is en deze regeling kan bijdragen aan het verhogen van de sportdeelname. Het college heeft aangegeven dat dit nog gelukt is. In een debat deze week heeft Samir de wethouder gevraagd alsnog alles op alles te zetten om sportscholen te laten deelnemen aan de ooievaarspasregeling, ook als zij drempels ervaren. De wethouder zegde dit toe en zal nog voor het zomerreces een uiterste inspanning doen.

Scholieren meer laten bewegen
Meer sportnieuws deze week in de raad! Door de coronacrisis bewegen aanzienlijk veel jongeren minder. Dit is niet alleen slecht voor de fysieke gezondheid van jongeren, maar heeft ook impact op hun mentale ontwikkeling. Samir stelde eerder schriftelijke vragen waarin hij het college opriep om samen met scholen richtlijnen te ontwikkelen om blijven bewegen onder de aandacht te houden. Volgens de wethouder is dit geen verantwoordelijkheid van de gemeente, maar daar is Samir het uiteraard niet mee eens. Een gezonde jeugd is de verantwoordelijkheid van ons allen. Daarom vroeg Samir een debat aan en zegde de wethouder uiteindelijk toe om samen met scholen meer aandacht te vragen voor voldoende beweging en dit te stimuleren.

Voor nu, heb een fijn en zonnig weekend.

Groet, Mikal