Mikal Blogt: van vrouwenzwemmen tot jongeren over regeerakkoord

17 december 2021

Het jaar loopt richting zijn einde. Voor de raadsleden betekende het een extra lange raad die werd verdeeld over 2 vergaderdagen. Dat zorgt voor veel onderwerpen in deze blog. In een apart blokje bericht ik je over de gang van zaken rondom SoZa. Veel leesplezier!

Vrouwenzwemmen

Vorige week schreef ik al dat Samir graag zwemmen voor vrouwen wil terugbrengen in Moerwijk. De zwemvaardigheid en sportdeelname in grote delen van Den Haag en specifiek in Den Haag Zuidwest blijft namelijk enorm achter. Zwemmen voor vrouwen in dit stadsdeel zou al een stap voorwaarts zijn om meer beweging te krijgen. Een motie die we hiervoor indienden kon helaas niet rekenen op een meerderheid.

Zorgverzekering

50.000 Haagse minima leefden in onzekerheid over hun zorgpolis door conflict tussen HMC en de verzekeraar VGZ. Zeer zorgwekkend omdat de gemeente met VGZ samenwerkt voor de minima. Janneke wil dat de gemeente ervoor zorgt dat dit soort conflicten in de toekomst worden voorkomen en dat het mensen die verzekerd zijn via de Haagse zorgverzekering voor minima niet raakt. “’Niet alleen de situatie van nu moet opgelost worden’, vindt Janneke. ”Ook moet in de toekomst voorkomen worden dat deze situatie zich nogmaals voordoet.” Lees hier het hele artikel op onze site. En lees hier het artikel van omroep West.

Welzijnsnota

Door de coronacrisis zijn de uitdagingen in de stad toegenomen of juist zichtbaarder geworden. Voorbeelden zijn eenzaamheid en sociaal isolement onder alle leeftijdsgroepen, minder (mogelijkheden om te) sporten en bewegen en minder participatie in de wijk. Daarom kan extra inzet van jongerenwerk, ouderenwerk en ander welzijnswerk nodig zijn. Ook om achterstanden die zijn opgelopen in te halen en mensen opnieuw te betrekken bij activiteiten in hun wijk. Het is nu nog erg onduidelijk welke extra inzet in welke wijken het hardst nodig is. Daarom dienden we een motie om te onderzoeken welke extra behoefte er in het welzijnswerk is. De motie werd unaniem aangenomen.

De makers

De Binckhorst leeft! Woontorens, bedrijfsverzamelgebouwen en zelfs een park in het vooruitzicht: de Binckhorst is volop in ontwikkeling. Het moet de nieuwe bruisende wijk worden van Den Haag. In de plannen lijkt er alleen gekeken te worden naar bedrijvigheid in de nieuwe economie. Initiatieven van o.a. I’m Binck laten juist zien dat er veel kennis en kunde in het gebied zit in de maakindustrie. Daarom dienden we een motie in om meer ruimte te geven aan de makers. De motie werd unaniem aangenomen. Skaters Wat ons betreft krijgen skaters een mooie plek om te sporten en te chillen in de Binckorst. “Na het Spui-debacle, zijn we ze dat verschuldigd,” stelt kandidaatsraadslid Charlotte Cammelbeeck. Ze wil zo snel mogelijk een tijdelijk skatepark op de locatie en dat het stadsbestuur daarna met skaters een groots definitief skatepark ontwerpt. “Drie treden op het Spuiplein voor skaters, dat kan wel een stapje beter. Mooie kans om wat lef te tonen in de openbare ruimte,” aldus Charlotte. De motie die we hiervoor indiende haalde een ruime meerderheid. Lees hier het hele artikel op onze site.

In de media verschenen:Dagblad070 | PvdA wil skatebaan in de Binckhorst Den Haag FM » ‘Den Haag heeft wel skatevoorzieningen, maar er is nog geen volwaardig skatepark’

Afval

Er is veel te doen om afval in de stad. Het ontsiert de stad en bederft de leefomgeving van veel Hagenaars. Daarom pleit Janneke ervoor om het makkelijker te maken om grofvuil weg te brengen en wil ze de afvalpas afschaffen. Lees hier het hele artikel op onze site. Een motie die we daarvoor indienden kreeg helaas geen meerderheid. Tot zover de raad. Er gebeurde daarbuiten natuurlijk nog veel meer dat ik hier zeker niet onbesproken wil laten.

Discriminatie

Bülent wil meer meldingen van discriminatie stimuleren en meer voorlichting over discriminatie. Dit nadat blijkt dat een derde van de schoonmakers op het werk gediscrimineerd wordt. Dit stelt een rapport van de werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland en vakbond FNV. “Ik wist dat discriminatie plaatsvond maar in deze mate, op achtergrond en klasse… daar schrok ik van,” aldus Bülent. Daarom stelde hij schriftelijke vragen gericht op Den Haag Meldt, het bureau van Den Haag waar je discriminatie kunt melden en dat voorlichtingen geeft over discriminatie.
Lees verder: “Meer voorlichting over discriminatie in Den Haag” – PvdA Den HaagIn de ochtendshow bij Den Haag FM vertelde Bülent meer over discriminatiemeldingen en voorlichting over discriminatie. Luister hier de uitzending terug (16 december om 8:13).

Participatiewet

Raadslid Janneke wil dat jongeren direct een beroep kunnen doen op een uitkering. Vorige week kondigde Utrecht aan dat ze de regels voor jongeren in de Participatiewet schrappen, omdat ze willen voorkomen dat kwetsbare jongeren in de schulden komen en buiten beeld raken. Janneke wil met Lesley Arp van de SP dat Den Haag het voorbeeld van Utrecht volgt. Lees meer: Schrap regels Participatiewet voor jongeren – PvdA Den HaagIn de media verschenen: Dagblad070 | PvdA: ‘Schrap wachttijd bij aanvragen uitkering jongeren’

Mantelzorg

Ons nummer 3 kandidaatraadslid Tim ‘S Jongers sprak zaterdag 11 december over het tekort aan steun voor jonge mantelzorgers. Je kunt de uitzending hier terugluisteren: RTV Discus uitzendingenarchief  Jongeren over het regeerakkoord Voorzitter van de JS (en ook kandidaat raadslid #14 ) Abdelkader Karbache vertelde bij Den Haag FM wat hij vindt van het regeerakkoord. Luister hier de uitzending terug (16 december vanaf 10:10).   Het weekend staat voor de deur. Even tijd voor ontspanning voor we de laatste week voor de kerstdagen hebben. Heb het fijn, blijf gezond!Groet,Mikal